Kaidah Al Hazf dalam Rasm Utsmānī

Misnawati Misnawati

Abstract


Rasm 'Utsmānī is a model for writing the Koran which was agreed during the Khalifah "Utsmān bin 'Affān by copying the manuscripts that had been collected at the time of Khalifah Abu Bakr al Shiddīq into several manuscripts. Then the manuscripts sent to various Islamic areas along with the qurrā` to be used as guidelines by the Muslims. Scholars have different views regarding the 'Utsmāni rasm as something that must be followed or not. Scholars have three opinions. First, Rasm 'Utsmān is tauqifī (based on guidance from the Prophet SAW) and cannot violate it and must be followed by Muslims. Second, Rasm 'Utsmān is ijtihad but still must be followed by Muslims and must not violate it. Third, Rasm 'Utsmān is just a given term which may be violated if it is agreed by a generation to use another model of rasm. There are several rules contained in this 'Utsmānī rasm, one of them is the al hazf (letter removal) rule. The rules of al-hazf are broadly divided into three, such as: hazf isyārah, hazf ikhtishār, and hazf iqtishār. From these three models, it can be seen that some letters were discarded, namely alif, waw, yā`, lām, and nun. Each of these letters has its own provisions in its writing in the Qur'an and has secrets that can be known through in-depth study.

ABSTRAK

Rasm ‘Utsmānī merupakan model penulisan al-Qur`an yang disepakati pada masa Khalifah “Utsmān bin ‘Affān dengan menyalin mushaf yang telah dikumpulkan pada masa Khalifah Abu Bakar al Shiddīq ke dalam beberapa mushāf. Lalu dikirim ke berbagai wilayah Islam bersama dengan para qurrā` untuk dijadikan pedoman oleh kaum muslimin. Ulama berbeda pandangan dalam melihat rasm ‘Utsmāni sebagai sesuatu yang wajib diikuti atau tidak. Ada tiga pendapat ulama. Pertama, Rasm ‘Utsmānī bersifat tauqīfī (berdasarkan  bimbingan dari Nabi SAW) dan tidak boleh menyalahinya serta wajib  diikuti oleh kaum muslimin. Kedua, Rasm ‘Utsmānī  bersifat ijtihad namun tetap wajib diikuti oleh kaum muslimin serta tidak boleh menyalahinya. Ketiga, Rasm ‘Utsmānī hanyalah sebuah istilah yang diberikan yang boleh saja menyalahinya jika memang disepakati oleh suatu generasi untuk menggunakan model rasm yang lain. Ada beberapa kaidah yang terdapat dalam rasm ‘Utsmānī ini, salah satunya adalah kaidah al hazf (pembuangan huruf). Kaidah al hazf ini secara garis besar terbagi tiga yaitu: hazf isyārah, hazf ikhtishār, dan hazf iqtishār. Dari ketiga model ini terlihat ada beberapa huruf yang dibuang yaitu alif, waw, yā`, lām, dan nūn. Masing- masing huruf tersebut memiliki ketentuan- ketentuan tersendiri dalam penulisannya dalam al-Qur`an dan mempunyai rahasia yang dapat diketahui melalui kajian yang mendalam.   


Keywords


hazf al hurūf, Rasm ‘Utsmānī.

Full Text:

PDF

References


Al Dānī, ‘Utsmān ibn Sa’īd ibn ‘Utsmān ibn ‘Umar Abū ‘Amru. tt. Al Muqni’ fī Rasm Mashāhif al Amshār. Editor: Muhammad al Shādiq Qamhāwī. Cairo: Maktabah al Kulliyyāt a Azhariyyah.

Al Dlabbā’, ‘Alī Muhammad. tt. Samīr al Thālibīn fī Rasm wa Dlabth al Kitāb al Mubīn. Mesir: tp.

Al Farmāwī. ‘Abd al Hayy Husain. 2004. Rasm al Mushhaf wa Naqthuhu. Cet. 1. Makkah al Mukarramah: Al Maktabah al Makkiyyah dan Dār Nūr al Maktabāt.

Al Hamad. Ghānim Qaddūrī. 2012. Al Muyassar fī ‘Ilm rasm al Mushhaf wa Dlabthihu. Jiddah: Markaz al Dirāsiyyāt wa al Ma’lūmāt al Qur`āniyyah.

Al Qaththān,Mannā’. 2000. Mabāhi£ fī ‘Ulūm al Qur`ān. Cet. 3. Maktabah al Ma’ārif li al Nasyr wa al tawzī’.

Al Sālih, Subhī. 2005. Mabāhits fī ‘Ulūm al Qur`ān. Cet. 26. Beirūt: Dār al ‘Ilm li al Malāyīn.

Al-Hamidy, Abd Qadir Umar Usman. 2018.“Penulisan al-Quran dengan Rasm Uthmani di antara Tawqif dan Ijtihad”dalam Journal of Ma’alim al-Quran wa al-Sunnah. Vol. 14. No. 2.

Anwar, Rosihan. 2013. Ulum al Quran. Cet. V. Bandung: Pustaka Setia.

Fathul Amin. 2020. “Kaidah Rasm Utsmani Dalam Mushaf Al-Qur’an Indonesia Sebagai Sumber Belajar Baca Tulis Al-Qur’an” dalam jurnal Tadris. Volume 14. No. 1. 2020.

Febrianingsih, Dian.” Sejarah Perkembangan Rasm Utsmani”. Jurnal Al Murabbi. Volume 2, Nomor 2, Januari 2016.

Ibn al Qāshih, Abū al Baqā` ‘Alī ibn ‘Utsmān ibn Muhammad. 1949. Syarh Talkhīsh al Fawā`id wa Taqrību al Mutabā’id. Cet. I. Mesir: Syirkah Maktabah wa Mathba’ah Mushthafā al Bābā al Halbī wa Aulādihi.

Ibn Mandlūr, Muhammad bin Mukrim al Afrīqī al Mishrī. tt. Lisān al 'Arab. Cet. 1. Beirūt: Dār Sādir, tt.

Ismā’īl, Sya’bān Muhammad. 2012. Rasm al Mushhaf wa Dlabthuhu Baina al Tawqīfi wa Al Ishthilāhāt al Hadītsah. Cet. III. Cairo: Dār al Salām li al Thabā’ah wa al Nasyr wa al Tawzī’ wa al Tarjamah.

Lâsyain Mûsâ Syâhain. 2002. Al Âli’u Al Hisân fî `Ulûm Al-Qur’ân. Cet.I. Al Qâhirah: Dâr Al- Syurûq.

Madzkur, Zaenal Arifin. 2011. “Urgensi Rasm Utsmani; Potret Sejarah dan Hukum Penulisan Al-Qur’an dengan Rasm ‘Utsmani” dalam Jurnal Khatulistiwa – Journal of Islamic Studies, Volume 1 Nomor 1 Maret.

Mohammad Ikram bin Mohd Nor dan Mohd Faizul amri bin Mohd Saad. 2011. “Al-Hazf dalam Rasm Uthmani: Kesan dalam Pentafsiran” dalam Jurnal al-Turath. Vol. 2. No. 2.

Muѕṭafā, Ibrahīm. dkk, tt. Al Mu'jam al wasīṭ. Editor: Majma' al Lugah al 'Arabiyyah. Dār al Da'wah.

Shamsuddin, Sofiah. 2006. Al- Madkhal ilā Dirāsah `Ulūm al- Qur'ān. Cet. I. Malaysia: Markaz al- Buḫūth al- Jāmi`ah al Islamiyyah al- `Ālamiyyah bi Mālīziā.




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/jim.v18i1.10554

Copyright (c) 2021 Jurnal Ilmiah Al-Mu'ashirah: Media Kajian Al-Qur'an dan Al-Hadits Multi Perspektif

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

INDEXED BY:

  

EDITORIAL OFFICE:

Syeikh Abdur Rauf Street, Faculty of Islamic Theology and Philosophy Building, Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh, Banda Aceh, Postal Code 23111 Indonesia

Email: Jurnalmuashirah@ar-raniry.ac.id 

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats