OPTIMALISASI FUNGSI MASJID SEBAGAI SARANA PENDIDIKAN ISLAM DALAM MENYELESAIKAN KRISIS SPIRITUAL REMAJA DI BANDA ACEH

Nisa Khairuni, Anton Widyanto

Abstract


Optimization of the masjid’s functions is one of the efforts to solve teenage spiritual crisis in Banda Aceh Municipality. This study aimed to investigate several concerns as the following: the position and functions of masjid, the conditions of the teenage spiritual crisis, and the optimization of masjid as an Islamic education facility in Banda Aceh.The study used the qualitative method. Data were collected by observation, interview, and documentation. The results of the study showed that masjid in Banda Aceh has become the center of Muslim community activities in terms of religious and educational affairs, among others (i.e., worship place). The teenagers in Banda Aceh have mostly faced spiritual crises such as ignoring adhan (calling for prayers), neglecting congregated payers, not performing any prayer at all, and being busy with activities. These issues were highly likely to be influenced by drugs, illegal racing, wasting time in coffee shops, and immoral behaviors (i.e., free sex). Therefore, masjid as an important Islamic education center has been optimized through several ways, two of which included regular Islamic learning groups and teenagers’ activities under the coordination of the masjid.

Full Text:

Download PDF

References


Abdullah Al-Faruq, Mengelola dan Memakmurkan Masjid, Solo: Pustaka Arafah, 2010.

Achmadi, Ideologi Pendidikan Islam, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2005.

Adi Shaleh, “Metode Dakwah Da’i Pembatasan dalam Mengatasi Kenakalan Remaja”, Tesis Banda Aceh: UIN Ar-Raniry, 2016.

Ali Abdul Halim Mahmud, Pendidikan Ruhani, cet. 1, Jakarta: Gema Insani Press, 2000.

Ali Jumbulati dan Abdul Futuh At-Tuwaanisi, penerjemah Arifin, Terj.

Dirāsatun Muqāranatun Fī al-Tarbiyah Islamiyyah/ Perbandingan Pendidikan Islam, Cet.2, Jakarta: Rineka Cipta, 2002.

Amin Syukur, Sufi Healing, Terapi Dengan Model Tasawuf, Jakarta: Erlangga, 2012.

Departemen Agama RI, Al-Qur’an dan Terjemahnya, Jakarta: Syaamil Qur’an, 2009.

Haidar Putra Daulay dan Nugraha Pasa, Pendidikan Islam dalam Lintas

Sejarah: Kajian dari Zaman Pertumbuhan Sampai Kebangkitan, Jakarta: Kencana,

Hamdani Hamid, Pengembangan Kurikulum Pendidikan, cet.1, Bandung: Pustaka Setia, 2012.

Husain Umar, Metodelogi Penelitian untuk Skripsi, Tesis, Bisnis, Jakarta: Grafindo Persada, 2008.

Husaini Usman & Purnomo Setiady Akbar, Metodologi Penelitian Sosial, Jakarta: Bumi Aksara, 2003.

Ibrahim Bafadal, Manajemen Perlengkapan Sekolah Teori dan Aplikasinya, Jakarta: Bumi Aksara, 2003.

Imam Bawani, Metodologi Penelitian Pendidikan Islam, Siodarjo: Khazanah Ilmu Siodarjo: 2016.

Jamaluddin Mahfuzh, Psikologi Anak dan Remaja Muslim, Jakarta: Pustaka Al-Kausar, 2001.

Kamus Besar Bahasa Indonesia, “krisis”, http://KBBI.web.id.krisis,

diakses tanggal 1 Januari 2017.

Lina Silfia, “Peran Masjid Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Islam (Studi Kasus di Masjid At-Taqwa Ngares, Kadireso, Teras, Boyolali)”, Artikel Publikasi Ilmiah, (Juli 2013),

http://www.eprints.ums.ac.id (diakses tanggal 17 Juni 2016).

, Metode Penelitian Kualitatif, cet. XX, Bandung: Remaja Cipta Rosda Karya, 2004.

Moleong, Lexy. J. Metode Penelitian Kualitatif, Bandung : Remaja Cipta Rosda Karya, 2006.

Maryada, “Supervisi Kepala Sekolah dam Meningkatkan Profesionalisme Guru Pada SMA Negeri Kluet Selatan”, Tesis Banda Aceh: UIN Ar-Raniry, 2014.

Nana Rukmana, Masjid dan Dakwah: Merencanakan, Mebangaun dan Mengelola Masjid Mengemas Subtansi Dakwah Upaya Pemecahan Krisis Moral dan Spiritual Jakarta: Al-Mawardi Prima, 2002.

Nur Aisyah Handryant, Masjid sebagai Pusat Pengembangan Masyarakat Integrasi Konsep Habluminallah Habluminannas, dan Habluminalalam, Malang: UIN Maliki Press, 2010.

Ramot Peter, Peran Orangtua dalam Krisis Remaja, Jurnal Humaniora, Vol. 6, No.4, Oktober, 2015.

Rikard Bagun, “Tuntutan Perubahan Perilaku”. Jurnal Harian Kompas (2009), http://jakarta45.wordpress.com/category/ artikel/page/382.html (diakses tanggal 09 Juli 2016).

Riski Dasilva, “Peran Remaja At-Taqwa Muhammadiyah kabupaten Bireun dalam Pendidikan Masyarakat”. Tesis, Banda Aceh: t. tp, 2015.

Ruspita Rani Pertiwi, “Manajemen Dakwah Berbasis Masjid”, Jurnal Manajemen Dakwah, Vol. 1, No.1, Juli-Desember 2008.

Rusdi Pohan, Metodologi Penelitian Pendidikan, Banda Aceh: Ar-Rijal Institute, 2008.

Samsul Nizar, Sejarah Pendidikan Islam Menelusuri Jejak Sejarah pendidikan Era Rasulullah Sampai Indonesia Jakarta: Kencana, 2007.

Siswanto, Panduan Praktis Organisasi Remaja Masjid, Jakarta: Pustaka Al-kausar, 2005.

Sugiono, Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, kualitatif, dan R&D, Bandung: Alfabeta, 2013.

Suharsimi Arikunto, Prosedur Penelitian Ilmiah Suatu Pendekatan Praktis, Jakarta: Reneka Cipta, 2006.

, Dasar-Dasar Evaluasi, Jakarta: Bumi Aksara, 2012.

Sutrisno Hadi, Metodologi Research Yogyakarta: UGM, 1997.

, dkk, Sejarah Pendidikan Islam, ed. 1, cet. 12 Jakarta: Bumi Aksara, 2013.

Sukmadinata, Metode Penelitian Pendidikan, Bandung: Remaja Rosda Karya, 2006.

Tim Penyusun, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka, 1990.

, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Ed. 3 Jakarta, Balai Pustaka, 2007.

Veronica Valentini dan M. Nisfiannoor, “Identity Achievement dengan Intimacy pada Remaja SMA”, Jurnal Provitae, Volume 2, No. 1, Mei 2006.

Yusak Baharuddin, Administrasi Pendidikan, Bandung: Pustaka Setia, 2005.

Zakiah Derajat, Ilmu Jiwa Agama Bandung: Diponegoro, tt.

Zakiah Drajat, Ilmu Jiwa Agama, Jakarta: Bulan Bintang, 1996.

Zalikha, Manajemen Dakwah dalam Bingkai Spiritualitas Islam:

Berguru Kepada Nurcholish Majid, Banda Aceh: kerjasama Lembaga Naska Aceh dan Arraniry Press, 2013.

Zubaedi, Desain Pendidikan Karakter: Konsepsi dan Aplikasinya dalam Lembaga Pendidikan, cet. 2 Jakarta: Kencana, 2012.

Zuhairini Muchtarom, dkk, Sejarah Pendidikan Islam Jakarta: Bumi Aksara, 1997.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Welcome to DAYAH: Journal of Islamic Education open journal system. Thank you very much for visiting. We are looking forward to getting your articles

 

 

DAYAH: Journal of Islamic Education

All works are licensed under CC BY-SA

Web
Analytics

 

© DAYAH: Journal of Islamic Education 2018. Published by Center for Research and Community Service (LP2M) in cooperation with the Department of Islamic Education for Master's Degree, Graduate Program of UIN Ar-Raniry Banda Aceh, Aceh, Indonesia.

Flag Counter

 

 ​    Find in a library with WorldCat