PROBLEMATIKA IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA PADA MATA PELAJARAN IPAS

Nur Balqis Mutia, Harsi Admawati

Abstract


This research was conducted to identify problems in the implementation of the Independent Curriculum in Natural and Social Sciences (IPAS) subject in an elementary school. A total of two teachers at SD Negeri 9 Kuala Langsa were selected as research subjects with purposive sampling techniques. Both teachers have been implementing the Merdeka Curriculum since the 2022/2023 school year. This research is descriptive qualitative research with interview questions and observation sheets as research instruments. The interview questions were used to explore information related to the problems of implementing the Merdeka Curriculum faced by educators in IPAS subject. In addition, information related to the process of learning preparation, implementation, and assessment was obtained through observation of documents, learning activities, and the school environment. The results showed that teachers faced problems in the implementation of the Merdeka Curriculum at the preparation, implementation, and assessment of learning stages. These problems can be overcome through regular meetings with teacher working groups, using effective learning strategies, and training on the implementation of the Merdeka Curriculum.


Keywords


Natural and Social Sciences; Merdeka curriculum; problematics; elementary school

Full Text:

PDF

References


Amalia, R., Zaki, M. & Sofiyan. (2019). Pendampingan Anak-Anak Usia Sekolah dalam Rangka Implementasi Hypnoteaching untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Matematika di Kuala Langsa. Jurnal Pengabdian Masyarakat MIPA dan Pendidikan MIPA, 3(2), 80-88.

Ardiansyah, Mawaddah, F. S. & Juanda. (2023). Asasmen dalam Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Literasi dan Pembelajaran Indonesia. 3(1), 8-13.

Azis, A. C. K. & Lubis, S. K. (2023). Asasmen Diagnostik sebagai Penilaian Pembelajaran dalam Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 1(2), 20-29.

Erin Aprillia, Cut Nurhayati, & Anjani Putri Belawati Pandiangan. (2022). Perubahan Kurikulum Pada Proses Pembelajaran. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Sosial, 1(4), 402–407. https://doi.org/10.58540/jipsi.v1i4.78

Fadilah, A., Aruan, A., Muti, M., Hsb, S., Lubis, Z. F., & Nasution, I. (2023). Persepsi Guru Terhadap Perubahan Kurikulum Merdeka. Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 2(1), 20–28.

Fadli, M. R. (2021). Memahami Desain Penelitian Kualitatif. Humanika : Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(1), 33-54.

Gumilar, E. B dan Perrmatasari K. G. (2023). Penerapan Profil Pelajar Pancasila dalam Pembelajaran Kurikulum Merdeka pada MI/SD. Al-Azkiya: Jurnal Ilmiah Pendidikan MI/SD, 8(2), 169-183.

Hartoyo, A., Melati, R., & Martono, M. (2023). Dampak Perubahan Kurikulum Merdeka Dan Kesiapan Tenaga Pendidik Terhadap Penyesuaian Pembelajaran Di Sekolah. JURNAL PENDIDIKAN DASAR PERKHASA: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 9(2), 412–428.

Mayasri, A., Reza, M., & Rafdi, M. (2024). MEMBANGUN ERA BARU PEMBELAJARAN: PELATIHAN PEMBUATAN E-MODUL PRAKTIKUM IPA DENGAN CANVA DALAM KURIKULUM MERDEKA. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 8(2), 2069-2078.

Nurani, D., Anggraini, L., Misiyanto, M., & Mulia, K. R. (2022). Buku Saku Serba-Serbi Kurikulum Merdeka Kekhasan Sekolah Dasar. Direktorat Sekolah Dasar, 1–51. https://ditpsd.kemdikbud.go.id/upload/filemanager/download/2022/v3%20Buku%20Saku%20Kurikulum%20Merdeka_compressed.pdf

Oktaviani, C., Nurmasyitah, N. & Reza, M. (2022). Peningkatan Kualifikasi Guru IPA dalam Penyusunan LKPD Berbasis Project Based Learning. Abdi: Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat. 4(2), 465-471

Pratycia, A., Dharma Putra, A., Salsabila, A. G. M., Adha, F. I., & Fuadin, A. (2023). Analisis Perbedaan Kurikulum 2013 dengan Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Sains dan Komputer, 3(01), 58–64.

Prihatien, Y., Amin, M. S., & Hadi, Y. A. (2023). Analisis Kesulitan Guru dalam Implementasi Kurikulum Merdeka di SD Negeri 02 Janaparia. Journal on Education, 6(1), 9232-9244.

Puspita, K., Nazar, M., Hanum, L., & Reza, M. (2021). Pengembangan E-modul praktikum kimia dasar menggunakan aplikasi canva design. JIPI (Jurnal IPA & Pembelajaran IPA), 5(2), 151-161.

Raco, J., R. (2010). Metode Penelitian Kualitatif. Grasindo. https://doi.org/10.31219/osf.io/mfzuj

Rahmayati, G. T., & Prastowo, A. (2023). Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Dan Sosial Di Kelas IV Sekolah Dasar Dalam Kurikulum Merdeka. Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed, 13(1), 16.

Rasyid, H. A. (2015). Fungsi Kelompok Kerja Guru (KKG) Bagi Pengembangan Keprofesionalan Guru Sekolah Dasar. Sekolah Dasar, 24(2), 143-150.

Reza, M., Hasnidar, S., & Hanum, L. (2023). Pelatihan Manajemen Laboratorium IPA Berbantuan Game Edukasi Kahoot bagi Laboran/Pengelola Labor. Jurnal Pengabdian Nasional (JPN) Indonesia, 4(2), 392-400.

Rizkia, N., Sabarni, Azhar, Elita & Fitri, R. D. (2020). Analisis Kurikulum 2013 Revisi 2018 Terhadap Pembelajaran Kimia SMA. Lantanida Journal, 8(2), 96-188.

Rusmiati, M. N., Ashifa, R., & Herlambang, Y. T. (2023). Analisis Problematika Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Naturalistic: Jurnal Kajian Penelitian dan Pendidikan dan Pembelajaran, 7(2), 1490–1499.

Sadat, F. A., Maryati, D. S., Maesyaroh, A., Nasifah, I., Arifin, I. & Maulani, R. (2022). Penilaian dalam Kurikulum 2013 dan Kurikulum Merdeka. Jurnal ATSAR UNISA Kuningan, 2(1), 45-51.

Santika, I. G. N., Suarni, N. K., & Lasmawan, I. W. (2022). Analisis Perubahan Kurikulum Ditinjau Dari Kurikulum Sebagai Suatu Ide. Jurnal Education and Development, 10(3), 694–700.

Setiawati, F. (2022). Dampak Kebijakan Perubahan Kurikulum terhadap Pembelajaran di Sekolah. Nizamul ‘Ilmi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam (JMPI), 07(1), 1–17.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sutikno, Y. (2019). Pentingnya Penilaian Formatif Dosen Terhadap Mahasiswa Pendidikan Keagamaan Buddha. Jurnal Pencerahan, 12(1), 45-53.

Syarif, I. A., Utomo, E. , & Prihartanto, E. (2021). Identifikasi Potensi Pengembangan Wilayah Pesisir Kelurahan Karang Anyar Pantai Kota Tarakan. Jurnal Cakrawala Indonesia, 1(2), 225-231

Taufik, Andang & Imansyah, M. N. (2023). Analisis Kesiapan Guru dalam Menyusun Modul Ajar Berbasis Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Pendidikan dan Media Pembelajaran: JUNDIKMA, 2(3), 48-54.

UNDANG UNDANG REPUBLIK INDONESIA NOMOR 20 TAHUN 2003 TENTANG SISTEM PENDIDIKAN NASIONAL (2003).

Wijayanti, I, D dan Ekantini, A. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka pada Pembelajaran IPAS di MI/SD. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8, 2, 2100-2112.

Wuwur, E. S. P. O. (2023). Problematika Implementasi Kurikulum Merdeka Di Sekolah Dasar. SOKO GURU: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 1–9. https://doi.org/10.55606/sokoguru.v3i1.1417

Wahyuni, R., & Berliani, T. (2019). Problematika Implementasi Kurikulum 2013 Di Sekolah Dasar. Jurnal Manajemen dan Supervisi Pendidikan, 3(2), 63–68. https://doi.org/10.17977/um025v3i22019p063

Yusanto, Y. (2019). Ragam Pendekatan Penelitian Kualitatif. Journal of Scientific Communication, 1(1), 1-13. http://dx.doi.org/10.31506/jsc. v1i1.7764.




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/lj.v12i1.23141

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Nur Balqis Mutia

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

INDEXED IN