PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN TEAMS GAMES TOURNAMENT UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA KELAS X IPA PADA MATERI STRUKTUR ATOM DI MAN I BANDA ACEH TAHUN PELAJARAN 2019/2020

Ruhaibah Ruhaibah

Abstract


Research about the implementation of the learning model of teams games tournament in studying atomic structures has been carried out. The purpose of this study was to increase student interest in atomic structure by using the learning model of teams games tournament. The subjects of this study were students of Class X Science 1 at MAN 1 Banda Aceh with a total of 30 students. This research;was a classroom action research which conducted in 2 cycles.The results showed that students mastery learning increased from 56.67% at meeting 1 to 60.00% at meeting 2 in cycle I. Student learning completeness increased from 80.00% at meeting 1 to 90.00% at meeting 2 in the cycle II. Based on the results of this study note that the application of the learning model of teams games tournamentcan increase student learning interest.


Keywords


Teams Games Tournament; Classroom Action Research; Learning Model

Full Text:

PDF

References


Arsyad. (2002). Kurikulum & Pembelajaran Kompetensi. Bandung : PT. Refika Aditama.

Johnson. (2006). 1001 Plus Soal Dan Pembahasan Kimia. Bandung : Penerbit Erlangga.

Nanang. (2009). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Permendikbud. (2013). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 54 Tahun 2013 tentang Standar Kompetensi Lulusan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta.

Permendikbud. (2013). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 65 Tahun 2013 tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta.

Permendikbud. (2013). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 68 Tahun 2013 tentang Kerangka Dasar dan Struktur Kurikulum Sekolah Menengah Pertama/Madrasah Tsanawiyah. Jakarta.

Permendikbud. (2013). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 69 Tahun 2013 tentang Kerangka Dasar dan Struktur Kurikulum Sekolah Menengah Atas/Madrasah Aliyah. Jakarta.

Permendikbud. (2013). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 81a Tahun 2013 tentang Implementasi Kurikulum. Jakarta.

Rizki NA, Suci. (2013). Desain Pengembangan Elektrokimia Menggunakan Konteks Keris Sebagai Kearifan Lokal Indonesia untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa SMA. Jurnal Riset dan Praktik Pendidikan Kimia (Vol.1 No.1).

Sutresna, Nana. (2007). Cerdas Belajar Kimia Untuk Kelas XI. Bandung; Penerbit Grafindo.




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/lj.v8i1.7334

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Ruhaibah Ruhaibah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

INDEXED IN