DEVELOPING ANIMATED VIDEO FOR WATER CYCLE TOPIC IN FIFTH GRADE OF ELEMENTARY SCHOOL

Ma'iswati Hani, Arin Yulistia, Arini Anindya, Asti Islamiati, Selin Nadia Alwini, Asep Nuryadin

Abstract


The low level of student motivation in studying the water cycle has resulted in reduced instructional effectiveness. This factor is attributed to the limited utilization of technology by teachers to enhance the appeal of the learning process, with teachers predominantly relying on textbooks as the primary instructional resource. The research aims to evaluate the validity and practicality of animated video media as a supplementary tool for understanding the subject matter and fostering learning motivation, specifically concerning the water cycle topic for 5th- grade elementary school students. Data were obtained through the ADDIE model phases (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). The research findings indicated that the material presented in the instructional videos exhibits a remarkably high level of suitability for delivery to students, with an average validation percentage of 100% by subject matter expert and 95,14% by media expert. Additionally, an evaluation of the practicality of this media revealed an average percentage of 89% from student feedback and 100% from teacher assessment. Consequently, it can be inferred that this animated video product is both valid and practical for utilization within the realm of educational instruction.

Keywords: learning media, animated video, water cycle.


Keywords


learning media; animated video; water cycle

Full Text:

PDF

References


Agustin, L. L., Fakhriyah, F., & Pratiwi, I. A. 2021. “Pengaruh Motivasi Belajar Siswa Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif IPA pada Materi Siklus Air Kelas V di SDN 2”. Sengonbugel. Jurnal Riset dan Inovasi Pembelajaran, 1(3).

Bintiningtiyas, N., & Lutfi, A. 2016. “Pengembangan Permainan Varmintz Chemistry sebagai Media Pembelajaran pada Materi Sistem Periodik Unsur”. Unesa Journal of Chemical Education, 5(2).

Chaeruman, U. A. 2015. Instrumen Evaluasi Media Pembelajaran. Pusat Teknologi Informasi dan Komunikasi Pendidikan, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Eliwatis, & Sabarullah. 2021. “Pengembangan Video Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Aplikasi Wondershare Filmora”. at-Tarbiyah al-Mustamirrah: Jurnal Pendidikan Islam, 2(1).

Fakhruddin, F., Ahmadi, F., Sumilah, S., & Ansori, I. 2017. “IBM Guru Sekolah Dasar Melalui Upaya Peningkatan Kualitas Guru dengan 1 Pelatihan Pengembangan Media Pembelajaran pada Implementasi Kurikulum 2013”. Jurnal Abdimas, 21(2).

Fauziah, M. P., & Ninawati, M. 2022. “Pengembangan Media Audio Visual (Video) Animasi Berbasis Doratoon Materi Hak dan Kewajiban Penggunaan Sumber Energi Mata Pelajaran PPKn di Sekolah Dasar”. Jurnal Basicedu, 6(4).

Febriani, C. 2017. “Pengaruh Media Video terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Kognitif Pembelajaran IPA Kelas V Sekolah Dasar”. Jurnal Prima Edukasia, 5(1).

Febrita, Y., & Ulfah, M. 2019”. Peranan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa”. Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika, 5(1).

Hazmiwati. 2018. “Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas II Sekolah Dasar”. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar 7 (1).

Janati, W. R., Rahayu, A., & Wijayanti, D. 2023. “Pengembangan Media Audio Visual pada Pembelajaran Tematik untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa”. Indonesian Journal of Learning and Educational Studies, 1(1).

Lukman, A., Hayati, D. K., & Hakim, N. 2019. “Pengembangan video animasi berbasis kearifan lokal pada pembelajaran IPA kelas V di Sekolah Dasar”. Elementary: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 5(2).

Melinda, J. G., & Yermiandhoko, Y. 2021. “Pengembangan Media Video Animasi Mata Pelajaran IPA Materi Siklus Air Untuk Siswa Kelas V SD”. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(05), 2.

Mu’minah, I. H. 2021. “Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Video sebagai Alternatif dalam Pembelajaran Daring IPA pada Masa Pandemi Covid-19”. Prosiding Penelitian Pendidikan dan Pengabdian 2021, 1(1).

Munawwarah, S., Rustan, E., & Hisbullah, H. 2022. “Pengembangan Media Pembelajaran Wayang Figur Kedaerahan”. Jipsindo (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia), 9(1).

Novitasari, A., Nisya, J. K., & Anggrayni, M. 2023. “Pengembangan Media Video Animasi Pada Pembelajaran IPA Kelas V SDN 10 Koto Baru Kabupaten Dharmasraya”. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(4).

Putra, I. K. D., & Suniasih, N. W. 2021. “Media Diorama Materi Siklus Air pada Muatan IPA Kelas V Sekolah Dasar”. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(2).

Putri, L. A., & Dewi, P. S. 2020. “Media Pembelajaran Menggunakan Video Atraktif pada Materi Garis Singgung Lingkaran”. 2(1).

Putri, W. D., & Fitria, N. 2021. “Pengaruh Video Pembelajaran Cerita dan Lagu Terhadap Kemampuan Berbicara Anak”. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (Audhi), 2(2).

Ridwan. 2015. Skala Pengukuran Variabel-variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Risti, A., Halidjah, S., & Ghasya, D. A. V. 2023. “Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi pada Materi Siklus Air Kelas IV Sekolah Dasar Negeri 74 Pontianak Barat”. Journal on Education, 6(1).

Sari, I. K. 2021. “Blended Learning sebagai Alternatif Model Pembelajaran Inovatif di Masa Post-Pandemi di Sekolah Dasar”. Jurnal Basicedu, 5(4).

Sugiyono. 2019. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabet.

Susiyanti, E. 2017. “Penggunaan Metode Demonstrasi dan Media Nyata Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Tentang Struktur Akar Pada Siswa Kelas IV SDN 11 Tebatkarai Kabupaten Kepahiang”. JPGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(1).

Syahid, A. A., Hernawan, A. H., & Dewi, L. 2022. “Analisis Kompetensi Digital Guru Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3).

Syifa, N., & Julia, J. 2023. “Persepsi Guru Sekolah Dasar Terhadap Inovasi Pembelajaran Berbasis Informasi Teknologi Sebagai Alat Bantu Pencapaian Pembelajaran”. Al- Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(1).

Tafonao, T. 2018. “ Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa”. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2).

Wahid, A. 2018”. Jurnal Pentingnya Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar”. Istiqra: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, 5(2).

Wahidin, U. 2018. “Implementasi Literasi Media Dalam Proses Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti. Edukasi Islami”. Jurnal Pendidikan Islam, 7(02).

Wahyu, Y., Edu, A. L., & Nardi, M. 2020. “Problematika Pemanfaatan Media Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar”. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 6(1).

Wahyuningtyas, R., & Sulasmono, B. S. 2020. “Pentingnya Media dalam Pembelajaran Guna Meningkatkan Hasil Belajar di Sekolah Dasar”. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1).

Widyastuti, E. & Susiana. 2019. “Using the ADDIE Model to Develop Learning Material for Actuarial Mathematics”. In Journal of Physics: Conference Series, 1188 (1).

Yuliyanti, R., & Mintohari. 2021. “Pengembangan Media Video Pembelajaran IPA Materi Siklus Air pada Peserta Didik kelas V Sekolah Dasar”. JPGSD, 9 (3).

Zubaidah, S. 2019. “STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, and Mathematics): Pembelajaran untuk memberdayakan keterampilan abad ke-21”. In Seminar Nasional Matematika dan Sains, September.




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/pjp.v13i1.22033

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Ma'iswati Hani, Arin Yulistia, Arini Anindya, Asti Islamiati, Selin Nadia Alwini, Asep Nuryadin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

View My Stats


Indexed By:

 


PIONIR: Jurnal Pendidikan
P-ISSN 2339-2495
E-ISSN 2549-6611

Publised by Prodi PGMI FTK UIN Ar-Raniry Banda Aceh


This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

 

Flag Counter