GLOBALISASI DAN RESPON PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SEKOLAH

A. Suradi

Abstract


Islamic education is education that is not limited by the institutional environment of Islam or by the study of certain sciences, and based on purely Islamic experience. Yet it reaches all aspects of the knowledge, experience, and aspirations of the Muslim community. So the basic view that became the starting point of science PAI is the theoretical-practical aspects in all fields of science related to existing problems and that will exist in society. Problems in society continue to grow without stagnation. Therefore, PAI as an anticipative solution to prepare not only morally but the spirit of struggle to compete to develop science. Because modern times now want the dynamics of life to flow very swiftly.

Keywords


Globalisasi, Respon Pendidikan, Pendidikan Agama Islam, Sekolah

Full Text:

PDF

References


Arifin, Ahmad. (ed). 2009. Politik Pendidikan Islam: Menelusuri Ideologi dan Aktualisasi Pendidikan Islam di Tengah Arus Globalisasi. Yogyakarta: Teras.

Arifin, Muzayyin. Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara, 2010.

Azizy, A. Qodri. 2003. Melawan Globalisasi: Interpretasi Agama Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Azra, Azyumardi. 2000. Pendidikan, Islam, Tradisi dan Modernisasi Menuju Milenium Baru. Jakarta: Logos Wacana Ilmu.

Depdiknas. 2003. Kurikulum 2004 SMA, Pedoman Khusus Pengembangan Silabus dan Penilaian Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Depdiknas.

Harto, Kasinyo dan Abdurrahmasyah. 2009. Metodologi Pembelajaran Berbasis Aktive Learning: Arah Baru Pembelajaran PAI di Sekolah dan Madrasah. Palembang: Grafika telindo.

Kuntowijoyo. 2006. Islam sebagai Ilmu: Epistemologi, Metodologi, dan Etika. Yogyakarta: Tiara Wacana.

Maimun, Agus, dan Agus Zaenul Fitri. 2010. Madrasah Unggulan Lembaga Pendidikan Alternatif di Era Kompettitf. Malang: UIN-Maliki Press.

Madjid, Nurcholish. 2008. Islam, Kemodernan, dan Keindonesiaan. Bandung: Mizan.

Muhaimin. 2001. Paradigma Pendidikan Islam: Upaya Mengefektifkan Pendidikan Agama Islam di Sekolah. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mujtahid, Arah Masa Depan Pendidikan Islam, http://www.uin-malang.ac.id/ index.php?option=com_content&view=article&id=2650:arah-masa-depan-pendidikan-Islam& catid=35:artikel-dosen&Itemid=210

Roqib, Moh. 2009. Ilmu Pendidikan Islam: Pengembangan Pendidikan Integratif di Sekolah, Keluarga, dan Masyarakat. Yogyakarta: Lkis.

Sutrisno, 2015. “Pendidikan Agama Islam Berorientasi pada Problem Subyek Didik†Makalah disajikan dalam Seminar Pascasarjana STAIN Kediri, 15 Maret 2015.

Tafsir, A. 2015. Pendidikan Agama Islam Di Sekolah. Dalam http://www.google.co.id/=arah%20pendidikan%20agama%20Islam&source.

Tim Penyusun. 2009. Pengantar Studi Islam. Surabaya: IAIN Sunan Ampel Press.

Zuhairini, dkk., 1995. Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara.




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/jm.v7i2.2364

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Editorial Office
Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam
Program Studi Pendidikan Agama Islam Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Ar-Raniry Banda Aceh
Jln. Syaikh Abdur Rauf Prodi PAI FTK UIN Ar-Raniry Banda Aceh 23111, Aceh, Indonesia
Contact Person Ismail Darimi Email: jurnal.mudarrisuna@ar-raniry.ac.id

Membership:

            



This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License