Peranan Etika Profesi Pendidik dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik

Isnawardatul Bararah

Abstract


Character education does not only teach what is good and what is wrong to students, but character education also applies positive habituation, so that students are able to understand and carry out these values in saying and acting everyday. Educational governance in the context of ethical management must use the basis of general norms and morality that apply in society. Educational evaluation is not only determined by the success of academic achievement alone, but that success is measured by the paradigm of morality and social and religious values. This benchmark must be an integral part in assessing the success of an educational activity. By using a literature study, this study shows that the ethics of the teaching profession is an application of general ethics that governs teacher behavior. The norms of morality are the basis on which the profession refers in its behavior. The basis for their behavior is not only educational laws and educational procedures that encourage teacher behavior, but values, morals, and ethics are also important references that must be used as the basis for policy.

Keywords


The Role of the Educator; Teacher Professional Ethics; Character building

Full Text:

PDF

References


Agoes, Sukrisno & I Cenik Ardana. (2009). Etika Bisnis dan Profesi: Tantagan Membangun Manusia Seutuhnya. Jakarta: Salemba Empat.

Al-Ghazali, Imam. (2000). Mengobati Penyakit Hati: Membangu Akhlak Mulia. Bandung: Krisma, alih bahasa oleh Muhammad al-Baqir.

Armstrong, Thomas. (2005). Setiap Anak Cerdas: Panduan Membantu Anak Belajar dengan Memanfaatkan Multiple Intelligences. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama, Terjemahan.

Aroff, Abdul Rahman Md. (2011). Pendidikan Moral, Teori Etika, dan Amalan Moral. Serdang, Selangor: Penerbit UPM [Universiti Putra Malaysia], ulang cetak.

Bertens, K. (1993). Etika. Jakarta: Gramedia, Terjemahan. Bohlin, K.E., D. Farmer & K. Ryan. (2001). Building

Budimansyah, Dasim. (2008). “Revitalisasi Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan melalui Praktik Belajar Kewarganegaraan (Project Citizen)” dalam Jurnal Acta Civicus, Volume 1(2), hlm.179-198.

Budimansyah, Dasim, Yadi Ruyadi & Nandang Rusmana. (2012). Model Pendidikan Karakter di Perguruan Tinggi: Penguatan PKn, Layanan Bimbingan Konseling, dan KKN Tematik di Universitas Pendidikan Indonesia.

Depdiknas RI [Departemen Pendidikan Nasional Republik Indonesia]. (2008). KBBI: Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional Republik Indonesia.

Hosnan, M. (2016). Etika Profesi Pendidik: Pembinaan dan Pemantapan Kinerja Guru, Kepala Sekolah, serta Pengawas Sekolah. Bogor: Ghalia Indonesia.

Kemdiknas RI. Kementerian Pendidikan Nasional Republik Indonesia]. (2010). Desain Induk Pendidikan Karakter. Jakarta: Kementerian Pendidikan Nasional Republik Indonesia.

Kemenko Kesra RI. Kementerian Koordinator Kesejahteraan Rakyat Republik Indonesia. (2010). Kebijakan Nasional Pembangunan Karakter Bangsa Tahun 2010-2025. Jakarta: Kementerian Koordinator Kesejahteraan Rakyat Republik Indonesia.

Koesoema, Doni A. (2007). Pendidikan Karakter: Strategi Mendidik Anak di Zaman Global. Jakarta: Grasindo.

Komalasari, Kokom & Didin Saripudin. (2017). Pendidikan Karakter: Konsep dan Aplikasi Living Values Education. Bandung: Refika Aditama.

Kurniawan, Syamsul. (2013). Pendidikan Karakter: Konsepsi & Implementasi secara Terpadu di Lingkungan Keluarga, Sekolah, Perguruan Tinggi, dan Masyarakat. Yogyakarta: AR-Ruzz Media.

Lings, Martin. (2002). Muhammad: Kisah Hidup Nabi Berdasarkan Sumber Klasik. Jakarta: Penerbit Serambi.

Nasution, Harun. (2001). Islam Ditinjau dari Berbagai Aspeknya, Jilid I. Jakarta: Universitas Indonesia Press.

Philips, S. (2008). Refleksi Karakter Bangsa. Jakarta: Gramedia, Terjemahan. Praja, Juhaya S. (2005). Aliran-aliran Filsafat dan Etika. Jakarta: Penerbit Kencana, cetakan kedua.

Prasetyo, Teguh. (2013). Hukum dan Sistem Hukum Berdasarkan Pancasila. Yogyakarta: Media Perkasa.

Rakhmat, H. Muhamad. (2013). Etika Profesi: Etika Dasar Setiap Profesi Kehidupan dalam Perspektif Hukum Positif. Bandung: Tim Kreatif.

Samani, Muchlas & Hariyanto. (2013). Konsep dan Model Pendidikan Karakter. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Samsuri. (2011). “Pendidikan Kewarganegaraan sebagai Wahana Membangun Karakter Warga Negara Demokratis” dalam Darmiyati Zuchdi [ed]. Pendidikan Karakter dalam Perspektif Teori dan Praktik. Yogyakarta: UNY [Universitas Negeri Yogyakarta] Press.

Saondi, Ondi & Aris Suherman. (2010). Etika Profesi Keguruan. Bandung: PT Refika Aditama.

Shaleh, A.R. (2000). Pendidikan Agama dan Keagamaan: Visi, Misi, dan Aksi. Jakarta: Gemawindu Pancaperkasa.

Shihab, M. Quraish. (1992). Membumikan Al-Qur’an: Fungsi dan Peran Wahyu dalam Kehidupan Masyarakat. Bandung: Penerbit Mizan.

Sultoni, Imam Gunawan & Dika Novita Sari. (2018). “Pengaruh Etika Profesional terhadap Pembentukan Karakter Mahasiswa” dalam JAMP: Jurnal Adminitrasi dan Manajemen Pendidikan, Vol.1, No.3 [September], hlm.279-283.

Umar. (2014). “Ragam Istilah dalam Etika Profesi Keguruan” dalam Lentera Pendidikan, Vol.17, No.1 [Juni], hlm.110-119.




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/jm.v12i4.17290

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Isnawardatul Bararah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

      

          

The Jurnal Mudarrisuna: Media Kajian Pendidikan Agama Islam (ISSN 2089-5127, e-ISSN 2460-0733) is published by the Center for Research and Community Service (LP2M) Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh, Indonesia. Copyright © 2022 Author.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License