FAKTOR YANG MEMPENGARUHI MINAT MILENIAL DALAM MENGGUNAKAN JASA PEGADAIAN SYARIAH

Authors

  • Rina Desiana Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh
  • Faryal Musnadi Ihsan Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh

DOI:

https://doi.org/10.22373/jihbiz.v5i1.17216

Keywords:

Location, Promotion, Service Quality, Interest

Abstract

The presence of sharia pawnshops can also have a positive impact because the main purpose of pawnshops is to help people who are in need of funds so they are free from bondage to bondage practices. The purpose of this research is to find out the Factors Influencing Millennial Interest in Using Sharia Pawnshop Services. This research method uses a quantitative method with data collection techniques by distributing questionnaires to 100 respondents, namely the people of Southwest Aceh Regency who belong to the millennial generation and also sharia pawnshop customers. The partial test results show that the location variable (X1) has no significant effect on millennial interest in using sharia pawnshop services, while the Promotion Variable (X2) and Service Quality (X3) has a significant effect on millennial interest in using sharia pawnshop services. Furthermore, the results of the simultaneous test show that the variables of location, promotion, and service quality jointly affect millennial interest in using sharia pawnshop services

References

Bilson, S. (2002). Panduan Riset Perilaku Konsumen. Surabaya: Pustaka Utama.

Daud, D. (2013). Promosi dan Kualitas Layanan Pengaruhnya Terhadap Keputusan Konsumen Menggunakan Pembiayaan Pada PT. Bess Finance Manado. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis, dan Akuntansi, 1(4), 51-59. doi:https://doi.org/10.35794/emba.1.4.2013.2563

Hadijah, S., Zukhri, A., & Suwena, K. R. (2015). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Nasabah Menggunakan Jasa Pegadaian Syariah Kantor Cabang Pegadaian Syariah (KCPS) Denpasar. Jurnal Jurusan Pendidikan Ekonomi, 5(1). doi:https://doi.org/10.23887/jjpe.v5i1.5076

Hedynata, M. L., & Radianto, W. E. (2-016). Strategi Promosi Dalam Meningkatkan Penjualan Luscious Chocolate Potato Snack. PERFORMA: Jurnal Manajemen dan Start-Up Bisnis, 1(1), 87-96.

Keller, P. K. (2003). Manajemen Pemasaran. Jakarta: Erlangga.

Maghfirah, L., & Nurdin, R. (2019). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Nasabah Menggunakan Produk Rahn Pada Pegadaian Syariah (Studi Kasus Pada Kantor Pusat Pegadaian Syariah Kota Banda Aceh). JIMEKI: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Islam, 1(1), 109-126. doi:https://badge.dimensions.ai/details/doi/10.24815/jimeki.v1i1.13022?domain=https://jim.usk.ac.id

Mardani. (2015). Aspek Hukum Lembaga Keuangan Syariah di Indonesia. Jakarta: Prenadamedia Grup.

Monica, E. (2018). Pengaruh Harga. Lokasi, Kualitas Bangunan dan Promosi Terhadap Minat Beli Perumahan Taman Safira Bondowoso. International Journal of Social Science and Business, 2(3), 141-149. doi:https://doi.org/10.23887/ijssb.v2i3.16214

Ningrum, A. S., & Wibowo, S. A. (2019). Determinan Minat Masyarakat dalam Bertransaksi di Pegadaian Syariah. Seminar Nasional dan The 6th Call For Syariah Paper (SANCALL) 2019 (pp. 83-96). Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta. From http://hdl.handle.net/11617/11352

Panjaitan, J. E., & Yuliati, A. L. (2016). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada JNE Cabang Bandung. DeReMa Jurnal Manajemen, 11(2), 265-289. doi:http://dx.doi.org/10.19166/derema.v11i2.197

Riyanto, S., & Aglis, A. H. (2020). Metode Riset Penelitian Kuantitatif Penelitian di Bidang Manajemen Teknik, Pendidikan, dan Eksperimen. Yogyakarta: Deepublish.

Rondonuwu, G., Kelles, D., & Tamengkel, L. F. (2016). Pengaruh Lokasi Usaha Terhadap Minat Beli Konsumen (Studi Kasus Pasar Swalayan Borobudur Manado). JAB: Jurnal Administraso Bisnis, 4(4), 1-8. doi:https://doi.org/10.35797/jab.v4.i4.%25p

Setiarini, D. S., & Nurseto, S. (2017). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Nilai Nasabah Terhadap Kepuasan Nasabah ( Studi Kasus pada Nasabah Produk Tabungan Simpedes BRI Unit Tugu Semarang). JIAB: Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 6(3), 1-10. doi:https://doi.org/10.14710/jiab.2017.16723

Shaleh. (2004). Manajemen Pemasaran. Jakarta: Erlangga.

Sibarani, C. G., Armayanti, N., Irwansyah, & Suharianto, J. (2019). Dasar-Dasar Kewirausahaan. Medan: Yayasan Kita Menulis.

Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pengembangan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Grup.

Downloads

Published

2023-02-14

Issue

Section

Articles