Strategi Implementasi Pendekatan Scientivic pada Pembelajaran Al-Qur’an Hadis untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis dan Sikap Ilmiah Siswa MAN di Provinsi Aceh

M. Chalis M.Chalis

Abstract


This study aims to implement a scientific approach to Qur'an hadith lessons to improve students' critical thinking and scientific skills at the Public Islamic Schools (Madrasah Aliyah) in Aceh province. The research methods used were qualitative, with 13 participants, including: three supervisors and ten Qur'an hadith teachers who served in three Public Islamic Schools in Aceh province, selected purposively. Data was obtained using interviews, observations, and documentation. The result shows; (1) the strategy of implementing a scientific approach to the learning of the Qur'an hadith at the Public Islamic Schools in Aceh province begins with the preparation of a scientific-based learning implementation plan and the application of scientific steps, and (2) The application of a scientific approach has implications for improving students' critical thinking with indicators of students actively engage in learning activities, such as asking and discussing. In addition, it also has implications for improving scientific attitudes, indicated by an increase in student curiosity about learning the Qur'an hadith, respect (objective and honest), thinking critically, creative, openness in group collaboration, perseverance, and care for each other.


Keywords


scientific; strategy implementation; thinking skill; scientific skill

Full Text:

PDF

References


Achmad, S. (2019). Pengembangan Pembelajaran Materi Qur’an Hadits Integratif-Inklusif Di Madrasah Aliyah. INSANIA: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 24 (2), 262-277.

Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. CV Jejak.

Arikunto, S. (2003). Manajemen Penelitian, Cet. VI. Jakarta: Rineka Cipta, 2003.

Ciredes, A., & Ariyanto, M. P. (2014). Peningkatan Kreativitas Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Melalui Strategi Cooperative Tipe Teams Games Tournament (Tgt)(PTK Pada Siswa Kelas XI OB SMK Harapan Kartasura Tahun Ajaran 2013/2014 (Skripsi, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Cottrell, S. (2005). Critical Thinking Skill: Developing Effective Analysis and Argument. New York: Palcrave Macmillan.

Fahrurrozi, M. (2021). Urgensi Penguatan Keterampilan Berpikir Kritis pada Mata Pelajaran Qur’an Hadist. Jurnal Penelitian Keislaman, 17(1), 39-50. https://doi.org/10.20414/jpk.v17i1.3369

Fisher, A. (2001). Critical Thinking: An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press.

Fitrah, A., Yantoro, Y., & Hayati, S. (2022). Strategi Guru dalam Pembelajaran Aktif Melalui Pendekatan Saintifik dalam Mewujudkan Pembelajaran Abad 21. Jurnal Basicedu, 6(2), 2943-2952. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2511

Hanafiah, N., & Herlina, L. (2019). Pendekatan Saintifik Untuk Meningkatkan Mutu Pembelajaran DI MA Kabupaten Bandung. Nusantara Education Review, 2(2), 109-116.

Hidayah, N. S (2017). Pengembangan Bahan Ajar Melalui Pendekatan Saintifik Mata Pelajaran Al Qur‟ An Hadits Kelas VII DI MTS Negeri Kiran Sidoarjo. Tesis Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya.

Imron, M. (2016). Implementasi Metode Saintifik Pada Mata Pelajaran Al Qur’an Hadits Di Madrasah Aliyah Negeri Lamongan. Akademika, 10 (1), 42-45.

Jasin, M. (2010). Ilmu Alamiah Dasar. Ed. Rev. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Khakim, L., et al. (2020). Implementasi Pendekatan Saintifik Dalam Pembelajaran Al-Qur’an Hadis Di SMP Islam Tanwirul Hija Sayung Demak. Prosiding Konferensi Ilmiah Mahasiswa Unissula (KIMU) Klaster Humanoira, 1530-1540.

Lestari, I. L., Budhi, U., & Dwi, A. B. (2015). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Sikap Ilmiah Siswa Melalui Perpaduan Metode Inquiry Dan Resiprocal Teaching Pada Materi Sistem Ekskresi di Kelas XI IPA 5 Negeri 7 Kediri Tahun Pelajaran 2014-2015. Jurnal Biologi, Sains, Lingkungan dan Pembelajarannya, 5(8), 276-280.

Machin, A. (2014). Implementasi Pendekatan Saintifik, Penanaman Karakter Dan Konservasi Pada Pembelajaran Materi Pertumbuhan. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia. JPII 3 (1), 28-35.

Manan, A., & Imron, M. (2020). Implementasi Metode Saintifik pada Mata Pelajaran al-Qur’an Hadits Kelas XI IPS di Madrasah Aliyah Negeri Lamongan. Akademika, 14(01), 49-58.

Mulyasa, E. (2014). Pengembangan Dan Implementasi Kurikulum 2013. Cet. IV. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mulyasa. E. (2007). Kurkulum Tingkat Satuan Pendidikan. Bandung. PT. Remaja Rosdakarya.

Musfiqon. Dkk, (2015). Pendekatan Pembelajaran Saintifik. Cet. I. Nizamia Learning Center Sidoarjo.

Raudah, R. (2018). Penerapan pendekatan Saintifik dalam Pembelajaran Rumpun Pendidikan Agama Islam pada MAN 1 Banjarbaru, Tesis, Pascasarsajana Pascasarjana.

Sa'adah, H., & Kusasi, M. (2017). Meningkatkan Sikap Ilmiah dan Pemahaman Konsep Menggunakan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing (Guided Inquiry) pada Materi Kesetimbangan Kimia. Quantum: Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 8(1), 78-88. http://dx.doi.org/10.20527/quantum.v8i1.3861

Saminan, N. F., Gani, A., & Safitri, R. (2016). Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis Dan Sikap Ilmiah Siswa Dengan Menggunakan Model Cooperative Inquiry Labs (CIL) Pada Materi Suhu Dan Kalor. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 4(1), 187-195.

Satria, T. G. (2017). Meningkatkan Keterampilan Menyimak Melalui Pendekatan Saintifik Pada Anak Kelas Iv Jakarta Barat. Jurnal PGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(2), 114-120.

Sukroyanti, B. A., & Sufianti, I. (2017). Pengaruh Pendekatan Saintifik Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Lensa: Jurnal Kependidikan Fisika, 5(2), 36-40. https://doi.org/10.33394/j-lkf.v5i2.136

Suryabrata, S. (2008). Psikologi Pendidikan. Cet. I. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Ulfa, S. W. (2016). Pembelajaran Berbasis Praktikum: Upaya Mengembangkan Sikap Ilmiah Siswa pada Pembelajaran Biologi. Nizhamiyah, 6(1), 65-75.

Yusuf, M., & Darimi, I. (2021). Implementasi Pendekatan Saintifik Kurikulum 2013 Revisi Pada Madrasah Aliyah Peminatan Ilmu Keagamaan di Aceh. Jurnal Mudarrisuna: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 11(4), 783-789. http://dx.doi.org/10.22373/jm.v11i4.10510




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/jm.v12i3.15221

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 M. Chalis M.Chalis

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

      

          

The Jurnal Mudarrisuna: Media Kajian Pendidikan Agama Islam (ISSN 2089-5127, e-ISSN 2460-0733) is published by the Center for Research and Community Service (LP2M) Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh, Indonesia. Copyright © 2022 Author.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License