TEKNIK SUPERVISOR DALAM MENINGKATKAN PROSES PEMBELAJARAN DI SEKOLAH

Nurmayuli Nurmayuli

Abstract


Schools still face significant challenges in their learning activities, which are impacted by a number of variables, necessitating coaching and supervision. Supervisors, who might be school heads, senior instructors, or school supervisors, are responsible for overseeing and guiding learning in schools. Finding out the methods used by supervisors in classroom instruction is the aim of this study. This study chose 17 articles which were produced using the systematic literature review study methodology, which employed analysis methodologies during the identification, screening, eligibility, and inclusion phases. The study's findings show that supervisors can improve the learning process in schools by building a harmonious relationship between supervisors and teachers, making supervision plans, preparing supervision instruments, establishing supervision techniques, carrying out supervision completely, and creating a forum for teacher development activities.


Keywords


Supervising Technique; Learning Process, Educational Supervision

Full Text:

PDF

References


Alhusna, T., & Permana, H. (2021). Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid-19 di SMP Negeri 1 Majalaya. PeTeKa, 4(3), 357-366.

Ananda, R., & Fadhilaturrahmi, F. (2018). Analisis kemampuan guru sekolah dasar dalam implementasi Pembelajaran Tematik Di SD. Jurnal Basicedu, 2(2), 11-21.

Irawan, T., Hasan, M., & Fernadi, M. F. (2021). Supervisi Akademik Kepala Madrasah‎ dalam‎ Meningkatkan Mutu‎ Pembelajaran di Madrasah Tsanawiyah‎ Hidayatul Mubtadi’in Jati Agung Tahun‎ Pelajaran‎ 2020/2021‎. JURNAL AN-NUR: Kajian Ilmu-Ilmu Pendidikan Dan Keislaman, 7(02), 47-67.

Karimulah, A., & Ummah, N. I. (2022). Pelaksanaan supervisi akademik kepala madrasah sebagai upaya meningkatkan profesionalisme guru untuk memotivasi belajar siswa MTs Muqoddimatul Akhlak Curah Wungkal Silo Jember. Southeast Asian Journal of Islamic Education Management, 3(1), 13-34.

Lisna, A., & Munastiwi, E. (2020). Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor Meningkatkan Profesionalisme Guru. Jurnal Pelita PAUD, 5(1), 7-13.

Muchlison, A. (2022). Implementasi Supervisi Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru dalam Menetapkan Kriteria Ketuntasan Minimal (KKM) Pada Guru Bidang Studi SD Negeri 1 Pucanglaban Tulungagung Semester Genap Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Pembelajaran Dan Riset Pendidikan (Jprp), 2(1), 1-10.

Musa, S., Nurhayati, S., Jabar, R., Sulaimawan, D., & Fauziddin, M. (2022). Upaya dan tantangan kepala sekolah PAUD dalam mengembangkan lembaga dan memotivasi guru untuk mengikuti program sekolah penggerak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4239-4254.

Mushlih, A., & Suryadi, R. A. (2018). Supervisi Pendidikan Teori dan Praktik. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mustika, D., Ambiyar, A., & Aziz, I. (2021). Proses penilaian hasil belajar kurikulum 2013 di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 6158-6167.

Nasution, I., Ajrina, N., Hananiyah, A., Ramadhani, S., Ningsih, P. R., & Putri, H. (2022). Supervision of Education in Improving the Quality of Education in Schools. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(2), 2301-2307.

Nilda, N., Hifza, H., & Ubabuddin, U. (2020). Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor dalam Meningkatkan Kinerja Guru Pendidikan Agama Islam Sekolah Dasar. Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 12-18.

Nurmayuli, N. (2019). Hubungan Antara Supervisi Kepala Sekolah Dan Kompetensi Pedagogik Guru Madrasah Ibtidaiyah Se-Kota Lhokseumawe. Al Mabhats: Jurnal Penelitian Sosial Agama, 4(1), 119-145.

Nurmayuli, N., & Arifin, Z. (2024). Management Information System; A Systematic Literatur Review. desultanah-Journal Education and Social Science, 2(1), 24-44.

Nurudin, B. (2021). Supervisi akademik proses pembelajaran dalam rangka meningkatkan motivasi kinerja guru SD Negeri 1 Panggunguni Kecamatan Pucanglaban Kabupaten Tulungagung semester 1 tahun pelajaran 2019/2020. Jurnal Terapan Pendidikan Dasar dan Menengah, 1(2), 150-163.

Pane, S. F., & Amrullah, M. S. (2023). systematic literature review: analisa sentimen masyarakat terhadap penerapan peraturan ETLE. Journal of Applied Computer Science and Technology, 4(1), 65-74.

Pidarta, M. (2009). Supervisi pendidikan kontekstual. Rineka Cipta.

Prayudi, A. (2020). Pengaruh gaya kepemimpinan transformasional terhadap kinerja karyawan dengan motivasi kerja sebagai variabel intervening (studi pada karyawan pd. Pembangunan kota binjai). Jurnal Manajemen, 1(2), 63-72.

Purwanto, M. N. (2007). Administrasi dan supervisi pendidikan.

Rachmawati, D. D. T. (2015). Supervisi Pembelajaran Inspeksi Meliputi Controling.

Rosni, R. (2021). Kompetensi guru dalam meningkatkan mutu pembelajaran di sekolah dasar. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 7(2), 113-124.

Sahertian, P. A., & Dasar, A. K. (2000). Teknik Supervisi Pendidikan dalam rangka pengembangan sumber daya manusia. Jakarta: Rineka Cipta.

Sirojuddin, A., Aprilianto, A., & Zahari, N. E. (2021). Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor Pendidikan Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru. Chalim Journal of Teaching and Learning, 1(2), 159-168.

Sulastri, S., Fitria, H., & Martha, A. (2020). Kompetensi profesional guru dalam meningkatkan mutu pendidikan. Journal of Education Research, 1(3), 258-264.

Yani, J., & Srimulat, F. E. (2023). Administrasi pendidikan. CV. Tatakata Grafika.

Yulianto, E. (2024). Supervisi dalam Pendidikan Islam: Menyempurnakan Proses Pembelajaran Menuju Kualitas Pendidikan yang Unggul. Kharisma: Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan, 3(1), 25-40.




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/lj.v12i2.26219

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Nurmayuli Nurmayuli

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

INDEXED IN