Interaction of Riwayah and Dirayah Science in Learning Hadith

Tarmizi M. Jakfar

Abstract


This article attempts to explain the pattern of interaction between history and dirayah in learning hadith. So far, hadith science tends to be classified into two types, namely riwayah hadith science and dirayah hadith science. In fact, in its development, these two types of hadith science interact with each other. Therefore, the focus of this study is to discuss how the interaction between the science of hadith history and the science of hadith is explored in learning hadith? The method used is qualitative by using data from the hadith books used by the scholars. The results of the study show that the science of riwayah hadith has a very close relationship with the science of hadith dirayah. Because the quality of riwayah hadith science is only known through research on the sanad of the hadith, while the sanad is the object of dirayah hadith science. In addition, the science of hadith riwayah only focuses on the narration as it is from the Prophet while the science of hadith dirayah discusses how to understand the material of the history. The science of hadith history is like the Koran, while the science of hadith is like interpretation of it, one cannot understand the Koran without knowing its meaning or interpretation. This is the interaction between these two fields of science that cannot be separated from one another. By integrating these two branches of knowledge, learning the science of hadith will be more useful as a second source of teachings in Islam.

 

Artikel ini berusahan menjelaskan pola interaksi antara ilmu riwayah dan dirayah dalam pembelajaran hadis. Selama ini, ilmu hadis cenderung diklasifikasikan kepada dua jenis, yaitu ilmu hadis riwayah dan ilmu hadis dirayah. Padahal, dalam perkembangannya, kedua jenis ilmu hadis ini saling berintaeraksi satu sama lain. Oleh karena itu, fokus kajian ini membahas bagaimana interaksi antara ilmu hadis riwayah dan ilmu hadis dirayah dalam pembelajaran hadis? Adapun metode yang digunakan adalah kualitatif dengan menggunakan data dari kitab-kitab hadis yang digunakan oleh para ulama. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ilmu hadis riwayah mempunyai hubungan yang sangat erat dengan ilmu hadis dirayah. Karena kualitas ilmu hadis riwayah hanya diketahui melalui penelitian terhadap sanad dari hadis tersebut, sementara sanad itu adalah objek dari ilmu hadis dirayah. Selain itu, ilmu hadis riwayah hanya fokus kepada periwayatan apa adanya dari Nabi sementara ilmu hadis dirayah membahas bagaimana memahami materi riwayat tersebut. Ilmu hadis riwayah ibarat al-Qur’an, sementara ilmu hadis dirayah ibarat penafsiran terhadapnya, tidak bisa memahami al-Qur’an tanpa mengetahui makna atau penafsirannya. Inilah interaksi antara dua bidang ilmu ini yang tidak bisa dipisahkan antara satu dan lainnya. Dengan memadukan kedua cabang ilmu ini maka pembelajaran ilmu hadis akan lebih berguna sebagai sumber ajaran yang kedua dalam Islam.


Keywords


interaction of science, hadith, riwayah, dirayah (interaksi ilmu, hadis, riwayah, dirayah)

Full Text:

PDF

References


‘Asakir, I. (1995). Tarikh Damsyiq. Dar Al-Fikr.

‘Iyadh, A.-Q. (1984). Tartib al-Madarik wa Taqrib al-Masalik li Ma’rifat A’lami Nazhan Malik. Dar al-Fikr.

‘Umairah, Q. wa. (1993). Hasyiyatani ‘ala Syarh Jalal Al-Din Al-Mahalli ‘Ala Minhaj Al-Thalibin li Al-Nawawi. Toha Putra.

Abbas, N. (2019). Masa Depan Hadis Dan ’Ulum Al-Hadis: Suatu Gagasan Ke Arah Pembaharuan Pemikiran Hadis. Sulessana: Jurnal Wawasan Keislaman, 13(1), 41–63.

Abdusamad, Z. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. Syakir Media Press.

Abu Dawud. (1984). Sunan Abu Dawud. Dar al-Fikr.

Al-‘Arabi, I. (2003). Ahkam Al-Qur`an. Dar Al-Kutub Al-‘Ilmiyyah.

Al-‘Asqalani, I. H. (n.d.-a). Fath Al-Bariy. Dar Al-Ma’rifah.

Al-‘Asqalani, I. H. (n.d.-b). Nuzhat Al-Nadlar fi Tawdhih Nukhbat Al-Fikr fi Mushthalah Ahl Al-Atsar. Mathba’ah Safir.

Al-‘Asqalaniy, I. H. (1984). Al-Nukat ‘Ala Kitab Ibn Al-Shalah. Ibadah Al-Bahtsi Al-‘Ilmi Bi Al-Jami’ah Al-Islamiyyah.

Al-Baghdadi, K. (n.d.). Al-Kifayah fi Al-‘Ilm Al-Riwayah,. Al-Maktabah Al-‘Ilmiyyah.

Al-Baghdadi, K. (1992). Nashihat Ahl al-Hadits. Dar al-Fikr.

Al-Bukhari, A. M. bin I. (1992). Shahih al-Bukhari. Dar Al-Kutub Al-‘Ilmiyyah.

Al-Ghazali, A. H. M. I. M. (1989). Ihya’ ’Ulumuddin. Dar al-Fikr.

Al-Haitamiy, I. H. (1970). al-Fatawa al-Haditsiyyah. Syirkah Maktabah wa Mathba’ah Mushthafa al-Babiy al-Halabiy wa Auladuh.

Al-Jawziyah, I. (2004). Shayd Al-Khathir. Dar Al-Qalam.

Al-Jazairiy Al-Dimasyqi. (1993). Tawjih Al-Nadlar Ila Ushul Al-Atsar. Al-Maktabah Al-‘Ilmiyyah.

Al-Kafawi, ِa. A.-B. (n.d.). Al-Kulliyyat Mu’jam fi Mushthalahat wa Al-Furuq Al-Lughawiyyah. Muassasah Al-Risalah.

Al-Kattani. (n.d.). Nudhum al-Mutanatsir min al-Hadits al-Mutawatir. Dar al-Kutub al-Salafiyyah.

Al-Khaththabi. (1932). Ma’alim Al-Sunan. Al-Mathba’ah Al-‘Ilmiyyah.

Al-Khatib, M. ’Ajjaj. (1989). Ushul al Hadis: Ulumuh wa Mushthalahuh. Dar al-Fikr.

Al-Nawawi. (1994). Shahih Muslim bi Syarhi al-Nawawi. Dar al-Hadits.

Al-Qurthubiy. (1994). Jami’ Bayan Al-‘Ilm wa Fadhlih. Dar Ibn Al-Jawzi.

Al-Raisuni, Q. (n.d.). Al-Washl bayn Al-Fiqh wa Al-Hadith. Midad.Com. https://midad.com/article/214757

Al-Thabrani. (n.d.). Al-Mu’jam Al-Kabir. Maktabah Ibn Taymiyyah.

Atar, N. al-D. (1992). Manhaj al-Naqdi Fi ’Ulum al-Hadis. Dar al-Fikr.

Bar, A. U. Y. B. A. (2006). Jami’u Bayani al-’ilmi wa Fadhili. Dar Ibn Al-Jawzi.

Hanbal, I. A. I. (1993). Musnad al-Imam Ahmad Ibn Hanbal. Dar al-Ihya’ al-Turats al-’Arabi.

Imam Muslim. (2013). Shahih Muslim. Dar Al-Jil.

Ismail, M. S. (2004). Kaidah Kesahihan Sanad Hadis. Bulan Bintang.

Khalifah, M. A. al-H. H. (1994). Kasyf al-Dunun ’An Asami al-Kutub wa al-Funun. Dar al-FIkr.

Mosiba, R. (2016). Masa Depan Hadis dan Ilmu Hadis. Jurnal Inspirasi Pendidikan, 5(2), 316–331.

Muhammad ‘Ajjaj al-Khathib. (1993). Al-Sunnah Qabl al-Tadwin,. Dar al-Fikr.

Muhib, N. A., & Al-Hasyimiy, S. M. S. (2020). Hukm Riwayat Al-Hadits bi Al-Makna. Al-Majallah Al-Akademiyyah Li Al-Abhas Wa Al-Nasyr Al-‘Ilmiy.

Mukhtar, M. (2018). Syarh al-Hadis dan Fiqh al-Hadis: Upaya Memahami dan Mengamalkan Hadis Nabi. Ash-Shahabah, 4(2), 109–188.

Sabil, J., & Juliana. (2017). Hadis Ahad Sebagai SUber Hukum Islam (Pemikiran Imam al-Sarakhsi dan Imam al-Ghazali, Pendekatan Epistemologi). Media Syari’ah : Wahana Kajian Hukum Islam Dan Pranata Sosial, 19(2), 289–318.

Satori, D., & Komariah, A. (2009). Metodologi penelitian kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Sunusi. (2013). Masa Depan Hadis dan Ulum Hadis. Al-Hikmah: Journal For Religious Studies, 14(1), 65–81.




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/jms.v24i2.18714

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Tarmizi M. Jakfar

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Media Syari'ah : Wahana Kajian Hukum Islam dan Pranata Sosial has been indexed by:

 

All papers published in Media Syari'ah : Wahana Kajian Hukum Islam dan Pranata Sosial are licensed under a  Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.