Contestation Between Islamic Law and Patrilineal Traditions: Insights from the Toba Batak Community
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arimbawa, W., & Santhyasa, I. K. G. (2010). Perpektif Ruang Sebagai Entitas Budaya Lokal Orientasi Simbolik Ruang Masyarakat Tradisional Desa Adat Penglipuran, Bangli-Bali. Local Wisdom: Jurnal Ilmiah Kajian Kearifan Lokal, 2(4), 1–9.
Bovill, K. J. (1986). Toba Batak and Alliance: Family Descisions in an Urban Context. 2, 388.
Butarbutar, E. N. (2019). Perlindungan Hukum terhadap Prinsip Dalihan Natolu sebagai Hak Konstitusional Masyarakat Adat Batak Toba. Jurnal Konstitusi, 16(3), 488. https://doi.org/10.31078/jk1633
Cunningham, C. E. (1958). The postwar migration of the Toba-Bataks to East Sumatra. Cultural report series.
Davie, G., Ammerman, N. T., Huq, S., Leustean, L. N., Masoud, T., Moon, S., Olupona, J. K., Sinha, V., Smilde, D. A., Woodhead, L., Yang, F., & Zurlo, G. (2018). Religions and Social Progress: Critical Assessments and Creative Partnerships. Rethinking Society for the 21, 3, 641–676. https://doi.org/10.1017/9781108399661.003
Elizabeth, R. (2007). Socio-Metamorphosis Phenomenon of Farmers: Towards the Favor of Disadvantage Farmer’s Community in Rural Areas Related to People’s Economy Concep. Forum Penelitian Agro Ekonomi, 25(1), 29–42.
Firmando, H. B., Simbolon, E. T., & Lumbantobing, R. (2023). Relasi Agama, Kebudayaan dan Politik pada Masyarakat Batak Toba di Kabupaten Samosir. Jurnal Sosiologi Agama Indonesia (JSAI), 4(3), 293–312. https://doi.org/10.22373/jsai.v4i3.2939
Fitriyani, L. R., & Nurhajati, L. (2018). Pola Komunikasi Kekerabatan Suku Batak Dalam Penggunaan Marga Untuk Menjalin Keakraban. WACANA, Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 17(2), 163. https://doi.org/10.32509/wacana.v17i2.620
Fredriko, A. (2024). Konstruksi Sosial Realitas Perempuan Batak Toba sebagai Parhobas pada Komunitas Adat Batak Toba di Kota Salatiga. Jurnal Neo Societal, 6(2), 141–152.
Hourani, G. F. (Ed.). (1985). Islamic theology and Muslim philosophy. In Reason and Tradition in Islamic Ethics (pp. 6–14). Cambridge University Press. https://doi.org/DOI: 10.1017/CBO9780511570780.006
Kasim, F. M., & Nurdin, A. (2020). Study of sociological law on conflict resolution through Adat in Aceh community according to Islamic law. Samarah, 4(2), 375–397. https://doi.org/10.22373/sjhk.v4i2.8231
Krämer, G., & Schmidtke, S. (2014). Speaking for Islam: Religious Authorities in Muslim Societies. Brill. https://doi.org/https://doi.org/10.1163/ej.9789004149496.i-310
Kumara, Anis Rizki; BW, Muh. Kurniawan; Pradana, A. F. K. (2024). ANALISIS HUKUM ISLAM DAN HUKUM ADAT DALAM PEMBAGIAN WARISAN DI KELURAHAN JETIS KABUPATEN SUKOHARJO. Jurnal Ilmiah Ar-Risalah: Media Keislaman, Pendidikan Dan Hukum Islam, 22(2), 75–88.
Manuputty, F., & Debby Makaruku, N. (2024). Building a Harmonious Family: Combining Cultural Heritage and Religious Values in Ambon City Article Info ABSTRACT. West Science Social and Humanities Studies, 02(01), 9–18.
Manurung, N. D. (2015). How to Purchase a Woman? Status of Christian Batak Women in Marriage Tradition. 20(1), 27–33.
Mikraj, A. L., & Fathoni, T. (2024). Peran Teori Sosial Émile Durkheim Dalam Pengembangan Pendidikan Agama Islam ( Perspektif Solidaritas Sosial Dan Integrasi Masyarakat ). 5(1), 1654–1668.
Muslim Pohan. (2018). Perkawinan Semarga Masyarakat Batak Mandailing Migran Di Yogyakarta. Jurnal Madaniyah, 8(https://www.journal.stitpemalang.ac.id/index.php/madaniyah/issue/view/16), 282–302. https://www.journal.stitpemalang.ac.id/index.php/madaniyah/article/view/112
Napitu, U., Corry, C., Napitu, R., Purba, A. S., & Amal, B. K. (2020). The Impact of Modernization on the Batak Toba General System. Webology, 17(2), 536–550. https://doi.org/10.14704/WEB/V17I2/WEB17050
Nur Setiawan., R. M. . S. A. (2023). Adaptasi Masyarakat Baduy terhadap Pertumbuhan Penduduk danModernisasi: Studi Ekologi Budaya dan Ekospiritualitas di DesaKanekes, Kabupaten Lebak, Banten. Focus, 4(No. 2), 107–120.
Nurdin, R., Yusuf, M., & Natasya, S. S. (2021). The gayonese culture of marriage system: The islamic law perspective. Samarah, 5(1), 108–126. https://doi.org/10.22373/sjhk.v5i1.9257
Pulungan, A. (2003). Peranan Dalihan Na Tolu Dalam Proses Interaksi Antara Nilai-Nilai Adat Dengan Islam Pada Masyaraka T Mandailing Dan Angkola Tapanuliselatan. Disertasi, 1–302.
Ritonga, S. (2012). Orientasi Nilai Budaya Dan Potensi Konflik Sosial Batak Toba Muslim Dan Kristen Di Sumatera Utara (Studi Kasus Gajah Sakti Kabupaten Asahan). Analisis, XII(2), 243–268.
Salim, M. (2016). Adat Sebagai Budaya Kearifan Lokal Untuk Memperkuat Eksistensi Adat Ke Depan. Al Daulah : Jurnal Hukum Pidana Dan Ketatanegaraan, 5(2), 244–255. https://doi.org/10.24252/ad.v5i2.4845
Santika, S., & Eva, Y. (2023). Kewarisan Dalam Sistem Kekerabatan Matrilineal, Patrilineal dan Bilateral. Al-Mashlahah : Jurnal Hukum Islam Dan Pranata Sosial Islam, 11 (02), 193–203. https://doi.org/10.30868/am.v11i02.4874
Scott, J. (2007). Giddens and cultural analysis : Cultural theory: Classical and contemporary positions.
Setiaji, M. L., & Ibrahim, A. (2018). Study of Human Rights in the State of the Rule of Law: Between Progressive Law and Positive Law Kajian Hak Asasi Manusia dalam Negara the Rule of Law: Antara Hukum Progresif dan Hukum Positif. Lex Scientia Law Review, 2(2), 123–138.
Setyabudi, M. N. P. (2022). Minoritas Kepercayaan Suku Anak Dalam : Perspektif Toleransi dan Keadilan. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 7(2), 151–167. https://doi.org/10.21067/jmk.v7i2.7420
Tamba, I. N., Padang, P., Hasibuan, M., Permata, D., Bangun, B., Siahaan, P. G., & Hadiningrum, S. (2024). Akibat Hukum Pembagian Harta Warisan dalam Masyarakat Adat Karo Menurut Hukum Adat dan KUHPerdata : Studi Komparatif. Journal on Education, 06(04), 20314–20322.
Tanjung, E., Syahminan, M., & Muary, R. (2024). Konflik tersembunyi masyarakat batak toba islam dengan batak toba kristen di perumnas mandala kota medan. 2, 19–32.
Tarigan, A. A., Nasution, M. S. A., Hutagalung, S. A., & Arrazy, S. (2023). Ensuring Equity in Post-Divorce Economic Rights: A Critical Analysis of Judicial Sensitivity in the Religious Court of Padang Sidimpuan, Indonesia. AL-HUKAMA: The Indonesian Journal of Islamic Family Law, 13(2), 180–201. https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=en&user=Wu50kBkAAAAJ&pagesize=100&citation_for_view=Wu50kBkAAAAJ:0CzhzZyukY4C
Warsah, I. (2018). PENDIDIKAN KELUARGA MUSLIM DI TENGAH MASYARAKAT MULTI AGAMA: ANTARA SIKAP KEAGAMAAN DAN TOLERANSI (Studi di Desa Suro Bali Kepahiang-Bengkulu). Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 13(1), 1. https://doi.org/10.21043/edukasia.v13i1.2784
Wekke, I. S. (2013). Islam dan Adat : Tinjauan Akulturasi Budaya dan Agama Bugis. Analisis, 13(1), 27–56.
Wijaya, H., Tinggi, S., & Jaffray, F. (2018). Analisis Data Kualitatif Model Spradley. March, 0–9.
Yayasan Jurnal Perempuan. (2016). Konferensi lnternasional Feminisme:Persilangan ldentitas, Agensi dan Politik (20 Tahun Jurnal Perempuan). In Konferensi lnternasional Feminisme: Persilangan ldentitas, Agensi dan Politik (20 Tahun Jurnal Perempuan) (Issue September).
Yuliantoro, T. (2015). Indigenous constitution dalam perspektif ketatanegaraan dan fikih minoritas. In Right, 4(2), 457–511.
DOI: http://dx.doi.org/10.22373/jms.v26i2.28789
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Syahrial Arif Hutagalung, Mara Sutan Rambe, Jaenal Aripin, Jufri Naldo, Azhari Akmal Tarigan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
![]() | All papers published in Media Syari'ah : Wahana Kajian Hukum Islam dan Pranata Sosial are licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. |