Analysis of Mathematics Connection Ability in Solving Algebra Problems at VIII Grade Junior High School

Irwansyah Rahman, Wahyuddin Wahyuddin, ST Nurhumairah Halim

Abstract


This study aims to determine the mathematics connection ability of VIII Grade students in solving algebraic questions in one of the public junior high schools in Makassar City. This research was qualitative. The research subjects consisted of three students selected based on the results of the basic ability test. Data collection techniques used basic ability tests, mathematics connection skills tests, and interviews. Data analysis techniques were data reduction, data presentation, and conclusion. The results showed that: (1) the mathematics connection ability of subjects with high basic abilities met three indicators of mathematical connection ability, namely connecting mathematical concepts, connecting mathematical concepts with other fields of science, and connecting mathematical concepts with everyday life (2) The subject's mathematics connection ability moderate basic ability met two indicators of mathematics connection ability, namely connecting between mathematical concepts and connecting mathematics concepts with everyday life (3) mathematics connection ability of subjects with the low basic ability only meets one indicator of mathematical connection ability, namely connecting between mathematical concepts.


Keywords


Mathematical Connection Ability, Algebraic Materials

Full Text:

PDF

References


Adni, D. N., Nurfauziah, P., & Rohaeti, E. E. (2018). Analisis kemampuan koneksi matematis siswa SMP ditinjau dari self efficacy siswa. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(5), 957–964.

Agustina, L. (2016). Upaya meningkatkan kemampuan pemahaman konsep dan pemecahan masalah matematika siswa SMP Negeri 4 Sipirok kelas VII melalui pendekatan matematika realistik (PMR). EKSAKTA: Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran MIPA, 1(1).

Apipah, S., & Kartono, K. (2017). Analisis kemampuan koneksi matematis berdasarkan gaya belajar siswa pada model pembelajaran VAK dengan self assessment. Unnes Journal of Mathematics Education Research, 6(2), 148–156.

Dewi, N. R. (2013). Peningkatan Kemampuan Koneksi Matematis Mahasiswa Melalui Brain-Based Learning Berbantuan Web. Makalah Pendamping: Pendidikan Matematika, 4(1).

Elisahaya, E., & Imami, A. I. (2020). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Pada Materi Segiempat. Prosiding Sesiomadika, 2(1a).

Fauzi, K. M. A. (2011). Peningkatan kemampuan koneksi matematis dan kemandirian belajar siswa dengan pendekatan pembelajaran metakognitif di sekolah menengah pertama. -.

Khaira Nurliza, 160205069. (2021). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Siswa SMP/MTs pada Materi Persamaan Garis Lurus [Skripsi, UPT. PERPUSTAKAAN]. https://repository.ar-raniry.ac.id/id/eprint/16271/

Latipah, E. D. P., & Afriansyah, E. A. (2018). Analisis kemampuan koneksi matematis siswa menggunakan pendekatan pembelajaran CTL dan RME. Matematika: Jurnal Teori dan Terapan Matematika, 17(1).

Meylinda, D., & Surya, E. (2017). Kemampuan koneksi dalam pembelajaran matematika di sekolah. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 1–12.

Murizal, A. (2012). Pemahaman konsep matematis dan model pembelajaran quantum teaching. Jurnal pendidikan matematika, 1(1).

Nadia, L. N., & Isnarto, I. (2017). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Ditinjau dari Self Efficacy Peserta Didik melalui Inductive Discovery Learning. Unnes Journal of Mathematics Education Research, 6(2), 242–250.

Ni’mah, A. F., Setiawani, S., & Oktavianingtyas, E. (2017). Analisis kemampuan koneksi matematika siswa kelas ix a MTS negeri 1 jember subpokok bahasan kubus dan balok. Jurnal Edukasi, 4(1), 30–33.

Ramdhani, M. R., Widiyastuti, E., & Subekti, F. E. (2016). Analisis kemampuan koneksi matematis siswa kelas VII SMP negeri 1 kembaran materi bangun datar. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika.

Risdayani, D. (2022). Profil Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Smp Dalam Menyelesaikan Soal Persamaan Garis Lurus. EduMatSains: Jurnal Pendidikan, Matematika dan Sains, 6(2), 343–362.

Romli, M. (2016). Profil koneksi matematis siswa perempuan sma dengan kemampuan matematika tinggi dalam menyelesaikan masalah matematika. JIPMat, 1(2).

Sari, D. A., Misbah, H., & Ridwan, I. Q. (2021). Peran guru dalam membuat model pembelajaran daring yang inovatif dan kreatif terhadap motivasi belajar siswa. Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat LPPM UMJ, 1(1).

Shadiq, F. (2014). Pembelajaran Matematika: Cara Meningkatkan Kemampuan Berpikir Siswa. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Siagian, M. D. (2016). Kemampuan koneksi matematik dalam pembelajaran matematika. MES: Journal of Mathematics Education and Science, 2(1).

Sulistyaningsih, D. d, Waluya, S. B., & Kartono, K. (2012). Model pembelajaran kooperatif tipe circ dengan pendekatan konstruktivisme untuk meningkatkan kemampuan koneksi matematik. Unnes Journal of Mathematics Education Research, 1(2).

Wahyuddin, W. (2016). Analisis kemampuan menyelesaikan soal cerita matematika ditinjau dari kemampuan verbal. Beta: Jurnal Tadris Matematika, 9(2), 148–160.

Wahyuni, Z., Roza, Y., & Maimunah, M. (2019). Analisis kemampuan penalaran matematika siswa kelas X pada materi dimensi tiga. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Al Qalasadi, 3(1), 81–92.

Widiyawati, W., Septian, A., & Inayah, S. (2020). Analisis kemampuan koneksi matematis siswa SMK pada materi trigonometri




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/jppm.v6i2.15448

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Al Khawarizmi
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika
© 
Author
Published by Center for Research and Publication UIN Ar-Raniry and Department Mathematics Education UIN Ar-Raniry.