Peran Kelompok Rujukan dalam Meningkatkan Popularitas Mubaligh

Uwes Fatoni, Asep Mugni

Abstract


This research is studying about how a reference group can increase a popularity of Dr. K.H. Abdul Hamid as a Mubaligh. This research uses a qulaitiative method. Informan in this study were Abdul Hamid himself, some a member of majelis ta’lim which is often listen to da’wah of Abdul Hamid, and His friends who often accompany Abdul Hamid in his da’wah activities. Primary qualitative data retrieved directly using indepth interviews to obtain data. The purpose of this study is how the reference group capable to develop a popularity of Abdul Hamid. The theory uses a group theory by Lazasfeld, Berelson, and Gaudet. Conculation of this research are the reference group proven effective in develop a popularity of person. If it’s positiv will be positive. And if it’s negative will be negative too.

Full Text:

PDF

References


Al,Burry, M Dahlan dan Pius Partanto. 2001. Kamus Ilmiah Populer. Surabaya: Arkola.

Ancok, D dan Fuad Nashori Suroso. 1995. Psikologi Islami; Solusi Atas Problem-problem Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Ahmad, Nur. 2014. Tantangan Dakwah Di Era Teknologi Dan Informasi: Formulasi Karakteristik, Popularitas, Dan Materi Di Jalan Dakwah, dalam Jurnal Addin STAIN Kudus, 8 (2), 319-334.

Apriani, Desi. 2015. Hubungan Antara Intensitas Komunikasi Dengan Kelompok Rujukan, Konsep Diri, Dengan Kemampuan Pengambilan Keputusan Pilihan Kerja, dalam Jurnal Ilmu Komunikasi Universitas Diponegoro Semarang, 1 (2), 1-10.

Budiyanto, Agus. 2014. Keputusan Pembelian Blacberry Ditinjau Dari Kelompok Rujukan, pada Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan Fakultas Psikologi Universitas Muhammadiyah Malang, 1 (2), 361-375.

Effendi, Uchjana Onong. (1993). Ilmu, Teori, dan Filsafat Komunikasi. Bandung: Citra Aditya Bakti.

Efferi, Adri. 2013. Profesionalisasi Da’i di Era Globalisasi, dalam Jurnal At-Tabsyir STAIN Kudus, 1 (2), 92-120.

Mangunhardjana, A.M. 1986. Buku Pendampingan Kaum Muda : Sebuah Pengantar. Yogyakarta: Kanisius.

Malik, Hatta Abdul. 2015. Dai Sebagai Ulama Pewaris Para Nabi, dalam Jurnal Komunika, 9 (1), 18-34.

Moleong, Lexy J. (2007). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosda Karya

Mulyana, Deddy. (2005). Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

MY, Yusuf. 2015. Da’i dan Perubahan Masyarakat Sosial, dalam Jurnal Al-Ijtamaiyyah UIN Ar-Raniry Aceh, 1 (1), 51-63.

Nisa, Arifatun. (2014). Pengaruh Kelompok Acuan Dan Pengetahuan Tentang Perbankan Syari’ah Terhadap Minat Menabung Di Perbankan Syari’ah Semarang, dalam Jurnal Fakultas FISIP Universitas Diponegoro Semarang, 2(20), 21-28.

Rakmat, Jalaluddin. (2012). Psikologi Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Riswandi. 2009 : Ilmu komunikasi. Jakarta : Graha Ilmu

Robert B. Zajonc. 1968. The Attitudinal Effects of Mere Exposure. Journal of Personality and Social Psychology, Vol 9(2, Pt.2), hal. 1-27

Suratna & Didik Indarwanta. (2012). Pengaruh Kelompok Rujukan Terhadap Motivasi Pengusaha UMKM Untuk Mengembangkan Usaha. Jurnal Program Studi Ilmu Administrasi Bisnis, FISIP, UPN â€Veteran†Yogyakarta 21-ISBN 978-602-17067-0-1

Shoelhi, Mohammad. 2009. Komunikasi Internasional Perspektif Jurnalistik. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Shridhar, G. (2010). Susceptibility To Reference Group Influence Among Rural Consumers, dalam The Journal Methamorposis Indian Institute of Management, 9 (1), 33-45.

Poerwadarminta, W.J.S. 2006. Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka

Yuliati, Lilik Noor; Aprilian, Dini. 2012. Pengaruh Kelompok Acuan Terhadap Kesadaran Oryza Nivara, dalam Jurnal Fakultas Ekologi Manusia Institute Pertanian Bogor, 5 (2), 166-174.




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/albayan.v24i1.2518

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Al-Bayan: Media Kajian dan Pengembangan Ilmu Dakwah. Published by Center for Research and Community Service (LP2M) and Faculty of Da'wah And Communication, UIN Ar-Raniry Banda Aceh, Aceh, Indonesia.

P-ISSN: 1411-5743

E-ISSN: 2549-1636

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.