Aplikasi Maqasid Al-Syari'ah dalam Pembiayaan Golongan Fakir Menerusi Harta Zakat

Abdul Nasir bin Haji Abdul Rani, Kamaru Salam bin Yusof

Abstract


Setiap hukum yang diturunkan oleh Allah subhanahu wa ta’ala pasti mempunyai rahsia tersirat atau objektif tersembunyi – dikenali dengan Maqasid al-Syari’ah – yang mungkin tidak disedari oleh ramai orang. Akibat daripada kejahilan dan kealpaan manusia serta tatacara pelaksanaan yang tidak komprehensif telah menyebabkan suatu hukum itu tidak mencapai maqasidnya. Hukum Zakat tidak terkecuali daripada berhadapan dengan senario ini. Umat Islam tahu bahawa mengeluarkan Zakat adalah merupakan satu ibadah, bahkan satu kewajiban yang dituntut oleh Syarak kepada mereka yang telah memenuhi syarat-syarat wajib mengeluarkannya. Namun tidak ramai yang tahu tentang kesan yang sepatutnya lahir daripada pengagihan harta Zakat tersebut. Kajian saintifik tentang Zakat sebagai salah satu elemen pembiayaan Islam yang efektif dalam menyelesaikan banyak permasalahan sosial masih belum banyak dilakukan. Kertas ini berusaha untuk mengkaji beberapa kesan positif yang sepatutnya lahir daripada praktik agihan Zakat jika ia dilakukan dengan cara yang betul kepada golongan fakir. Kajian ini akan menggunakan kaedah kepustakaan terutama sekali dalam menghuraikan prinsip Maqasid al-Syari’ah yang seterusnya digabungkan dengan beberapa teori moden untuk melihat keberkesanan pelaksanaan Zakat. Kajian kepustakaan dilakukan untuk memastikan prinsip Maqasid al-Syari’ah tidak terpesong daripada ruh sebenar penurunan hukum Zakat kepada manusia. Sementara proses penggabungan teori moden pula dilihat penting kerana ia banyak disandarkan kepada realiti semasa yang berlaku dalam masyarakat. Kajian ini mendapati bahawa pembiayaan Zakat kepada golongan fakir jika ia dilaksanakan dengan betul sudah pasti akan dapat mencapai pelbagai maqasid di samping menangani pelbagai permasalahan sosial. Untuk itu, kajian ini juga akan menganjurkan beberapa saranan penstrukturan semula dalam proses agihan Zakat yang dijalankan sekarang.

Keywords


Agihan Zakat, Maqasid al-Syari’ah dalam Zakat, golongan fakir

Full Text:

PDF

References


Al-Qur’an al-Karim

Sheikh Abdullah Basmeih. Tafsir Pimpinan al-Rahman Kepada Pengertian al-Qur’an. (1990). Cet. 10. Kuala Lumpur: Bahagian Hal Ehwal Islam, Jabatan Perdana Menteri.

Ibn ‘Ashur, Muuammad Tahir. (2006). Treatise on Maqasid al-Shari‘ah. (Terj.) Mohamed el-Tahir al-Mesawi. London and Washington:International Institute of Islamic Thought.

Al-Buti, Muhammad Sa‘ed Ramadan. (1992). Dawabit al-Maslahah fi al-Shari‘ah al-Islamiyyah. Beirut: Dar al-Muttahidah.

Dolan G.E. & Lindsey D.E. (t.t). Microeconomics. (Cet.7). t.t.p: The Dryden Press Harcourt Brace College Publisher.

Al-Fanjari, Muhammad Shawqi. (1981). Al-Islam wa al-Mushkilah al-Iqtisadiyyah: Kaifa Yatatawwar al-Islam Mushkilah al-Faqr wa Kaifa Yu‘alijuhu fi Dirasah Muqaranah Ma‘a al-Iqtisadayn al-Ra’sumali wa al-Ishtiraki. (Cet. 2). Kaherah: Maktabat al-Salam al-‘Alamiyyah.

Gans, Joshua. (2000). Principles of Microeconomics. London: t.p.

Al-Ghazali, Abu Hamid. (1973). Al-Mustasfa min ‘Ilm al-Usul. Kaherah: al-Maktabah al-Tijariyyah.

Harussani bin Haji Zakaria. (t.t). Menjaga Maqasid Shari‘ah Teras Keutuhan Negara. t.n: t.p.

Imran Ahsan Khan Nyazee. (2002). Theories of the Islamic Law: The Methodology of Ijtihad. Kuala Lumpur: The Other Press.

Al-‘Izz bin ‘Abd al-Salam. (t.t). Qawa‘id al-Ahkam fi Masalih al-Anam. Beirut: Dar al-Ma’rifah.

Khurshid Ahmad. (1981). Islam: Prinsip Dasar dan Kerakteristiknya. Bandung: Perpustakaan Salman ITB.

Lam, ‘Abdullah. (2003). Ahkam al-Aghniya’: Ahkam Ghina’ al-Mal wa Dawabit Talabihi wa al-Intifa‘ wa al-Tasarruf Bihi fi al-Fiqh al-Islami. Jordan: Dar al-Nafa’es.

Ibn Manzur, Jamal al-Din. (2003). Lisan al-‘Arab. Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah.

Parkinson, Dilys & J. Noble (Pyt.). (2006). Oxford Business English Dictionary for Leaners of English. t.t.p: Oxford University Press.

Al-Qardawi, Yusuf. (1995). Kiat Islam Mengentas Kemiskinan. (Mushkilah al-Faqr wa Kayfa ‘Alajahu al-Islam). Syafril Halim (Terj.). Jakarta: Gema Insani Press.

Al-Qarni, ‘Iwad bin Muhammad. (1419H). Al-Mukhtasar al-Wajiz fi Maqasid al-Tashri‘. Jeddah: Dar al-Andalus al-Khadra’.

Al-Raysuni, Ahmad. (1992). Nazariyyat al-Maqasid ‘Inda al-Imam al-Shatibi. Beirut: Al-Ma‘had al-‘Alami li al-Fikr al-Islami.

Al-Rayyan, Husayn Ratib Yusuf. (1999). ‘Ajzu al-Muwazanah wa ‘Ilajuhu fi al-Fiqh al-Islami. Amman: Dar al-Nafa’es.

Rosbi Abd Rahman & Sanep Ahmad. (2010). “Pengukuran Keberkesanan Agihan Zakat: Perspektif Maqasid al-Syariahâ€. Seventh International Conference: The Tawhidi Epistemology: Zakat and Waqf Economy Proceedings. Malaysia: Bangi.

Shahatah, Shawqi Isma‘il. (1977). Al-Tatbiq al-Mu‘asir li al-Zakat. Jeddah: Dar al-Shuruq.

Al-Shatibi. (1996). Al-Muwfaqat fi Usul al-Shari‘ah. Beirut: Dar al-Ma‘rifah.

‘Uqlah, Muhammad. (1991). Al-Islam Maqasiduhu wa Khasaisuhu. Amman: Maktabah al-Risalah al-Hadithah.

Wonny Ahmad Ridwan. (2007). Teori Makroekonomi. Bogor: Bina Niaga.

Zallum, ‘Abdul Qadim. (1983). Al-Amwal fi Dawlah al-Khilifah. Beirut : Dar al-‘Ilm li al-Malayin.

Zaydan, ‘Abd al-Karim. (1996). Al-Wajiz fi Usul al-Fiqh. Beirut: Mu’assasah al-Risalah.




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/jms.v18i1.1834

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Abdul Nasir bin Haji Abdul Rani; Kamaru Salam bin Yusof



Media Syari'ah : Wahana Kajian Hukum Islam dan Pranata Sosial has been indexed by:

 

All papers published in Media Syari'ah : Wahana Kajian Hukum Islam dan Pranata Sosial are licensed under a  Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.