The importance of the teachers as role models for students is related to their personality to build the character of students. Character education can be carried out through existing programs in schools, such as integrating it in learning and implementing it through extracurricular activities. In addition, the curriculum influences all educational activities; without a curriculum, the learning process will not work well. In this case, the role of the teachers is not only to educate students following the curriculum demands but also to provide an example to students by becoming individual role models. Teachers who become role models will be able to show attitudes and behaviour following values and norms in daily life so that students can see and imitate them. Teacher as a role model will support the character education program and help students to have good character
Abdullah, S. M. Social Cognitive Theory: A Bandura thought review published in 1982-2012. Psikodimensia, 18(1), (2019): 85-100.
Adi, H. M. M. Teori Belajar Behaviorisme Albert Bandura dan Implikasinya dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Ihya al-Arabiyah: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Arab, 5(2), (2019): 212-220.
Alam, M. Peran Kompetensi Sosial Guru Pendidikan Agama Islam Di Madrasah Aliyah Negeri Kemantan Kabupaten Kerinci. Islamika: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 18(1), (2018): 85-101.
Anhar, H. Interaksi Edukatif Menurut Pemikiran Al-Ghazali. Jurnal Ilmiah Islam Futura, 13(1), (2013): 28-41.
Bandura, Albert dan Frederick J. Influence of Social Reinforcement and The Behavior of Models in Shaping Children "s Moral Judgments, Journal Abnormal and Social Psychology, Vol. LXVII, No. 3/ 1963.
Bhakti, Y. B., Astuti, I. A. D., Rasjid, H., & Nasution, S. Penyuluhan Pengintegrasian Nilai Karakter Dalam Pembelajaran Berbasis Kurikulum 2013 di Sekolah. J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 2(2), (2018): 21-28.
Darimi, I. Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru PAI dalam Pembelajaran. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 5(2), (2015): 309-324.
Dharmadi, M. A. Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Observasional Bandura terhadap Hasil Belajar Teknik Dasar Bola Basket Ditinjau dari Kemampuan Koordinasi Mata dan Tangan (Studi pada Mahasiswa Semester III Jurusan Penjaskesrek FOK Undiksha Tahun 2009/2010). LAMPUHYANG, 4(2), (2013): 47-62.
Djatnika, Rahmat, Sistem Etika Islami (Akhlak Mulia). Jakarta: Pustaka Panjimas, 2006.
Efferi, Adri, Filsafat Pendidikan Islam, Jakarta: Nora Media Enterprise, 2011.
Gade, S.& Sulaiman, Pengembangan Interaksi Edukasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam: Teori dan Praktik. Banda Aceh: Ar-Raniry Press, 2019.
Hadi, F., & Harun, C. Z. Kepala Sekolah Sebagai Edukator Dalam Meningkatkan Kompetensi Guru Pada SMK Negeri 2 Sigli Kabupaten Pidie. Jurnal Administrasi Pendidikan: Program Pascasarjana Unsyiah, 6(2)(2018): 223-227.
Hamalik, Oemar,Dasar-Dasar Pengemgbangan Kurikulum, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2007.
Hamalik, Oemar, Pendidikan Guru Berdasarkan Pendekatan Kompetensi, Jakarta: Bumi Aksara, 2002.
Hasan, Muhammad Tholhah, Islam & Masalah Sumber Daya Manusia, Jakarta: Lantabora Press, 2004.
Hidayat, Dede Rahmat, Psikologi Kepribadian dalam Konseling, Bogor: Ghalia Indonesia, 2011.
Islam, S. Karakteristik Pendidikan Karakter; Menjawab Tantangan Multidimensional Melalui Implementasi Kurikulum 2013. EDURELIGIA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), (2017): 89-100.
King Laura A, Psikologi Umum, Jakarta: Salemba Humanika. 2010.
Kirom, A. (2017). Peran Guru Dan Peserta Didik Dalam Proses Pembelajaran Berbasis Multikultural. Al Murabbi, 3(1), 69-80.
Kuswana, Wowo Sunaryo, Bio Psikologi Pembelajaran Perilaku, Bandung: Alfabeta, 2014.
Laila, Q. N. Pemikiran Pendidikan Moral Albert Bandura. Modeling: Jurnal Program Studi PGMI, 2(1), (2015): 21-36.
Lazwardi, D. Manajemen Kurikulum Sebagai Pengembangan Tujuan Pendidikan. Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam, 7(1), (2017): 119-125.
Lesilolo, H. J. Penerapan Teori Belajar Sosial Albert Bandura Dalam Proses Belajar Mengajar Di Sekolah. KENOSIS: Jurnal Kajian Teologi, 4(2), (2018): 186-202.
Listyarti, Retno, Pendidikan Karakter dalam Metode Aktif, Inovatif, dan Kreatif. Jakarta: Erlangga, 2012.
Ma’arif, Syamsul, Guru Profesional: Harapan dan Kenyataan, Semarang: Need‟s Press, 2012.
Majid, Abdul, Pendidikan Karakter Persfektif Islam, Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2011.
Muali, C., & Rohmatika, P. N. Kajian Refleksi Teori Pengembangan Karakter Anak Melalui Pembelajaran Agama Perspektif Albert Bandura. FIKROTUNA, 9(1), (2019): 1031-1052.
Muali, C., & Rohmatika, P. N. Kajian Refleksi Teori Pengembangan Karakter Anak Melalui Pembelajaran Agama Perspektif Albert Bandura. FIKROTUNA, 9(1), (2019): 1031-1052
Muhammad, A. R., Suhaimi, Jabaliah,J. Sulaiman, S. Zulkifli & Zulfahmi, I. (2020, March). Character Education, Student Mental Revolution, and Industry 4.0: The Case of State Islamic Senior High Schools in Indonesia. In International Conference on Progressive Education (ICOPE 2019) (pp. 132-135). Atlantis Press.
Muhammad, M., Sulaiman, S., & Jabaliah, J. Antisipatif Penyalahgunaan Narkoba Melalui Pendidikan Karakter Di Kalangan Siswa Madrasah Aliyah Di Provinsi Aceh. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 22(1), (2019): 126-140.
Nasution, Pengembangan Kurikulum, Bandung: Citra Aditya Bakti, 2003.
Rahman, Bujang, Refleksi Diri dan Peningkatan Profesionalisme Guru Paedagogia,Vol. XVII, No. 1, 2014.
Robert S. Pengantar Psikologi, Jakarta: Salemba Humanika, 2012.
Rosada, B., & Amrulloh, M. A. Metode Pembelajaran Qira’ah Persepektif Teori Kognitif Sosial Albert Bandura (Studi Kasus Di Smp Muhammadiyah 2 Yogyakarta). Tarbawi: Jurnal Pendidikan Islam, 15(1), (2018): 67-78.
Salahudin, Anas, Pendidikan Karakter;Pendidikan Berbasis Agama dan Budaya Bangsa, Bandung: CV Pustaka Setia, 2013.
Setyowati, E., & Nurdahlia, D. U. Strategi Penanganan Perilaku Menyimpang Peserta Didik Melalui Guru Sebagai Role Model. Paradigma: Jurnal Filsafat, Sains, Teknologi, dan Sosial Budaya, 24(1), (2018): 35-42.
Siswanta, J. (2012). Kompetensi Profesional Guru Pendidikan Agama Islam (PAI) di sekolah umum tingkat SMA/SMK kabupaten magelang. INFERENSI: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 6(2), 349-370.
Sudarman, Maman, Profesi Guru: Dipuji, Dikritisi, dan Dicaci, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2013.
Sulaiman, “Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Progresif Di Sekolah”. ARICIS Proceedings, 1, (2017): 143-153.
Sulaiman. Character and Fun Lecturing. Jurnal Ilmiah Peuradeun, 5(3), (2017): 319-332.
Susilana, R. Pendekatan Saintifik Dalam Implementasi Kurikulum 2013 Berdasarkan Kajian Teori Psikologi Belajar. Edutech, 13(2), (2014): 183-193.
Suwartini, S. Teori Kepribadian Social Cognitive: Kajian Pemikiran Albert Bandura Personality Theory Social Cognitive: Albert Bandura. Al-Tazkiah: Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam, 5(1), (2016): 37-46.
Suyanto dan Asep Jihad, Menjadi Guru Profesional, Jakarta: Esensi, 2013.
Syah, Muhibbin, Psikologi Belajar, Jakarta: Rajawali Pers, 2009.
Syabuddin, Mifatahul Jannah & Sulaiman. The Implementation Of Character Education On The Tarbiyah And Teachers Training Faculty The State Islamic University Indonesia (Morality Reinforcement Approach). International Journal of Innovation, Creativity and Change. 12 (12), (2020): 1-24.
Syifa, I. Perilaku Agresif Peserta Didik di SDIT Al Huda Ditinjau Berdasarkan Teori Belajar Behavioristik Albert Bandura. Tadrisuna: Jurnal Pendidikan Islam Dan Kajian Keislaman, 1(2), (2018): 37-50.
Usman, Nurdin, Konteks Implementasi Berbasis Kurikulum, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2002.
Wiyani, Novan Ardi, Etika Profesi Keguruan, Yogyakarta: Gava Media, 2015.
Ya’qub, Hamzah, Etika Islam: Pembinaan Akhlaqul Karimah. Bandung: CV Diponegoro, 2008.
Yulianti, S. D., Djatmika, E. T., & Santoso, A. Pendidikan Karakter Kerja Sama Dalam Pembelajaran Siswa Sekolah Dasar Pada Kurikulum 2013. Jurnal teori dan praksis pembelajaran IPS, 1(1), (2017): 33-38.
Yusuf, Syamsu, dkk, Teori Kepribadian, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2012.
Zaini, Muhammad, Pengembangan Kurikulum Konsep Implementasi Evaluasi dan Inovasi. Yogyakarta: Teras, 2009.
Welcome to Jurnal Ilmiah Islam Futura (JIIF) open journal system. Thank you very much for visiting. We are looking forward to getting your research articles
Jurnal Ilmiah Islam Futura
All works are licensed under CC-BY
©Published by Center for Research and Community Service (LP2M) in cooperation with the Postgraduate Program of UIN Ar-Raniry Banda Aceh, Aceh, Indonesia.