FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PERILAKU MASYARAKAT ACEH DALAM MEMILIH PRODUK PERBANKAN SYARIAH (Studi Kasus pada PT. Bank Aceh Cabang Banda Aceh)

Alfian Alfian, Faisal Yahya

Abstract


 This study aims to determine the factors that influence Acehnese’s behavior in choosing Islamic banking products. In this study the author used descriptive statistical approach with quantitative research method.The primary data were collected by distributing questionnaires to 100customers of Bank Aceh Branch Banda Aceh. In choosing the samples the author used incidental sampling method, which is a sampling technique based on coincidenc, in this technique anyone can be a sample of the study as long as he/she is suitable as a source of data. In analyzing the data, the author used SPSS (Statistical Product and Service Solutions) analysis tools version 20 for windows. The results of this study showed that the religious variable has a correlation value of 0.876, social variable has a correlation value of 0.878, economics variable has a correlation value of 0.869 and geographical variable has a correlation value of 0.860. Overall, it can be concluded that the religious, social, economic, and geographical variables have a positive relationship with the Acehnese’s behaviorin choosing Islamic banking products.

 


Keywords


Behavioral Factors, Society, Islamic banking products.

Full Text:

PDF

References


A. Karim, Adiwarman. Bank Islam: Analisis Fiqh Dan Keuangan. Jakarta: PT. Rajha Grafindo Persada, 2007.

Andriansyah, Yuli. “Kinerja Keuangan Perbankan Syariah di Indonesia dan Kontribusinya Bagi Pembangunan Nasional”. La Riba Jurnal Ekonomi Islam III, no. 2 (Desember 2009).

Anshori, Abdul Ghofur. Perbankan Syariah di Indonesia. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press, 2009.

Antonio, M. Syafi’i. Bank Syariah Dari Teori Ke Praktik. Jakarta, GIP, 2001.

Ghozali, Imam. Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro, 2011.

J. Setiadi, Nugroho. Perilaku Konsumen : Perspektif Kontemporer Pada Motif, Tujuan, dan Keinginan Konsumen. Jakarta: Kencana, 2010.

Kasiram, Moh. Metodelogi Penelitian: Repleksi Pengembangan Pemahaman dan Penguasaan Metodologi Penelitian. Malang: UIN Malang Prees, 2008.

Kismawadi, Early Ridho&UunDwi Al Muddatstsir, PersepsiMasyarakattentangakan di Konversikannya Bank Konvensionalke bank syariah di acehstudikasus di kotalangsa, JurnalIhtiyath, Vol. 2, No. 2, (Desember 2018).

Mangkunegara, Anwar Prabu. Perilaku Konsumen. Bandung: PT. Refika Aditama, 2005.

Prasetyo, Bambang dan LinaMiftahul, Jannah. Metode Penelitian Kuantitatif: Teori & Aplikasi. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 2006.

Sirega, Syofian. Statistik Deskriptif Untuk Penelitian. Jakarta: PT. Grafindo Persada, 2010.

Sjahdeini, Sutan Remy. Perbankan Islam dan Kedudukannya dalam Tata Hukum perbankan Indonesia. Jakarta: PT. Pustaka Utama Grafiti, 2005.

Sudarsono, Heri. Bank Dan Lembaga Keuangan Syariah Deskripsi dan Ilustrasi. Yogyakarta: Ekonisia, 2008.

Sugiyanto. Analisis Statistika Sosial. Malang: Bayumedia Publishing, 2004

Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta, 2009.

Sujarweni, V Wiratna dan Ploy, Endrayanto. Statistik Untuk Penelitian. Yogyakarta: Graha Ilmu, 2012.

Sujarweni,V. Wiratna. Statistika Untuk Penelitian. Yogyakarta: Graha Ilmu, 2012.

Suryani, Tatik. Perilaku Konsumen: Implikasi Pada Strategi Pemasaran. Yogyakarta, Graha Ilmu, 2008.

Umar, Husein. Metode Penelitian Untuk Skripsi dan Tesis Bisnis. Jakarta: Rajawali Press, 2011.

Usman, Racmadi. Aspek-aspek Hukum Perbankan Islam di Indonesia. Bandung: PT. Aditya Bakti, 2002.

Zulkifli, Sunarto. Panduan Praktis Transaksi: Perbankan Syariah. Jakarta: Zikrul Hakim, 2007.




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/dusturiyah.v10i1.7404

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Alfian. Faisal Yahya

Dusturiyah : Jurnal Hukum Islam, Perundang-undangan dan Pranata Sosial