Pengembangan Kualitas Sumber Daya Manusia Sekolah Dasar 46 Banda Aceh
Abstract
This study aims to analyze the Development of Human Resource Quality at SD 46 Banda Aceh. This study uses a qualitative descriptive approach, data was collected through in-depth interviews with school principals and non-participant observation. The results of the study indicate that human resource Development at SD 46 Banda Aceh can be carried out effectively through an inservice training program that is integrated with the specific needs of teachers and staff. schools can improve the quality of education and prepare future generations to face global challenges. Also carried out through four steps (1) needs analysis, (2) compiling a development program, implementing training, evaluating the program and follow-up.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aedy, H., Saenong, Z., Tajuddin, Alwi, S., & Barani, L. ode S. (2023). Pengaruh Ketimpangan Pendapatan ,Pengganguran dan pembangunan manusia terhadap Kemiskinan Di Indonesia Periode 2017-2021. Progres Ekonomi Pembangunan, 8(2010), 82–95.
Arisandy, M. R. (2019). Pengaruh Keterampilan dan Pengalaman Kerja Terhadap Kinerja Pegawai Pada Dinas Pendidikan Kabupaten Donggala. Jurnal Katalogis, 3(8), 150.
Armin, Barlian, & Bake, J. (2017). Strategi Pengembangan Sumber daya Manusia pada dinas pendidikan dan kebudayaan kabupaten konawe. Publica, 8(2), 1–10.
Awira, Jamaluddin, U., Fathurrozi, A., Dalillah, E., Alfianto, fauza dwi, & Salsabila, sabrina putri. (2024). Intensive Micro Coaching Clinic: membuka kesadaran Fenomenologis guru SD Bekasi dalam mengoptimalkan program guru Penggerak. Abdimas Bina Bangsa, 5(2), 1344–1356.
Charismana, D. S., Retnawati, H., & Dhewantoro, H. N. S. (2022). Motivasi Belajar Dan Prestasi Belajar Pada Mata Pelajaran Ppkn Di Indonesia: Kajian Analisis Meta. Bhineka Tunggal Ika: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan PKn, 9(2), 99–113. https://doi.org/10.36706/jbti.v9i2.18333
Creswell, J. . (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. In Sage.
Emanuel, J. F. (2024). Kolaborasi Pemangku Kepentingan dan Warga dalam Upaya Pencegahan Tindakan Korupsi di Bandar Lampung. Pemuliaan Keadilan, 1(4), 192–203.
Faizi, A., Josiah, T., & Parela, E. (2022). Kualitas Sumber daya Manusia dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Pegawai pada Inspektorat Provisi Lampung. Dikombis Dinamika Ekonomi Manajemen Dan Bisnis Pascasarjana, 1(3), 415–423.
Irawan, A. I., Aliyah, N. D., & Darmawan, D. (2024). Pengaruh Lingkungan Keluarga, Kemandirian Belajar, dan Media Belajar Terhadap Motivasi Belajar Siswa di MI Babussalam Krian Sidoarjo. Journal on Education, 6(3), 16220–16233.
Juita, D. putri, Priya, Azwardi, M., & Amra, A. (2024). Pentingnya Pengembangan Sumber Daya Manusia pada Lembaga Pendidikan. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(3), 3068–3077. https://doi.org/10.54373/imeij.v5i3.1243
Kusuma, D. P., & Nasrulloh, A. (2022). Perencanaan Manajemen Sumber Daya Manusia di sekolah. AL-Fahim, 4(2), 142–157. https://doi.org/10.54396/alfahim.v4i2.286
Lailatussaadah, Hayati, S., Jamil, A. I. Bin, & Qadir, F. A. B. A. (2023). Mapping TPACK Components in the Implementation of Edupreneur-Profiled Curriculum at Teacher Training and Education Institutions in Aceh. Tadris: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, 8(2).
Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis: a Methods Sourcebook (3rd ed.). SAGE Publications Inc.
Mustamirrun, N., & Soraya, A. (2023). Sumber daya Pendidikan Dasar/MI. JIpe Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(2), 31–41.
Mutia, S. (2023). PelaksanaanProgram Sekolah Ramah Anak Pada MIN 27 Aceh Selatan. Desultanah:Journal Education and Social Science, 1(2), 62–83. https://journal.desultanah.com/index.php/desultanah/article/view/15/13
Nurmayuli. (2023). Development of an Islamic Education Management Philosophy e- Module through the Canva Application. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 9(01), 97–108. https://doi.org/10.32678/tarbawi.v9i01.7963.
Putri, D., Husna, K., Fahrezi, M. A., & Darmansah, T. (2025). Peran Pelatihan Berbasis Kompetensi dalam Meningkatkan Produktivitas Tenaga Pendidik di Era Digital. Penelitian Manajemen Dan Inovasi Riset, 3(1), 13–24.
Rahmawati, S., & Jamilus. (2024). Strategi Pengembangan Sumber Daya Manusia di Lembaga Pendidikan. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(4), 4321–4327. https://doi.org/10.54373/imeij.v5i4.1448
Setiawan, F. (2018). Mengelola Konflik di Lembaga Pendidikan Islam. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam, 7(1), 55–66. https://doi.org/10.29313/tjpi.v7i1.3801
Syarif, M. (2019). Sumber daya pendidikan dan faktor yang mempengaruhiny. Tarbiyatul Aulad Jurmal Ilmiah Pendidikan Anak, 5(1), 33–50.
Trisninawati, & Elpanso, E. (2022). Strategi Pengembangan Sumber Daya Manusia Di Sekolah Dasar Islam Terpadu Cendekia Palembang. 5(2), 499–503.
Yuwono, F. satrio putro, Bimantooro, chrisoper dewata, & anindya humairani, zohratun nikmah. (2023). Pengelolaan SDM Dan Perencanaan Sumber Daya Manusia Dalam Kemajuan Suatu Organisasi. Trending Jurnal Ekonomi,Akuntasin Dan Manajemen, 2023, 27–34.
Zulaini, L., Faisal, M., & Lailatussaadah. (2018). Pengelolaan Tenaga Kependidikan dalam Pembagian Job Description di Pesantren Darul Ihsan Siem Aceh Besar. Intelektualita, 6(2), 18–31.
DOI: http://dx.doi.org/10.22373/ji.v13i2.28609
Refbacks
- There are currently no refbacks.