Application of Interactive Cooperative Learning Models in Learning Microprocessor and Microcontroller Programming Techniques

Sadrina Sadrina, Yuliardi Yuliardi

Abstract


Based on preliminary observations, researchers discovered that the teacher is frequently at the heart of the learning process. Instructors don't actively involve pupils in the learning process and don't employ a variety of techniques. Expository or lecture methods are what teachers typically employ when delivering material. In contrast, pupils only pay attention to what the teacher says while making notes in their books. The purpose of this study is to ascertain how the interactive cooperative learning paradigm at SMKS Muhammadiyah Banda Aceh affects the learning results in studying microprocessor and microcontroller programming techniques. This study takes a quantitative approach with an experimental methodology. There are 12 students in the study's sample. Pre-test and post-test methods were used to gather data. The study's findings show that the interactive cooperative learning model at SMKS Muhammadiyah Banda Aceh has an impact on the learning objectives of class XI students. An increase in the pre-test score from 70 to 80 in the post-test indicates this effect. The results of the hypothesis test indicate that the interactive cooperative learning model has an impact on the learning outcomes of class XI students at SMKS Muhammadiyah Banda Aceh in the topic of Microprocessor and Microcontroller Programming Techniques (p-value = 0.005 < 0.05), hence Ha is accepted. It is clear that interactive cooperative learning environments enhance students' learning results in vocational schools.


Full Text:

PDF

References


Afib Rulyansyah, Uswatun Hasanah, Model Pembelajaran Brain Based Learning Bermuatan Multiple Intelligences, (Banyuwangi: LPPM Institut Agama Islam Ibrahim Genteng Banyuwangi, 2017.

Agus Suprijono, Cooperative Learning Teori & Aplikasi PAIKEM, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2016.

Agus Suprijono, Model-Model Pembelajaran. Jakarta: Gramedia Pustaka Jaya, 2018.

Aqib, dkk, Penelitian Tindakan Kelas Untuk Guru SMP, SMA, SMK, Bandung: Yrama Widya, 2017.

Aunurrahman, Belajar dan Pembelajaran, Bandung: Alfabeta, 2019.

Baharuddin, Teori Belajar dan Pembelajaran, Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2018.

Brili Herwandannu, Penerapan model Pembelajaran Word Square untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS siswa Kelas 3 SDN 2 Slempit Kedamean Gresik. Jurnal Pendidikan Vol.06, No.12, 2018.

Chomaidi dan Salamah, Pendidikan dan Pengajaran: Strategi Pembelajaran Sekolah, Jakarta: PT Grasindo, 2018.

Dimyati dan Mudjiono. Belajar dan Pembelajaran, Jakarta: Rineka Cipta, 2016

Isjoni, Cooperative Learning: Efektifitas Pembelajaran Kelompok, Bandung. Alfabeta, 2016

Khadijah, Belajar dan Pembelajaran, Bandung: Cipta Pustaka Media, 2016.

Komalasari, Pembelajaran Kontekstual Konsep dan Aplikasi, Bandung: Refika Aditama, 2017.

Mahmud dan Hartono, Keefektifan Model Pembelajaran Isk dan di Ditinjau dari Motivasi, Sikap, dan Kemampuan Komunikasi Matematis. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta, 2014.

Misnawati, Imam Syofii, Darlius “Perbandingan Metode Pembelajaran Interaktif Setting Kooperatif Dan Metode Ceramah Pada Prestasi Belajar Siswa Di Smk YP Gajah Mada” Vol.6 No.2 November 2019

Muhammad Thobroni dan Arif Mustofa, Belajar dan Pembelajaran Pengembangan Wacana dan Praktik Pembelajaran dalam Pembangunan Nasional, Yogjakarta:Ar-Ruzz Media, 2018

Muhibbin Syah, Psikologi Pendidikan dengan Suatu Pendekatan Baru. (Bandung: Remaja Rosdakarya, 2015.

Muhibbin Syah, Psikologi Pendidikan, (Bandung: Remaja Rosdakarya, 2017.

Mulyasa, Kurikulum Berbasis Kompetensi. (Bandung: Remaja Rosda Karya, 2017.

Mulyono Abdulrrahman, Pendidikan bagi Anak Kesulitan Belajar, (Jakarta: Rineke Cita, 2019.

Nasution, Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar Mengajar (Jakarta: Bina Aksara 2016.

Nazarudin, Manajemen Pembelajaran. (Yogyakarta: Teras, 2017.

Ngalim Purwanto. Psikologi Pendidikan, (Bandung: Remaja Rosda Karya, 2016.

Nining Mariyaningsih dan Mistina Hidayati, Bukan Kelas Biasa Teori dan Praktik Berbagai Model dan Metode Pembelajaran Menerapkan Inovasi Pembelajaran di Kelas-kelas Inspiratif, Surakarta: Kekata Group, 2018.

Oemar Hamalik, Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara, 2015.

Purwadarminta, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta: Gramedia Pustaka Utama, 2012.

Ratna Wilis, Teori-Teori Belajar dan Pembelajaran, Jakarta: Erlangga, 2016.

Ratumanan, Inovasi Pembelajaran Mengembangkan Kompetensi Peserta Didik Secara Optimal. Yogyakarta: Penerbit Ombak, 2015.

Ratumanan, Pengajaran Interaktif. Surabaya: Makalah, 2015.

Ratumanan, Pengembangan Model Pembelajaran Interaktif Seting Kooperatif (PISK) dan Pengaruhnya Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SLTP di Kota Ambon, (Disertasi tidak diterbitkan). Universitas Negeri Surabaya. 2015.

Riyanto, Paradigma Baru Pembelajaran (Sebagai Referensi Bagi Pendidikan dalam Implementasi Pembelajaran yang Efektif dan Berkualitas). (Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2016.

Robert E. Slavin, Cooperative Learning Teori, Riset, dan Praktik, (London: Allymand Bacon, 2015.

Rusman, Model-Model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Gramedia. 2017.

Said Nurdin dkk. Psikologi Pendidikan, Banda Aceh: Universitas Syiah Kuala, 2016

Sardiman, Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar, (Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2016.

Sardiman, Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar, (Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2018.

Slameto, Belajar dan Faktor yang Mempengaruhinya, (Jakarta: Asdi Mahastya, 2016.

Slameto. Evaluasi Pendidikan, (Jakarta: Bumi Aksara, 2016.

Solihatin dan Raharjo, Cooperative Learning: Analisis Model Pembelajaran IPS, Jakarta: Bumi Aksara, 2017.

Sudjana, Penilaian Hasil Belajar Mengajar, (Bandung: Remaja Rosdakarya, 2016.

Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D, (Bandung: Alfabeta, 2019.

Suharsimi Arikunto. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik, Jakarta: Rineka Cipta, 2018.

Sukardi, Metodologi Penelitian Pendidikan, Jakarta: Bumi Aksara, 2015

Sumadi Suryabrata, Psikologi Pendidikan, Jakarta: Grafindo 2016.

Syaiful Sagala, Konsep dan Makna Pembelajaran. (Bandung: Alfabeta, 2017.

Trianto, Mendesain Model Pembelajaran Inofatif-Progresif, (Jakarta: Kencana. 2017.

Trianto, Model-Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Kontruktivistik, (Jakarta: Prestasi Pustaka, 2016.

Wina Sanjaya, Strategi Pembelajaran Berorientasi Siswa. Jakarta: Gramedia. 2017.




DOI: http://dx.doi.org/10.22374/es.v1i1.26522

Refbacks

  • There are currently no refbacks.