ANALYSIS OF THE ADVANTAGES AND CHALLENGES OF INFORMATION COMMUNICATION TECHNOLOGY-BASED LEARNING IN ELEMENTARY SCHOOLS

Asfiana Asfiana

Abstract


This study aims to examine in depth the advantages of Information and Communication Technology (ICT)-based learning at the elementary school level. ICT-based learning in elementary schools refers to the integration of information and communication technology in the learning process. The government has adopted initiatives to bring ICT into the basic education curriculum. The population in this study consisted of teachers, students and related parties at Sekolah Dasar Negeri Maguwoharjo 1, Sleman Regency, Yogyakarta. The use of ICT allows wider access to distance learning, increases student learning motivation, makes it easier to understand material, and facilitates independent learning. Apart from that, teachers also find it easy to convey lesson material and minimize their shortcomings in coordinating the class. The use of ICT also provides easier access to learning resources, enriches learning, and facilitates the creation of important documents.Teachers need to address the challenges of technical preparation, device and internet accessibility, and changes in teaching methods. Schools must face the challenges of investment in ICT infrastructure, staff and teacher training, as well as unstable electricity issues. In facing these challenges, support from schools, teachers and other interested parties is very important to ensure the successful implementation of ICT-based learning.

Keywords: Advantages, challenges, ICT, elementary school


Keywords


Pendidikan

Full Text:

PDF

References


Ahmadi, Farid, & Ibda, H. 2019. Konsep dan aplikasi literasi baru di era revolusi industri 4.0 dan society 5.0. Bandung: Pilar Nusantara.

Andriani, & Tuti. 2016. "Sistem pembelajaran berbasis teknologi informasi dan komunikasi". Jurnal Sosial Budaya, 1(12).

Fanny, & Mahya, A. 2020. ”Teknologi Informasi dan Komunikasi Pada Pendidikan Dasar:Tinjauan Kritis dan Implikasinya". Didaktis: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan, 1(20).

Fitriyadi, & Herry. 2013. "Integrasi teknologi informasi komunikasi dalam pendidikan: potensi manfaat, masyarakat berbasis pengetahuan, pendidikan nilai, strategi implementasi dan pengembangan profesional". Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 3(21).

Haqqi, Halifa, & Wijayati, H. 2019. Revolusi industri 4.0 di tengah society 5.0: sebuah integrasi ruang, terobosan teknologi, dan transformasi kehidupan di era disruptif. Anak Hebat Indonesia/

Harahap, A. R. 2020. "Kelebihan dan Kekurangan Pembelajaran Berbasis TIK di SD IT Al-Khoiriyah Dalam Penerapan Berbasis Online". SHANUN: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 1(1).

Ismayani, A. 201. Metodologi penelitian. Banda Aceh: Syiah Kuala University Press.

Lestari, Indah, D., & Kurnia, H. 2023." Implementasi Model Pembelajaran Inovatif Untuk Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru Di Era Digital". JPG: Jurnal Pendidikan Guru, 4(3).

Maulana, Y. 2019. "Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Terknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar". Doctoral dissertation, FKIP UNPAS.

Melati, & Eka. 2023. "Pemanfaatan Animasi sebagai Media Pembelajaran Berbasis Teknologi untuk Meningkatkan Motivasi Belajar". Journal on Education.

Moscato, Jason, & Embre, C. 2023. "Strategi Pendidikan Dasar untuk Menghadapi Tantangan Era Kurikulum Digital dengan Studi Empiris". Jurnal MENTARI: Manajemen, Pendidikan Dan Teknologi Informas, 2(1).

Muttaqien, Jainal, I., Maryati, M., & Permana, H. 2023. "Strategi Pengelolaan Kinerja Tenaga Kependidikan Dalam Menghadapi Era Digitalisasi Pada Lembaga Pendidikan Islam". Innovative: Journal Of Social Science Research.

Nurdyasnyah, & Andiek, W. 2015. Inovasi Teknologi Pembelajaran. Jakarta: Cempaka Karya.

Rahayu, & Tria, I. 2023. "Analisis Hasil Pengaruh Perkembangan Iptek Terhadap Hasil Belajar Siswa Sd/Mi". Hypothesis: Multidisciplinary Journal Of Social Sciences, 2(2).

Rahayu, & Tutie, S. 2023. Pendidikan Maritim: Kunci Pengembangan SDM Unggul di Era Industri 4.0. Yogyakarta: Jejak Pustaka.

Rahmansyah, & Arif, M. 2023. Bab 3 Konsep Dasar Media Pembelajaran. Multimedia Interaktif: Dampak Multimedia Interaktif Terhadap Hasil Belajar. Surabaya: Karya Pustaka.

Rahmat, & Stephanus Turibius. 2015. "Pemanfaatan multimedia interaktif berbasis komputer dalam pembelajaran". Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan Missio, 7(2).

Rukmana, & Yanto, A. 2023. Masa Depan Pendidikan Indonesia. Jakarta: Get Press Indonesia.

Setiawan , & Daryanto. 2018. "Dampak perkembangan teknologi informasi dan komunikasi terhadap budaya". Jurnal Simbolika Research and Learning in Communication Study, 4(1).

Setiawan, & Zunan. 2023. Pendidikan Multimedia: Konsep dan Aplikasi pada era revolusi industri 4.0 menuju society 5.0. Jakarta: Sonpedia Publishing Indonesia.

Sofia, Lia, Cahyaningrum, Y., & Fauzu, Z. 2023. "Tren Inovasi Terbaru dalam Pendidikan dan Pembelajaran: Bagaimana Mengubah Cara Kita Belajar". Seminar Nasional Pendidikan, 1(1).

Suryadi, & Ahmad. 2020. Teknologi dan Media Pembelajaran Jilid I. Jejak: Jejak Publisher.

Tahar, Achmad, Pompong, B., Setiadi, & Rahayu, S. 2022. "Strategi pengembangan sumber daya manusia dalam menghadapi era revolusi industri 4.0 menuju era society 5.0". Jurnal Pendidikan Tambusai, 2(1).

Umayah, Urip, & Riwanto, M. A. 2020. "Transformasi sekolah dasar abad 21 new digital literacy untuk membangun karakter siswa di era global". Jurnal Pancar (Pendidik Anak Cerdas dan Pintar), 4(1).

Wahyuningtias, & Tri. 2023. "Eksplorasi Penerapan Kurikulum Berbasis Teknologi bagi Siswa MI Nurul Huda Kabupaten Kediri". Asian Journal of Early Childhood and Elementary Education, 1(1).

Waluyo , & Budi. 2021. Waluyo, Budi. "Pengembangan Media Pembelajaran PAI Berbasis ICT. JURNAL AN-NUR: Kajian Ilmu-Ilmu Pendidikan Dan Keislaman". Jurnal An-Nur: Kajian Ilmu-Ilmu Pendidikan Dan Keislaman, 7(2).

Widianto, & Edi. 2021. "Pemanfaatan media pembelajaran berbasis teknologi informasi". Journal of Education and Teaching, 2(2).

Widiasanti, & Irika. 2023. "Implementasi Kendala Guru Di Era Perkembangan Teknologi Informasi Dalam Sistem Pembelajaran Di Sekolah". Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasa, 1(8).




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/pjp.v13i1.21335

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Asfiana Asfiana, Andi Prastowo

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

View My Stats


Indexed By:

 


PIONIR: Jurnal Pendidikan
P-ISSN 2339-2495
E-ISSN 2549-6611

Publised by Prodi PGMI FTK UIN Ar-Raniry Banda Aceh


This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

 

Flag Counter