PENGEMBANGAN PERMAINAN TRADISIONAL CONGKLAK PADA MATERI KONFIGURASI ELEKTRON UNTUK PESERTA DI SMA/MA
Abstract
The material of electron configuration is the basis for understanding an atom. Many students have misconceptions about learning this material. The purpose of this research is to develop a traditional game of congklak that can increase students' motivation to learn electron configuration material. The method used in this study uses a 4-D model consisting of four stages, namely: definition, design, development, and dissemination. However, the dissemination stage is not carried out. The assessment of the traditional game of Congklak is carried out by material experts, media experts, reviewers, reviewers, and high school or MA MIPA students. The instruments used to assess quality were a Likert scale questionnaire and a Guttman scale questionnaire. The assessment of media development shows good and ideal results with the following scores: material expert lecturers are 94.00% in the Very Good category, media expert lecturers are 95.50% in the Very Good category, and reviewers (chemistry teachers) get an average score with a percentage of 94.82% in the Very Good category, and the results of student responses to the media showed a percentage of 96.36%. The traditional game of congklak can be used as an alternative to increase students' motivation and enthusiasm for learning electron configuration material in SMA/MA.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anggita, G. M. (2019). Eksistensi Permainan Tradisional sebagai Warisan Budaya Bangsa. JOSSAE : Journal of Sport Science and Education, 3(2), 55. https://doi.org/10.26740/jossae.v3n2.p55-59
Arsyad, A. (2005). Media Pembelajaran. PT Raja Grafindo Persada.
Budiariawan, I. P. (2019). Hubungan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Kimia. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 3(2), 103. https://doi.org/10.23887/jpk.v3i2.21242
Hayati, S. N., & Putro, K. Z. (2017). Bermain dan Permainan Anak Usia Dini. Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 7(1), 1–187. https://journal.uir.ac.id/index.php/generasiemas/article/view/6985
Isfa, F. (2019). Pengembangan Media Congklak Pada Materi Konfigurasi Elektron di MAN 6 Aceh Besar. Skripsi Universitas Islam Negeri Ar-Raniry.
Iswinarti. (2017). Permainan Tradisional: Prosedur dan Analisis Manfaat Psikologis. UMM Press.
Januarisyah, P. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Biologi Materi Sistem Reproduksi Manusia Berorientasi Promotive dan Preventif Kesehatan Reproduksi Remaja untuk Kelas XI SMA/MA. Jurnal Biosains, 1(2).
Khasanah, I. (2011). Permainan Tradisional sebagai Media Stimulasi Aspek Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pnedidikan Anak Usia Dini, 1(1), 59–74.
Lestari, N. (2018). Prosedural Mengadopsi Model 4D dari Thiagarajan Suatu Studi Pengembangan LKM Bioteknologi Menggunakan Model PBL Bagi Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Teknologi FST Undana, 12(2), 56–65.
Magdalena, Z. (2017). Penerapan Metode Simulasi Berbantuan Media Bongkar Pasang Konfigurasi Elektron Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa pada Materi Konfigurasi Elektron dan Sistem Periodik Unsur di Kelas XI IPA MAN 2 Paringin. Quantum (Jurnal Inovasi Pendidikan Sains), 5(1).
Meiyanti, F. (2016). Guru pembelajar (Modul Paket Keahlian Kimia Kesehatan SMK).
Mujala, A., Reza, M., & Puspita, K. (2022). Pengembangan Buku Pegangan Guru untuk Pelajaran Kimia Terintegrasi Ayat-ayat Al-Qur’an. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 10(1), 161-175.
Mukholifah, M., Tisngati, U., & Ardhyantama, V. (2020). Mengembangkan Media Pembelajaran Wayang Karakter Pada Pembelajaran Tematik. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(4), 673–682. https://doi.org/10.47492/jip.v1i4.152
Nasution, S., Afrianto, H., NURFADILLAH SALAM, S. & J., Nim, N., Sadjati, I. M., Agent, S. G., Sifat, T., Dan, F., Studi, P., Pangan, T., Pertanian, F. T., Katolik, U., Mandala, W., & Aceh, D. (2017). Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar dan Mengajar. Pendidikan, 3(1), 1–62. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Nuraini, I. (2005). Media Pembelajaran sebagai Pembawa Pesan. Mediator, 6(2), 277–289.
Nurdiana, U. (2018). Keefektifan Media Permainan Tradisional Congklak Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. E-Journal-Pensa, 6(2), 161–164.
Panjaitan*, R. G. P., Titin, T., & Wahyuni, E. S. (2021). Kelayakan Booklet Inventarisasi Tumbuhan Berkhasiat Obat sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 9(1), 11–21. https://doi.org/10.24815/jpsi.v9i1.17966
Prasetyo, E. d. (2020). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Permainan Tradisional Congklak Terhadap Minat Belajar Matematika (MTK) Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Borneo (Judikdas Borneo), 1(2), 111–119.
Puspita, K., Nazar, M., Hanum, L., & Reza, M. (2021). Pengembangan E-modul Praktikum Kimia Dasar Menggunakan Aplikasi Canva Design. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 5(2): 151-161.
Rahman, F. (2014). Miskonsepsi Bilangan Kuantum Dan Konfigurasi Elektronik Pada Peserta Didik Kelas Xi Ipa, Studi Kasus Di Sma Kota Banjarmasin. QUANTUM, Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 5(2), 73–81.
Reza, M., Hamama, R., Maulida., S., Nurdin, N., Mayasri., A., & Rizkia, N. (2021). Persepsi Mahasiswa terhadap Pembelajaran Daring Berbasis Video dengan Bantuan Pen Tablet Selama Pandemi Covid-19. Orbital: Jurnal Pendidikan Kimia, 5(2): 124-136.
Riyanto, S. d. (2021). Menghidupkan kembali Permainan Tradisional untuk Mengurangi Intensitas Bermain Game Online pada Anak-Anak di Desa Genilangit. TRIDARMA: Pengabdian Kepada Masyarakat (PKM), 4(1), 29–34.
Rusmana, D. D. A. (2010). PERMAINAN CONGKAK: Nilai dan Potensinya bagi Perkembangan Kognitif Anak. Patanjala : Jurnal Penelitian Sejarah Dan Budaya, 2(3), 537. https://doi.org/10.30959/patanjala.v2i3.247
Saputri, E. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran IPA menggunakan Augmented Reality (AR) Berbasis Android pada Siswa Kelas III SDN 015 Tarakan. Widyagogik, 6(1).
Saribu, P. B. (2018). Pengaruh Permainan Tradisional Congklak Terhadap Kemampuan Berhitung Permulaan Anak Usia 4-5 Tahun di KB Tunas Harapan Kecamatan Sunggal Kab. Deli Serdang. Jurnal Usia Dini, 4(1).
Satwikasanti, W. T. (2012). Semantics of Jogja’s and Solo’s Congklak Game Board Product Design Development. Dinamika Kerajinan Dan Batik, 31, 27–34.
Sulastri, & Rahmayani, R. F. I. (2017). Buku Ajar KIMIA DASAR 1. 1, 1–284.
Suryawan, I. . A. J. (2020). Permainan Tradisional Sebagai Media Pelestarian Budaya dan Penanaman Nilai Karakter Bangsa. Genta Hredaya, 2(2), 1–10.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Sugiyono. (2013). Metode penelitian pendidikan. Alfabeta.
Sukardjo, &. S. (2008). Penilaian Hasil Belajar Kimia. UNY Press.
Sutresna, J., Yanti, F., & Safitri, A. E. (2020). Media Pembelajaran Matematika Pada Usia Dini Menggunakan Augmented Reality. Jurnal Sistem Dan Teknologi Informasi (Justin), 8(4), 424. https://doi.org/10.26418/justin.v8i4.42900
Viandhika Ditama, S. S. (2015). Pengembangan Multimedia Interaktif dengan Menggunakan Program Adobe Flash untuk Pembelajaran Kimia Materi Hidrolisis Gara SMA Kelas XI. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK), 4(2), 23–31.
Widiyowati, I. I. (2014). Hubungan Pemahaman Konsep Struktur Atom Dan Sistem Periodik Unsur Dengan Hasil Belajar Kimia Pada Pokok Bahasan Ikatan Kimia. Universitas Mulawarman Samarinda, 3(4), 99–116.
Wijayanti, R. (2018). Permainan Tradisional Sebagai Media Pengembangan Kemampuan Sosial Anak. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1). https://doi.org/10.17509/cd.v5i1.10496
Yumna, Y., Cawang, C., & Hadiarti, D. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Tai (Team Assisted Individualization) Berbantuan Video Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Sub Materi Konfigurasi Elektron Kelas X Sma Negeri 5 Pontianak. AR-RAZI Jurnal Ilmiah, 5(2). https://doi.org/10.29406/arz.v5i2.642
DOI: http://dx.doi.org/10.22373/lj.v10i2.14679
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Laili Nailul Muna
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
INDEXED IN