The Utilization of Instagram as Promotional Media at the Yogyakarta Agricultural Development Polytechnic Library

Authors

  • Dina Amanda Universitas Islam negeri Sunan Kaliaga
  • Febri Nahla Postgraduate, Concentration in Library and Information Science, UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Cut Putroe Yuliana Faculty of Adab and Humanities, Library Science Study Program, UIN Ar-Raniry Banda Aceh
  • Mutia Watul Wardah Faculty of Adab and Humanities, Library Science Study Program, UIN Ar-Raniry Banda Aceh

DOI:

https://doi.org/10.22373/adabiya.v27i1.23328

Keywords:

Instagram, Library Promotion, Social Media.

Abstract

This study aims to analyze how Instagram is used as a promotional medium at the Yogyakarta Agricultural Development Polytechnic Library (Polbangtan Yogyakarta). With 89.89 million Instagram users in Indonesia, this platform is considered effective in reaching the wider community. This study uses a qualitative method with a descriptive approach. Data collection was carried out through observation and analysis of the library's Instagram account (@perpuspolbangtanyoma_pertanian) from October to December 2023. The results of the study show that the Yogyakarta Agricultural Development Polytechnic Library uses various Instagram features, such as Feed, Reels, Stories, and Highlights, to promote services, activities, and collections available. Library promotional activities using Instagram as a promotional medium have a positive impact on user engagement, this can be seen from the interaction on uploads and responses to shared content. Instagram has proven to be a useful promotional tool for libraries in attracting user interest in the services offered.

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk menganalisa bagaimana pemanfaatan instagram sebagai media promosi di Perpustakaan Politeknik Pembangunan Pertanian Yogyakarta (Polbangtan Yogyakarta). Dengan 89,89 juta pengguna instagram di Indonesia, platform ini dianggap efektif dalam menjangkau masyarakat luas. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan deskriptif. Pengumpulan data dilakukan melalui observasi dan analisis terhadap akun Instagram perpustakaan (@perpuspolbangtanyoma_pertanian) dari Oktober hingga Desember 2023. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Perpustakaan Politeknik Pembangunan Pertanian Yogyakarta menggunakan berbagai fitur Instagram, seperti Feed, Reels, Stories, dan Sorotan untuk mempromosikan layanan, kegiatan, serta koleksi yang tersedia. Aktivitas promosi perpustakaan dengan menggunakan Instagram sebagai media promosi berdampak positif pada keterlibatan pemustaka, hal ini terlihat dari interaksi pada unggahan dan respon terhadap konten yang dibagikan. Instagram terbukti menjadi alat promosi yang bermanfaat bagi perpustakaan dalam menarik minat pemustaka terhadap layanan yang ditawarkan.

Author Biographies

References

Adi Ahdiat. (2024). Media Sosial Favorit Gen Z Indonesia Awal 2024. Https://Databoks.Katadata.Co.Id/Index.Php/Teknologitelekomunikasi/Statistik/66ed1436089ba/Media-Sosial-Favorit-Gen-z-Indonesia-Awal-2024.

Aras, B. B., & Çolaklar, H. (2015). The Role of Social Media in the Promotion of University Libraries. Journal of Library and Information Sciences, 3(2), 79–105. https://doi.org/10.15640/jlis.v3n2a5

Evita Devega. (n.d.). TEKNOLOGI Masyarakat Indonesia: Malas Baca Tapi Cerewet di Medsos. Https://Www.Kominfo.Go.Id.

Fandy Tjiptono. (2008). Strategi Pemasaran (Ed. III).

Fauziyah, A. H. (2023). Marketing Strategy: Library Promotion to Increase Library Visitors. Proceedings of 6th International Conference of Economic, Business and Government Challenges 2023, 62–64.

Helaluddin, H. W. (2019). Analisis Data Kualitatif: Sebuah Tinjauan Teori dan Praktik. Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.

Lev Manovich. (2017). Instagram_Book_Manovich-libre.pdf (p. 4).

Lexy J. Moleong. (2018). Metode Penelitian Kuallitatif. PT Remaja Rosdakarya.

Maretno, S., & Marlini, M. (2021). Pemanfaatan Media Sosial sebagai Media Promosi Perpustakaan. Baitul ’Ulum: Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi, 5(1), 58–71. https://doi.org/10.30631/baitululum.v5i1.98

Nasrullah Rulli. (2017). Media sosial perspektif komunikasi, budaya, dan sosioteknologi. Simbiosa Rekatama.

Patil, S. (2014). Library Promotion Practices and Marketing of Library Services: A Role of Library Professionals. Procedia - Social and Behaviour Sciences, 133, 249–254.

Politeknik Pembangunan Pertanian Yogyakarta Magelang. (2024). Https://Polbangtanyoma.Ac.Id/e-Library-Polbangtan-Yoma/.

Prihartanta, W. (2015). Tujuan Promosi Perpustakaan. Jurnal Adabiya, 3(83), 1–9.

Rizaty, M. A. (2024). Data Jumlah Pengguna Instagram di Indonesia hingga Februari 2024. DataIndonesia.Id.

Safri., T. M., & Miski, C. R. (2022). Motivasi Kerja Pustakawan di UPT. Perpustakaan Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh. JIPIS (Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi IslamJurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi Islam), 1(2), 80–86. https://ojs.iainbatusangkar.ac.id/ojs/index.php/jipis

Sari, M. T. (2020). Promosi Perpustakaan melalui Media Sosial Instagram @austinpubliclibrary : Study di Austin Public Library Texas. Jurnal Ilmu Perpustakaan, 9(4), 21.

Sidabutar, W. K. (2022). The Effect of Library Promotion Through Instagram Social Media on the Utilization of the medan Stipap Library. International Journal of Cultural and Social Science, 3(2), 160–167.

Siregar, H. (2022). Analisis Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Sarana Sosialisasi Pancasila. Pancasila: Jurnal Keindonesiaan, 1, 71–82. https://doi.org/10.52738/pjk.v2i1.102

Suharso, P., & Pramesti, A. N. (2019). Promosi Perpustakaan Melalui Instagram: Studi di Perpustakaan Universitas Airlangga. Publication Library and Information Science, 3(2), 66–74.

Wahyuni, S., & Safri, T. M. (2023). Peran Ruang Baca Rimba Bulan dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Masyarakat Kota Padang Panjang. Jurnal Adabiya, 25(2), 133–147. https://doi.org/10.22373/adabiya.v25i2.19295

Yuliana, C. P., Ali Hasan, N., Ade Vidyan Maqvirah, T., & Febiyola Bakkara, V. (2024). Analisis Literasi Digital pada Siswa di SMA Teuku Nyak Arif Fatih Bilingual School. Jurnal Adabiya, 26(1), 70–78. https://doi.org/10.22373/adabiya.vxix.22236

Downloads

Published

2025-02-28