PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN CARD SORT PADA MATERI UNSUR GOLONGAN UTAMA
Abstract
Students' learning challenges brought on by an inadequate learning process served as the inspiration for this study. Students struggle to categorize alkaline, alkaline earth, halogen, and noble gas elements as a result. The activities, learning outcomes, and student reactions to the card sort learning model on the main group elements content are all intended to be described in this study. Descriptive study using a qualitative approach is the methodology employed. 21 students from SMAN 1 Krueng Barona Jaya's class XII MIA-2 chosen as the research subjects. Student activity observation sheets, test question sheets, and student answer questionnaires were the tools utilized in this study. Observing student activities in the first, second, third, and fourth meetings yielded results that fell into the good category: 71.02%, 75%, 78.26%, and 83.65%, respectively. 76.19% of students on average demonstrated competence of the learning goals. Eighty-three percent of students responded favorably to instruction utilizing the card sort learning model. Based on the study's findings, it can be said that using the card sort learning model with the primary group elements content can engage students in the learning process and help them master the subject matter. Additionally, students responded favorably to the use of the card sort learning model.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Akmal, N. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Card Sort Pada Materi Pencemaran Lingkungan Terhadap Minat dan Hasil Belajar Peserta Didik di MTsN 3 Banda Aceh. Universitas Islam Negeri Ar-Raniry. [Skripsi, Universitas Islam Negeri Ar-Raniry], Banda Aceh.
Ariani, W. (2017). Pengaruh Aplikasi Metode Card Sort Terhadap Aktivitas Dan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Siswa Kelas Vii Smp Negeri 2 Kota Pagaralam. Al-Bahtsu, 2(1), 177-184
Ariaten, K. R., Feladi, V., & Budiman, R. D. A. (2019). Pengaruh Kemandirian Dan Aktivitas Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran TIK. Jurnal Guruan Teknologi Informasi dan Komputer (JPTIK),1(1), 38-44
Arikunto, S. (2006). Metode Penelitian Kualitatif. Jakarta:Bumi Aksara
Asriningtyas, A. N., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas 4 SD. Jurnal Karya Pendidikan Matematika, 5(1), 23-32
Astuti, R. (2017). Penerapan Strategi Pembelajaran Aktif Tipe Card Sort untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kimia Siswa Kelas X. Orbital: Jurnal Pendidikan Kimia, 1(2), 51-59
Asyafah, A. (2019). Menimbang Model Pembelajaran (Kajian Teoretis-Kritis Atas Model Pembelajaran Dalam Pendidikan Islam). Tarbawy: Indonesian Journal Of Islamic Education, 6(1), 19-32
Fakhrurrazi. (2016). Penerapan Metode Card Sort dalam Peningkatan Motivasi dan Kemampuan Belajar Siswa Bidang Studi Al-Qur’an Hadits pada Siswa MTsS Darus Huda Kota Langsa. Al-Ikhtibar: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(2), 87-101
Mayasri, A., Reza, M., & Rafdi, M. (2024). MEMBANGUN ERA BARU PEMBELAJARAN: PELATIHAN PEMBUATAN E-MODUL PRAKTIKUM IPA DENGAN CANVA DALAM KURIKULUM MERDEKA. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 8(2), 2069-2078
Oktaviani, C., Nurmasyitah, N., & Reza, M. (2022). Peningkatan Kualifikasi Guru IPA dalam Penyusunan LKPD Berbasis Project Based Learning. Abdi: Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat, 4(2), 465-471
Purwitri, H. (2022). Peningkatan Hasil Belajar dan Kemampuan Berkomunikasi Peserta Didik Kelas V Min 1 Kota Tasikmalaya pada Materi Sistem Tubuh Melalui Model Pembelajaran Card Sort. Madaris: Jurnal Guru Inovatif, 3(1), 29-43
Puspita, K., Nazar, M., Hanum, L., & Reza, M. (2021). Pengembangan E-modul praktikum kimia dasar menggunakan aplikasi canva design. JIPI (Jurnal IPA dan Pembelajaran IPA), 5(2), 151-161
Ramadhana, R., & Hadi, A. (2022). Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Berbasis E-Learning Berbantuan LKPD Elektronik Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 380-389
Ramdhan, M. (2021). Metode Penelitian. Surabaya: Cipta Media Nusantara
Retno, A.T.P., Saputro, S., & Utami, B. (2015). Pengembangan Pembelajaran Buletin dalam Bentuk Buku Saku Berbasis Hirarki Konsep untuk Pembelajaran Kimia Kelas XI Materi Hidrolisis Garam. Jurnal Pendidikan Kimia, 4(2),74-81
Reza, M., Hasnidar, S., & Hanum, L. (2023). Pelatihan Manajemen Laboratorium IPA Berbantuan Game Edukasi Kahoot bagi Laboran/Pengelola Labor. Jurnal Pengabdian Nasional (JPN) Indonesia, 4(2), 392-400
Rostika, D. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kimia. Indonesian Journal Of Educational Development, 1(2), 240-251
Sakdiyah, S.H., & Sari, Y.I. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Card Sort untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa Kelas V Se-Gugus Kebonsari Kecamatan Sukun Kota Malang. Jurnal Guruan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(10), 2004-2009
Sitompul, A., & Yudha, R.I. (2020). Perbandingan Model Pembelajaran CORE dan Card Sort Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI IPS di SMA Negeri 3 Muara Bungo. SJEE (Scientific Journals of Economic Education), 4(1):1-12
Sutopo, S. (2019). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Tentang KPK Dengan Model Pembelajaran Card Sort Berbantu Media Kartu Bilangan. Anargya: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 2(2), 92-98
Syari, A.R. (2019). Penggunaan Metode Card Sort dalam Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Segitiga. Jurnal Wahana Pendidikan, 6(2), 85-92
Retno, A.T.P., Saputro, S., & Utami, B. (2015). Pengembangan Pembelajaran Buletin dalam Bentuk Buku Saku Berbasis Hirarki Konsep untuk Pembelajaran Kimia Kelas XI Materi Hidrolisis Garam. Jurnal Pendidikan Kimia, 4(2),74-81
Wati, M.K., Sahputra, R., & Lestari, I. Pengaruh Model Card Sort berbantuan Media Molymood pada Materi Hidrokarbon Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (Jppk), 7(1)
Yusuf, F., Anitra, R., & Setyowati, R. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Card Sort Terhadap Hasil Belajar PPKn Siswa Sekolah Dasar. Pedagogik; Journal Of Islamic Elementary School, 5(1), 1-12
Yusuf, F., Anitra, R., & Setyowati, R. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Card Sort Terhadap Hasil Belajar PPKn Siswa Sekolah Dasar. Pedagogik Journal of Islamic Elementary School, 1–12. https://doi.org/10.24256/pijies.v5i1.2574
DOI: http://dx.doi.org/10.22373/lj.v12i2.23626
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Zulfadli Zulfadli, Zulfadli Zulfadli, Latifah Hanum, Muazzah Muazzah, Muazzah Muazzah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
INDEXED IN