ANALISIS PENGEMBANGAN MEDIA DALAM PEMBELAJARAN KIMIA
Abstract
Media plays an important role in the chemistry learning process. The development of media in chemistry learning can help teachers increase students' knowledge and interest in learning. This study aims to determine the development of media in chemistry learning in terms of the types of media, development methods, and chemical materials. This research uses literature study method. The data analyzed in this study are the results of research from 26 articles on media development in chemistry learning that have been published in national journals. The results showed that in chemistry learning, visual-based media, inquiry-based media, video-based media, application-based media, and interactive media have been developed. Learning media was developed using the Research and Development (R&D) method with Borg and Gall, 3D, 4D, and ADDIE development models. Android-based media is the most popular as a medium for chemistry learning. The ADDIE development model is the most widely used in developing chemistry learning media. The development of learning media accommodates 30.8% of class X chemistry, 46.2% of class XI chemistry, and 23.1% of class XI chemistry.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adawiyah, R., Robbia AZ., Jariah, A., Syukur A., & Jamaluddin. (2021). Inovasi Video Pembelajaran Kimia Sebagai Solusi Media Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid-19 Di MAN 2 Kota Bima. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(2), 175–181.
Adi, B. M.(2014). Pengembangan Media CHEMVID Tutorial Berbasis Video Interaktif pada Materi Stoikiometri Kelas X SMA. UNESA Journal of Chemical Education, 3(2).
Ahmadi, A., & Dewi, C. A. (2017) Pengembangan Pembelajaran SAVI Berbasis Media Simulasi Interaktif terhadap Pemahaman Konsep Mahasiswa pada Materi Elektrokimia. Jurnal Ilmiah Pendidikan Kimia “Hydrogen”, 2(1), 144–148.
Agustina, A. (2012). Pengembangan Media Pembelajaran Video Untuk Melatih Kemampuan Memecahkan Masalah Pada Materi Larutan Asam Basa (Development Of Learning Media Experience To Win Chemistry Based On Computer For Orientation Problem Solving At Acid Base Solution). UNESA journal of chemical education, 1(1).
Amalia, R., Yuliyanto, E., & Astuti, A. P. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Android Kelarutan dan Hasil Kali Kelarutan Berbasis Multipel Representasi. EDUSAINTEK, 4.
Putra, I. N. T. A., Kartini, K. S., & Widiyaningsih, N. N. (2020). Implementasi Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Mobile pada Materi Hidrokarbon. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 4(2), 43-52.
Jannah, A. R., Afkar, Z., & Zainul, R. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Asam Basa Menggunakan Aplikasi Android Berbasis Chemistry Triangle Kelas XI SMA/MA.
Kustanto, B. (2016). Pengembangan media pembelajaran sifat koligatif larutan melalui aplikasi Mobile Learning of Chemistry (MLC) pada smartphone berbasis android (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Malang).
Cavus, N. (2014). Learning Management Systems Use in Science Education. Procedia - Social and Behavioral Sciences.
Denney, A. S., & Tewksbury, R. (2013). How To Write A Literature Review. Journal of criminal justice education, 24(2), 218-234.
Epinur, E., Yusnidar, Y., & Putri, L. E. (2013). Pengembangan Media Pembelajaran Kimia Pada Materi Sistem Periodik Unsur Menggunakan Edmodo Berbasis Social Network Untuk Siswa Kelas X IPA 1 SMA N 11 Kota Jambi. Journal of The Indonesian Society of Integrated Chemistry (On Progress), 5(2), 23-30.
Febriani, S. S. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Power Point Interaktif Berbasis Inkuiri Terbimbing pada Materi Ikatan Kimia Kelas X SMA/MA. Journal Of Multidisciplinary Research and Developmen, 3(1).
Febriyanto, Y., Utami, L., & Octarya, Z. (2020). Desain Media Pembelajaran Berbasis Android Pada Materi Koloid Di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri Pertanian Terpadu Provinsi Riau. JEDCHEM (Journal Education And Chemistry), 2(1), 1-7.
Hamid, M. S. (2014). Metode Edutainment. Yogyakarta: DIVA Press.
Harianto, A., Suryati, S., & Khery, Y. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Kimia Berbasis Android Untuk Penumbuhan Literasi Sains Siswa Pada Materi Reaksi Redoks Dan Elektrokimia. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 5(2), 35-47.
Harjulianto, F., Hairida, H., & Sartika, R. P. Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Kimia Science Berbasis Website Pada Materi Stoikiometri Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X Di Sma Santo Paulus Pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 8(12).
Irawan, R. (2015).Pengembangan Media Pembelajran Kimia SMA/MA Berbasis Android dengan Mobile Learning pada Materi Konfigurasi Elektron dan Tabel Periodik Unsur. Jurnal Kimia FMIPA UNY.
Julianda, M. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbentuk Buletin pada Materi Koloid di Kelas XI SMA Negeri 12 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Kimia, 2(1).
Kartini, K. S., & Putra, I. N. T. A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android Pada Materi Hidrokarbon. Jurnal Pendidikan Kimia Undiksha, 5(1).
Kumbini, H. L. (2016). Pengaruh Penggunaan Media Flash Berbasis Simbolik dan Mikroskopik Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Ikatan Kimia Di Kelas X SMA Negeri 6 Pontianak (Doctoral dissertation, UM PONTIANAK).
Kusumawardhani, R., Suryati, S., & Khery, Y. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Untuk Penumbuhan Literasi Sains Siswa Pada Materi Sistem Periodik Unsur. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 5(2), 48-56.
Lutfi, A. (2017). Dokumen mutu untuk pengembangan permainan bersarana komputer sebagai media pembelajaran ilmu pengetahuan alam (Ringkasan Disertasi). ISBN 9786021083826.
Nazar, M., Zulfadli, Z., Oktarina, A., & Puspita, K. (2020). Pengembangan aplikasi pembelajaran interaktif berbasis android untuk membantu mahasiswa dalam mempelajari materi larutan elektrolit dan nonelektrolit. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 8(1), 39-54.
Pertiwi, P., Dony, N., & Mashuri, M. T. (2019). Pengembangan media pembelajaran box question pada materi sistem koloid di MA Siti Mariam Banjarmasin. Dalton: Jurnal Pendidikan Kimia Dan Ilmu Kimia, 2(2).
Pikoli, M., & Lukum, A. (2021, July). Development of audio-visual learning media integrating character education in chemistry learning to facilitate conceptual change and character strengthening of high school students. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1968, No. 1, p. 012007). IOP Publishing.
Priyatni, P., Rusdi, M., & Hasibuan, M. H. E. (2020). Pengembangan buku digital kimia pada materi titrasi asam basa berbasis inkuiri. Jurnal Pendidikan Kimia Universitas Riau, 5(2), 55-59.
Purba, R. A. (2021). Media dan Teknologi Pembelajaran. Jakarta: Yayasan Kita Menulis
Puspita, K., Nazar, M., Hanum, L., & Reza, M. (2021). Pengembangan E-modul Praktikum Kimia Dasar Menggunakan Aplikasi Canva Design. Jurnal Ipa & Pembelajaran Ipa, 5(2), 151-161.
Putri, C. A. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Pada Materi Sifat Koligatif Larutan Kelas XII SMA/MA (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Padang).
Reza, M., Hamama, R., Maulida, S., Nurdin, N., Mayasri, A., & Rizkia, N. (2021). Persepsi Mahasiswa terhadap Pembelajaran Daring Berbasis Video dengan Bantuan Pen Tablet Selama Pandemi Covid-19. Orbital: Jurnal Pendidikan Kimia, 5(2), 124-136.
Rifki, I. Y., & Lutfi, A. (2022). Development of Media Game on Acid-Base Material and Its Effect on Self-Regulated Learning. Prisma Sains: Jurnal Pengkajian Ilmu dan Pembelajaran Matematika dan IPA IKIP Mataram, 10(1), 57-68.
Samha, H. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Pada Materi Hidrolisis Garam Kelas XI SMA/MA. Ranah Research: Journal of Multidisciplinary Research and Development, 2(1), 106-111.
Sari, M., & Asmendri, A. (2020). Penelitian kepustakaan (library research) dalam penelitian pendidikan IPA. Natural Science: Jurnal Penelitian Bidang IPA Dan Pendidikan IPA, 6(1), 41-53.
Sari, R. P., Ningsih, J. R., & Musdansi, D. P. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Adobe Flash CS6 Berbasis Android Pada Materi Kesetimbangan Kimia (Kelas XI SMAN 1 Benai). JOM FTK UNIKS (Jurnal Online Mahasiswa FTK UNIKS), 3(1), 187-194.
Sianturi, F. V., & Damanik, M. (2022). The Development of Learning Media “Adobe Animate” In Hydrocarbon Material. COMSERVA Indonesian Jurnal of Community Services and Development, 1(11), 983-993.
Sugiarta. (2007). Pengembangan Model Pengelolaan. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Suhardi, A., Rosalina, S. S., & Sutrisno, N. (2020). The Effectiveness of Science Multimedia Interactive Based on Aurora 3D Presentation on Student Learning Outcomes. THABIEA: JOURNAL OF NATURAL SCIENCE TEACHING, 3(2), 110-119.
Supadmini, N. K., Wijaya, I. K. W. B., & Larashanti, I. A. D. (2020). Implementasi model pendidikan lingkungan unesco di sekolah dasar. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1).
Thiagarajan. (1974). Instructional Development for Training. Teacher of Exceptional Children. Washington Dc : National
Virnanda, O. A.(2020). Pengembangan Mobile Learning berbasis Android Materi Sifat kologatif larutan Titik Didih dan Titik Beku pada Mata pelajaran kimia untuk Peserta didik Kelas XII di SMA Negeri 19 Surabaya. Jurnal Teknologi Pendidikan. Fakultas Ilmu Pendidikan.
Yektyastusi, R., & Prasetyo, Y. D. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Kimia Berbasis Android sebagai Suplemen Materi Asam Basa Berdasarkan Kurikulum 2013. In Prosiding SNPS (Seminar Nasional Pendidikan Sains) (Vol. 2, pp. 457-467).
Yona, R. A., Holiwarni, B., & Herdini, H. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Kimia Berbasis Adobe Flash Cs4 Pada Pokok Bahasan Ikatan Kimia Sma/ma (Doctoral dissertation, Riau University).
Yusnelti. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Lectora Inspire Untuk Materi Sifat Koligatif Larutan. Jurnal FMIPA Universitas Jambi.
DOI: http://dx.doi.org/10.22373/lj.v10i1.13355
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Chusnur Rahmi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
INDEXED IN