Interactive Multimedia Oriented to The Mathematical Numeracy Skills of Junior High School Students

Nilza Humaira Salsabila, Baidowi Baidowi, Syahrul Azmi, Ulfa Lu'luilmaknun

Abstract


This study aims to describe the validity of multimedia developed in junior high school mathematics learning. The multimedia developed is in the form of interactive multimedia with the local context of Lombok Island. Multimedia development is oriented towards mathematical numeracy skills in the material of probability. This research is development research using a design research model by Plomp which consists of 3 stages, namely Preliminary Research, Development or Prototyping Phase, and Assessment Phase. One of the criteria for multimedia to be said to be feasible is to meet the valid criteria. This study uses a multimedia validation sheet by media experts and material experts to assess the validity of the product. The results showed that the media expert's average score was 109 with a very good classification and the material expert's average score was 80 with a very good classification. So it can be concluded that the developed multimedia meets the valid criteria.


Keywords


interactive; multimedia; numeracy

Full Text:

PDF

References


Anjarsari, E., Farisdianto, D. D., & Asadullah, A. W. (2020). Pengembangan Media Audiovisual Powtoon pada Pembelajaran Matematika untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(2), 40–50.

Arindiono, R. J., & Ramadhani, N. (2013). Perancangan Media Pembelajaran Interaktif Matematika untuk Siswa Kelas 5 SD. Jurnal Sains Dan Seni ITS, 2(1), F28–F32.

Arsyad, A. (2002). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Benny, A. (2017). Media & Teknologi dalam Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Dantes, N., & Handayani, N. N. L. (2021). Peningkatan Literasi Sekolah dan Literasi Numerasi melalui Model Blended Learning pada Siswa Kelas V SD Kota Singaraja. Widyalaya: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3), 269–283.

Fajar, A. N., Sunismi, S., & Wulandari, T. C. (2022). Pengembangan Video Pembelajaran Interaktif Berbasis Easy Sketch Pro Terintegrasi Numerasi Untuk Menunjang Asesmen Kompetensi Minimum Pada Siswa Kelas XI. Jurnal Penelitian, Pendidikan, Dan Pembelajaran, 17(20).

Guan, N., Song, J., & Li, D. (2018). On the advantages of computer multimedia-aided English teaching. Procedia Computer Science, 131, 727–732. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.procs.2018.04.317

Ismanto, I. (2022). Pengembangan Modul Digital Interaktif Berbasis Pengalaman Siswa Untuk Menguatkan Pembelajaran Numerasi SMP Dalam Mendukung Merdeka Belajar. Postulat: Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 3(1), 61–76.

Jamil, A. F., & Khusna, A. H. (2021). Pengembankan Asesmen Berorientasi Kontekstual Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematis Dan Numerasi Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 7(4), 78–86.

Jusmiana, A., Herianto, H., & Awalia, R. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Smp Di Era Pandemi Covid-19. Pedagogy: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 1–11.

Kamsurya, R., & Masnia, M. (2021). Desain Pembelajaran Dengan Pendekatan Matematika Realistik Menggunakan Konteks Permainan Tradisional Dengklaq Untuk Meningkatkan Keterampilan Numerasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 7(4).

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2017). Gerakan Literasi Nasional Materi Pendukung Literasi Numerasi. Jakarta: Tim Gerakan Literasi Nasional.

Kurniawan, A. P., Budiarto, M. T., & Ekawati, R. (2022). Pengembangan Soal Numerasi Berbasis Konteks Nilai Budaya Primbon Jawa. Jurnal Review Pembelajaran Matematika, 7(1), 20–34.

Kustantina, V. A., Nuryadi, N., & Marhaeni, N. H. (2022). Meningkatkan Kemampuan Literasi Numerasi Siswa Menggunakan Komik Matematika Interaktif Pada Materi Teorema Phytagoras. Jurnal Ilmu Pendidikan Muhammadiyah Kramat Jati, 3(1), 10–16.

Maulidyawati, D., & Irham, M. (2020). Penerapan Problem Driven Iterative Adaptation (PDIA) untuk Mengatasi Kesulitan Belajar Matematika Siswa SDN 2 Pungkit. Media Pendidikan Matematika, 8(2), 80–87.

Nasiba, U. (2022). Brankas Rahasia: Media Pembelajaran Numerasi Berbasis Berpikir Komputasi untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 6(2), 521–538.

Nieveen, N. (1999). Prototyping to reach product quality. Design Approaches and Tools in Education and Training, Springer, 125–135.

Pangesti, F. T. P. (2018). Menumbuhkembangkan Literasi Numerasi pada Pembelajaran Matematika dengan Soal HOTS. Indonesian Digital Journal of Mathematics and Education, 5(9), 566–575.

Patriana, W. D., Sutama, S., & Wulandari, M. D. (2021). Pembudayaan Literasi Numerasi untuk Asesmen Kompetensi Minimum dalam Kegiatan Kurikuler pada Sekolah Dasar Muhammadiyah. Jurnal Basicedu, 5(5), 3413–3430.

Plomp, T. (2013). Educational design research: an introduction. Dalam J. Van den Akker et al. Education Design Research. Enschede, Netherland: National Institute for Curriculum Development.

Prasetia, F. (2016). Pengaruh Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Kajian Pendidikan Matematika, 1(2), 257–266.

Safitri, A. W., Pujiastuti, H., & Sudiana, R. (2020). Pengembangan Game Edukasi dengan Konteks Kearifan Lokal Banten pada Materi Matriks. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 4(2), 319–328. https://doi.org/https://doi.org/10.31331/medivesveteran.v4i2.1171

Siagian, R. E. F. (2012). Pengaruh Minat dan Kebiasaan Belajar Siswa terhadap Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Formatif, 2(2), 122–131. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v2i2.93

Sukiman. (2012). Pengembangan Media Pembelajaran. Yogyakarta: Pedajogja.

Utari, W., Tambunan, E. R., Arrasyid, I. C., Fauziyah, M., Nisrina, R. H., Damanik, Y., … Sari, N. T. A. (2021). Pelatihan Pemanfaatan Aplikasi Quizizz Bagi Guru SDN 9 Nagrikaler untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Numerasi Matematis Siswa. Indonesian Journal of Community Services in Engineering & Education (IJOCSEE), 1(2), 142–152.

Wibawanto, W. (2017). Desain dan Pemrograman Multimedia Pembelajaran Interaktif. Jember: Penerbit Cerdas Ulet Kreatif.

Widoyoko, E. P. (2016). Evaluasi Program Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/jppm.v6i2.15118

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Al Khawarizmi
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika
© 
Author
Published by Center for Research and Publication UIN Ar-Raniry and Department Mathematics Education UIN Ar-Raniry.