Identification of Student Misconceptions Using a Four-Tier Diagnostic Test Based on Certainty of Response Index (CRI) in Dynamic Electricity Material at SMAN Unggul Pidie Jaya
Abstract
Misconception is a concept that does not align with scientific concepts. Misconceptions among students need to be identified so that they do not hinder the understanding of subsequent material concepts. The purpose of this research is to determine whether there are misconceptions among students regarding dynamic electricity at SMAN Unggul Pidie Jaya; and to identify the misconceptions among students in the subtopics of dynamic electricity at SMAN Unggul Pidie Jaya. This study employs a mixed-methods approach. The subjects of this study are 27 students from class XII MIPA 1 at SMAN Unggul Pidie Jaya. The instrument used is a diagnostic test designed as a Four-Tier Multiple Choice Test accompanied by a Certainty of Response Index (CRI). The results of the data analysis show that the percentage of students who Understand the Concept (PK) is 19.17%, Do Not Understand the Concept (TPK) is 35.73%, Misconception (M) is 33.77%, and Error (E) is 11.33%. The percentage of misconceptions for each subtopic is as follows: electric current strength (37%), electrical resistance (44.4%), Ohm's Law (27.2%), series resistance (36.1%), Kirchhoff's Law (31.5%), direct current (18.5%), alternating current (14.8%), and electric power (38.9%). From the data analysis, it can be concluded that there are misconceptions among students in all subtopics of dynamic electricity at SMAN Unggul Pidie Jaya
Full Text:
PDFReferences
Arsy Ellya Fiska. (2021). “Identifikasi Miskonsepsi Siswa Menggunakan Three Tier Multiple Choice Pada Materi Hidrokarbon Kelas XI IPA 1 SMA Negeri 1 Labuhanhaji”. Skripsi. Banda Aceh: Universitas Islam Negeri Ar-Raniry.
Creswell, John W. (2016) Research Design: Pendekatan Metode Kualitatif, Kuantitatif, dan Campuran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar 5.
Cut Maulida Rahmah, Muhammad Nasir, dan Samsul Bahri. (2018). “Identifikasi Miskonsepsi Menggunakan Certainty Of Response Index (CRI) pada Materi Kinematika Gerak Lurus di MAN 4 Aceh Besar”. Jurnal Pendidikan Fisika dan Fisika Terapan. (2): 5-10
Derya Kaltakci-gurel, Ali Eryilmaz, and Lillian Christie Mcdermott. (2017). “Development and Application of a Four-Tier Test to Assess Pre-Service Physics Teachers Misconceptions About Geometrical Optics”. Research in Science & Technological Education. 35(2): 240.
Fitriasi. (2022). “Identifikasi Miskonsepsi Pada Materi Tata Nama Senyawa dengan Metode CRI Bagi Mahasiswa Prodi Pendidikan Kimia FTK UIN Ar-Raniry”. Skripsi. Banda Aceh: Universitas Islam Negeri Ar-Raniry.
Gestri Rolahnoviza, dkk. (2017). “Analisis Miskonsepsi Siswa pada Mata Pelajaran IPA di SMPN 4 Penukal Utara Kabupaten Penukal Abab Lematang Ilir Pendopo”. Bioilmi. 3(1): 39.
Giancoli, Douglas C. (2014). Fisika Edisi Ketujuh 1 Jilid 1. Jakarta: Erlangga.
Hamdi Akhsan dan Melly Ariska. (2018). “Analisis Miskonsepsi Mahasiswa Terhadap Konsep Listrik Dinamis Dengan Metode Certainty of Response Index (CRI)”. Jurnal Inovasi Dan Pembelajran Fisika. 5(2): 11. Istighfarin, L. (2017). Profil Miskonsepsi Siswa pada Materi Struktur dan Fungsi Jaringan Tumbuhan. BioEdu. 6(1): 21–30.
Juliansyah Noor. (2011). Metodologi Penelitian: Skripsi, Tesis, Disertasi dan Karya Ilmiah. Jakarta: Kencana.
Jumini, S., Retyanto, B. D., dan Noviyanti, V. (2017). “Identifikasi Miskonsepsi Fisika Menggunakan Three-Tier Diagnostic Test Pada Pokok Bahasan Kinematika Gerak”. Spektra: Jurnal Kajian Pendidikan Sains. 3(2): 196-206.
Lisa Fitriyani Simatupang. (2020). “Identifikasi Miskonsepsi Siswa Menggunakan Test Diagnostik Three Tier Pada Materi Asam Basa Di SMA Negeri 1 Mesjid Raya Aceh Besar”. Skripsi. Banda Aceh: Universitas Islam Negeri Ar-Raniry.
Meri Dayanti. (2021). ”Identifikasi Miskonsepsi Peserta Didik Pada Materi Larutan Penyangga Menggunakan Tes Diagnostik Two Tier Di SMA Negeri 2 Meulaboh”. Skripsi. Banda Aceh: Universitas Islam Negeri Ar-Raniry.
Muhammad Taufiq. (2012). “Remediasi Miskonsepsi Mahasiswa Calon Guru Fisika pada Konsep Gaya Melalui Penerapan Model Siklus Belajar (Learning Cycle) 5E”. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia. 1(2): 199.
Muna, I. A. (2016). “Identifikasi Miskonsepsi Mahasiswa Pgmi Pada Konsep Hukum Newton Menggunakan Certainty of Response Index (CRI)”. Cendekia: Journal of Education and Society. 13(2): 309-322.
Reni Dias Agustin dkk, “Identifikasi Miskonsepsi Siswa Pada Materi Rangkaian Arus Bolak-Balik Menggunkan Four-Tier Test Di SMA” Jurnal Pembelajaran Fisika. 7(2): 141-146.
Tia Ariani. (2014). “Identifikasi Miskonsepsi siswa dalam Pembelajaran Fisika Pada Pokok Bahasan Listrik Dinamis Di SMA Negeri 2 Banda Aceh”, Skripsi. Banda Aceh: Universitas Islam Negeri Ar-Raniry.
Tri Ade Mustaqim, Zulfiani, dan Yanti Herlanti. (2014). “Identifikasi Miskonsepsi Siswa Dengan Menggunakan Metode Certainty of Response Index (CRI) Pada Konsep Fotosintesis dan Respirasi Tumbuhan”. EDUSAINS. 6(2): 146.
Venny Haris. (2013). “Identifikasi Miskonsepsi Materi Mekanika Dengan Menggunakan CRI (Certainty of Response Index)”. Ta’dib. 16(1): 78
Wahyu Aswad. (2020). “Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal-Soal Berbentuk Gambar Pada Materi Listrik Dinamis Di MAN 4 Aceh Besar”. Skripsi. Banda Aceh: Universitas Islam Negeri Ar-Raniry.
Zaleha, A. Samsudin, & M. G. Nugraha. (2017). “Pengembangan Instrumen Tes Diagnostik VCCI Bentuk Four-Tier Test pada Konsep Getaran”. Jurnal Pendidikan Fisika dan Keilmuaan (JPFK). 3(1): 37.
DOI: http://dx.doi.org/10.22374/es.v1i1.26518
Refbacks
- There are currently no refbacks.