PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS AUDIO VISUAL TENTANG PEMBUATAN KOLOID

Anjar Purba Asmara

Abstract


This is a developing research of learning media which aimed to create media of audio visual for the practicum of colloid and to get quality score of the media. The creating of the media has been consulted by two experts of media and three peer reviewers. The research instrument is questionnaire that contains aspects and criteria of quality scoring. The scoring had been given by five chemistry teachers at excellent senior high school. The result of the research is a audio visual media which burnt on CD. It contains practicum about making of colloid by disperse method and condentation method. Based on the scoring from reviewer 1, the media is classified to good quality with the mean score is 138.5. The media is classified to very good quality by scoring from reviewer 2. By testing in classroom, colloid learning by using audio visual media gives more satisfy result than learning without the media.

Keywords


Audio visual media; Coloid; Dispertion; Condensation

Full Text:

PDF

References


Agastya, Widha Nur, Pengembangan Media Audio Visual Materi Pokok Senyawa Hidrokarbon bagi Siswa SMA/MA Kelas X Semster 2 Berdasarkan Standar Isi, Skripsi tidak diterbitkan, Yogyakarta: FST UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, 2009.

Ananto, Agus Dwi, Pengembengan Media Audio Visual tentang Praktikum Reaksi Redoks dan Elektrokimia sebagai Media Pembelajaran Mandiri Bagi Siswa SMA/MA kelas XII Semester 1, Skripsi tidak diterbitkan, Yogyakarta: Jurdik Kimia FMIPA UNY, 2008.

Arsyad, Azhar, Media Pembelajaran, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2004.

Ayuningrum, Fiskha, Pengembangan Media Video Pembelajaran untuk Siswa Kelas X pada Kompetensi Mengolah Soup Kontinental di SMK N 2 Godean, Skripsi tidak diterbitkan, Yogyakarta: FT Universitas Negeri Yogyakarta, 2012.

Curtis, Anthony R, How To Shoot and Edit Video, (online), http://www2.uncp.edu/home/acurtis/Courses/ResourcesForCourses/PDFs/How_To_Shoot_and_Edit_a_Video.pdf, diakses pada tanggal 8 Desember 2014.

Izham, Dedy, Cara Cepat Belajar Adobe Flash. (online), http://www.unej.ac.id/files/pdf2/BAB_1_Pengenalan-Adobe-Flash.pdf, diakses pada tanggal 8 Desember 2014.

Margono, Metodologi Penelitian Pendidikan, Jakarta: Rineka Cipta, 2000.

Sinarwati, Ni Kadek, Penerapan Pembelajaran Kooperatif Berdasarkan Tri Kaya Parisudha untuk Meningkatkan Soft Skills Mahasiswa, Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 46(3), Oktober 2013, 229-237, Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.

Sanjaya, Wina, Strategi Pembelajaran Berorientasi pada Standar Proses Pendidikan, Jakarta: Kecana, 2008.

Sibelberg, Martin S., Principles of General Chemistry 2nd Edition, New York: McGraw-Hill, 2007.

Sugiyono, Metode Penelitian Tindakan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D, Bandung: Alfabeta, 2009.

Suherman, Yunus,Pengembangan Media Pembelajaran Bagi ABK, Makalah Disampaikan pada Diklat Profesi Guru PLB Wilayah X Jawa Barat Bumi Makmur Lembang Bandung, 2008.

Tim Puslitjaknov, Metode Penelitian Pengembangan, Jakarta: Pusat Penelitian Kebijakan Dan Inovasi Pendidikan Badan Penelitian Dan Pengembangan Departemen Pendidikan Nasional, 2008.

Tro, Nivaldo J., Principles of Chemistry : A Molecular Approach, New Jersey: Pearson Education. 2010.

Triyatun, Upaya Peningkatan Prestasi Belajar Fiqih melalui Metode Action Learning pada Siswa Kelas II MI Nurul Huda Rejosari Kecamatan Bandongan Kabupaten Magelang Tahun 2011/2012, Skripsi tidak diterbitka, Salatiga: STAIN Salatiga, 2012.

Waryanto, Nur Hadi, Penggunaan Media Audio Visual dalam Menunjang Pembelajaran, Makalah disampaikan dalam kegiatan Pengabdian Masyarakat untuk Guruâ€guru MIPA SMA N 1, SMA N 2 dan SMA N 3 Bantul, Universitas Negeri Yogyakarta, 18 Januari 2007.

Zaumar, Muzahranu & Ernadi, Video Pembelajaran Sablon Manual Media Kertas sebagai Referensi dalam Membuka Peluang Usaha (Studi Kasus : Andy Stempel), Naskah publikasi tidak diterbitkan, Yogyakarta: STIMIK Amikom, 2012.




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/jid.v15i2.578

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


This journal has been indexed by:
 
 
 
Creative Commons License
This work is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
except where otherwise noted.