ANALISIS KEMAMPUAN SPASIAL MATEMATIS DITINJAU DARI PERBEDAAN GENDER SISWA MADRASAH ALIYAH

Azriyatun Rizqa, Nuralam Syamsuddin2, Khusnu Safrina

Abstract


Mathematical spatial ability is one of the important things in learning mathematics. This ability will make it easier for students in the learning process on Geometry material. This research aims to describe the mathematical spatial abilities of MAN 4 Aceh Besar students in terms of gender differences in solving distance problems between cube elements in the third dimension. This research uses a qualitative approach with descriptive research type. The research subjects were 2 male students and 2 female students based on mathematical spatial abilities. Data collection techniques were carried out by writing spatial ability tests and conducting interviews. Data analysis techniques by reducing data, presenting data, and making conclusions. The data validity checking technique uses source triangulation. The results of the research show that male and female students can both go through the stages of mathematical spatial indicators well. It can be concluded that the mathematical spatial abilities of male and female students are both good, but there are differences between the two in solving three-dimensional problems, female students are more thorough and more complete and take longer than male students who solve problems practically, briefly and fast.


Full Text:

PDF

References


Alimuddin, H., dan Trisnowali, A. (2019). Profil kemampuan spasial dalam menyelesaikan masalah geometri siswa yang memiliki kecerdasan logis matematis tinggi ditinjau dari perbedaan gender. ALFAmath: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 85-98.

Amin, M. S. (2018). Perbedaan struktur otak dan perilaku belajar antara pria dan wanita; Eksplanasi dalam sudut pandang neuro sains dan filsafat. Jurnal Filsafat Indonesia, 1(1), 38-43.

Aziz, S. N., & Rusmana, I. M. (2021). Kecerdasan Numerik Dan Spasial Terhadap Kemampuan Matematis Siswa. Jurnal Lebesgue: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika dan Statistika, 2(2), 233-244.

Budiarto, M.T. (2000). Pembelajaran Geometri dan Berpikir Geometri. Dalam Prosiding seminar nasional matematia, Peran Matematika Memasuki Milenium III. Jurusan Matematika FMIPA ITS Surabaya. Surabaya.

Damayanti, A., Yudianto, E., Sugiarti, T., & Yudiyati, Y. (2021). Etnomatematika pada Riasan dan Atribut Bagian Kepala Paes Ageng sebagai Paket Tes Siswa. Journal of Mathematics Education and Learning, 1(2), 178-187.

Dewi, S. P., Maimunah, M., & Roza, Y. (2021). Analisis kemampuan komunikasi matematis siswa pada materi lingkaran ditinjau dari perbedaan gender. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 7(3), 699-707.

Hibatullah, I. N., Susanto, S., dan Monalisa, L. A. (2020). Profil Kemampuan Spasial Siswa Ditinjau dari Tipe Kepribadian Florence Littauer. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 6(2), 115-124.

Ismi, K., Al, K., Kurniawati, K. R. A., dan Negara, H. R. P. (2021). Analisis Kemampuan Spasial Matematis Ditinjau dari Perbedaan Gender Siswa Kelas VIII. Journal Focus Action of Research Mathematic (Factor M), 4(1), 53-62.

Lexi J. Moleong. (2005). Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

National Council of Teacher of Mathematics. (2000). Principles and standardsfor school mathematics, Reston, VA: NCTM.

Meifiani, N. I., & Prasetyo, T. D. (2015). Pengaruh motivasi terhadap prestasi ditinjau dari perbedaan jenis kelamin mahasiswa STKIP PGRI Pacitan. Jurnal Derivat: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(1), 1-10.

Munawarah, M. (2023). Meta Analysis: Pengaruh Gender Terhadap Faktor Psikologis Belajar Siswa. AN-NISA: Jurnal Studi Gender dan Anak, 14(2), 58-66.

Purborini, S. D., dan Hastari, R. C. (2018). “Analisis kemampuan spasial pada bangun ruang sisi datar ditinjau dari perbedaan gender”. Jurnal Derivat: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(1), 49-58.

Putri, H. E. (2017). Pendekatan concrete-pictorial-abstract (CPA), kemampuan-kemampuan Matematis, dan rancangan pembelajarannya. UPI Sumedang Press.

Samsumarlin, S. (2017). Segitiga Dan Segiempat Pada Geometri Datar Euclid Cevian Segitiga Dan Segiempat Siklik. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 1(1), 15-22.

Santrock, J. W. (2007). Psikologi Pendidikan Edisi Kedua. Jakarta: Kencana.

Sudirman, S., dan Alghadari, F. (2020). Bagaimana Mengembangkan Kemampuan Spatial dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah?, Suatu Tinjauan Literatur. Journal of Instructional Mathematics, 1(2), 60-72.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan; Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R dan D. Bandung: Alfabeta.

Thobroni, M. (2015). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz.

Zarkasyi, W. (2017). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: Refika Aditama.




DOI: http://dx.doi.org/10.22374/es.v1i1.26456

Refbacks

  • There are currently no refbacks.