Pendekatan Sirkuler dalam Kajian Perbandingan Mazhab

Jabbar Sabil

Abstract


The study of Islamic law in the context of the comparative madhab is based on the plurality of truthful values. However, this study is frequently done with less appropriated approach, so that it is contradicted to the value. Therefore, this paper offers an approach that can objectify the value, namely the circular approach. In conducting this study, the philosophy as a method was used. As a philosophical fundamental structure, this paper refers to postmodern theory: that the knowledge is a prehension rather than an evidence. Therefore, the differences of opinion are considered as natural characters, as a result of geographical differences and human primordiality. In line with this matter, Fiqh is normally used to respond the legal issues in differences in allparts of the world. From systemic theory perspective, differences of opinion within the different mazhabs, therefore, become complementary. From this study, it is found that the circular approach can lead researchers to the awareness: the existence of mutual relations among the opinions of mazhab jurists.

Keywords


Circular Approach, Comparative Study of the Mazhabs

Full Text:

PDF

References


AbÅ« Zahrah, MuÄ¥ammad. UÅŸÅ«l al-Fiqh. Beirut: DÄr al-Fikr al-‘ArabÄ«, 1985.

Ahmad Baidowi, dkk. (penyunting). Rekonstruksi Metodologi Ilmu-ilmu Keislaman. Yogyakarta: SUKA Press, 2003.

Ahmad Daudy. Kuliah Filsafat Islam. Jakarta: Bulan Bintang, 1986.

Akhyar Yusuf Lubis. Postmodernisme: Teori dan Metode. Jakarta: Rajawali Pers, 2014.

Al-AlbÄnÄ«, MuÄ¥ammad NÄÅŸir al-DÄ«n. SilsÄ«lat al-AÄ¥ÄdiÅ al-ÄŽa‘īfah wa al-MawÄū‘ah, terj. A. M. Basalamah, cet. IV, jld. I. Jakarta: GIP, 1988.

Atabik Ali dan A. Zuhdi Muhdlor. Kamus Kontemporer Arab Indonesia, cet. VIII. Krapyak, Yogyakarta: Multi Karya Grafika, 2003.

Baker, Anton dan Ahmad Charis Zubair. Metodologi Penelitian Filsafat. Yogyakarta: Kanisius, 1992.

Bambang Sugiharto, I. Postmodernisme; Tantangan bagi Filsafat, cet. V. Yogyakarta: Kanisius, 1996.

al-BarhÄmÄ«, YÄsir Ĥusayn. Fiqh al-KhilÄf bayn al-MuslimÄ«n; Da‘wah ilÄ â€˜Alaqah AfÄal bayn al-IttijÄhÄt al-IslÄmiyyah al-Mu‘ÄÅŸirah. Kairo: DÄr al-‘AqÄ«dah, 2000.

Al-Ba‘albakÄ« MunÄ«r. Al-Mawrid; QÄmÅ«s InklÄ«zÄ«-‘ArabÄ«, edisi keenam. Beirut: DÄr al-‘Ilm li al-MalÄyÄ«n, 1973.

Bertens, K. Etika. Jakarta: Gramedia, 2004.

Blackburn, Simon. Kamus Filsafat, cet. I. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2013.

A. C. Ewing, The Fundamental Questions of Philosophy. London: Routledge, 1951.

Al-BukhÄrÄ«, MuÄ¥ammad ibn IsmÄ‘īl AbÅ« ‘Abd AllÄh. Al-JÄmi‘ al-Åžaĥīĥ al-MukhtaÅŸar, cet. III. Beirut: DÄr Ibn KaÅÄ«r, 1987.

Al-GhazzÄlÄ«. Al-MustaÅfÄ min ‘Ilm al-UÅŸÅ«l. Beirut: DÄr al-Kutub al-‘Ilmiyyah, 2000.

________. Muĥk al-Nazari fi al-Mantiq. Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah, 2000.

________. Al-MankhÅ«l min Ta‘lÄ«qÄt al-UÅŸÅ«l. Beirut: DÄr al-Fikr, 1998.

________. AsÄs al-QiyÄs. Riyad: Maktabah al-‘UbaykÄn, 1993.

Husni Muadz, M. Anatomi Sistem Sosial: Rekonstruksi Normalitas Relasi Intersubyektivitas dengan Pendekatakan Sistem. Mataram: IPGH, 2014.

Graib, Ian. Teori-teori Sosial Modern; dari Parsons sampai Habermas, terj. Paul S. Baut, T. Effendi, cet. II. Jakarta: Rajawali Pers, 1992.

Ibn Manźūr. LisÄn al-‘Arab, jld. III. Kairo: DÄr al-ĤadÄ«Å, 2003.

Jabbar Sabil, “Masalah Ontologi dalam Kajian Keislaman†Jurnal Ilmiah Islam Futura XIII, No. 02 (2014

Al-Jabiri, Muhammad Abed. Formasi Nalar Arab, terj. Imam Khoiri. Yogyakarta: IRCiSod, 2003.

Al-Khinn, MuÅŸÅ£afÄ Sa‘īd. AÅr al-IkhtilÄf fÄ« al-QawÄ‘id al-UÅŸÅ«liyyah. Beirut: Mū’assasah al-RisÄlah, 2000.

Kuhn, Thomas S. The Structure of Scientific Revolutions, edisi kedua. Chicago: University of Chicago Press, 1970.

Kuntowijoyo. Islam sebagai Ilmu: Epistemologi, Metodologi, dan Etika, edisi kedua. Yogyakarta: Tiara Wacana, 2006.

MadkÅ«r, IbrÄhÄ«m. FÄ« al-Falsafat al-IslÄmiyyah: Manhaj wa TaÅ£biquh. Kairo: DÄr al-Ma‘Ärif, 2003.

Al-MaÄ¥allÄ«, JalÄl al-DÄ«n. SyarÄ¥ MinhÄj al-Å¢ÄlibÄ«n. Kairo: MuÅŸÅ£afÄ al-BÄb al-HalabÄ«, t.th.

Mahmoud Syaltout dan M. Ali as-Sayis. Perbandingan Mazhab dalam Masalah Fiqih, terj. Ismuha. Jakarta: Bulan Bintang, 1973.

Majma‘ al-Luhghah al-‘Arabiyyah. Al-Mu‘jam al-Falsafī. Kairo: al-Amīriyyah, 1983.

MÄlik. al-MuwaţţÄ’. Beirut: Maktabah al-‘AÅŸriyyah, 2003.

Al-MÄ«dÄnÄ«, ‘Abd al-RaÄ¥mÄn al-Jankah. ÄŽawÄbiÅ£ al-Ma‘rifah. Damaskus: DÄr al-Qalam, 1993.

Mohammad Muslih. Filsafat Ilmu; Kajian atas Asumsi Dasar, Paradigma dan Kerangka Teori Ilmu Pengetahuan, edisi revisi, cet. II. Yogyakarta: Belukar, 2005.

Muhyar Fanani. Metode Studi Islam; Aplikasi Sosiologi Pengetahuan sebagai Cara Pandang, cet. 2. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2010.

Muslim Ibrahim. Pengantar Fiqh Muqaran. Jakarta: Erlangga, 1991.

Mohammad Muslih, Filsafat Ilmu: Kajian atas Asumsi Dasar, Paradigma, dan Kerangka Teori Ilmu Pengetahuan, cet. II. Yogyakarta: Belukar, 2005.

Al-NasÄ’ī, AÄ¥mad ibn Syu‘ayb AbÅ« ‘Abd al-RaÄ¥mÄn. Sunan al-NasÄ’ī, jld. VIII. Kairo: Maktabah al-MaÅ£bū‘at al-IslÄmiyyah, 1986.

Popper, Karl R. Logika Penemuan Ilmiah, terj. Saut Pasaribu dan Aji Sastrowardoyo. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2008.

Al-Qaradhawi,Yusuf. Fiqh Perbedaan Pendapat Antar Sesama Muslim, terj. Airur Rofiq Shaleh Tamhid. Jakarta: Robbani Press, 1991.

Rapar, Jan Hendrik. Pengantar Logika; Asas-asas Penalaran Sistematis. Yogyakarta: Kanisius, 1996.

Al-RÄzÄ«. Al-MatÄlib al-‘Āliyyah. Beirut: DÄr al-Kutub al-‘ArabÄ«, 1987.

Safi, Louay. The Foundation of Knowledge; A Comparative Study in Islamic and Western Methods of Inquiry. Malaysia: International Islamic University Press, 1996.

Al-SarakhsÄ«, Syams al-DÄ«n. Al-MabsÅ«Å£,. Beirut DÄr al-Fikr, 1989.

Al-SÄyÄ«s, MuÄ¥ammad ‘AlÄ«. TÄrÄ«kh al-Fiqh al-IslÄmÄ«. Beirut: DÄr al-Kutub al-‘Ilmiyyah, t.th.

Soerjanto Poespowardojo T. M., dan Alexander Seran. Filsafat Ilmu: Hakikat Ilmu Pengetahuan, Kritik terhadap Visi Positivisme Logis, serta Implikasinya (Jakarta: Kompas, 2015.

Al-SyÄfi‘ī. Al-Umm. Beirut: DÄr al-Kutub al-‘Ilmiyyah, 2009.

Al-SyahrastÄnÄ«. Al-Milal wa al-NiÄ¥al. Beirut: DÄr al-Fikr, 2005.

al-SyarbÄ«nÄ«, Syams al-DÄ«n. MughnÄ« al-MuhtÄj ilÄ Ma‘rifah Ma‘ÄnÄ« AlfÄź al-MinhÄj. Kairo: MuÅŸÅ£afÄ al-BÄb al-HalabÄ«, t.th.

Al-SyÄtibÄ«. Al-MuwÄfaqÄt. Kairo: Maktabah al-TawfÄ«qiyyah, 2003.

Al-Syawk¬ÄnÄ«, MuÄ¥ammad ibn ‘AlÄ« ibn MuÄ¥ammad. IrsyÄd al-Fuĥūl. Beirut: DÄr al-Fikr, t.th.

Tim KBBI. Kamus Besar Bahasa Indonesia, edisi keempat. Jakarta: Gramedia, 2008.

Al-ZarkasyÄ«. Al-Bahr al-Muhit, cet. III. Kairo: DÄr al-Kutub, 2005




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/jms.v18i1.1837

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Media Syari'ah



Media Syari'ah : Wahana Kajian Hukum Islam dan Pranata Sosial has been indexed by:

 

All papers published in Media Syari'ah : Wahana Kajian Hukum Islam dan Pranata Sosial are licensed under a  Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.