IMPLEMENTASI MULTICULTURAL BASED LEARNING DALAM MENINGKATKAN PRESTASI SISWA

Nafisa Feriana Feli, Syaiful lslam

Abstract


In fact, multicultural education is an integral part of all levels of education. Therefore the cultivation of multicultural values is ideally applied in all subjects at all levels of formal education, but at the Insan Terpadu Middle School only specializes in citizenship education subjects. Multicultural is the process of developing attitudes and behaviors of a person or group of people in human maturation through teaching, coaching, training, processes, actions, and ways of educating or fostering human respect for plurality and diversity. Multicultural based learning in the Integrated Insan middle School using Curriculum 2013, by using curriculum 2013 educators will know the attitudes (characters) of students in each meeting. There are five dimensions of educators in implementing multicultural based education on student responses 1) (content integration), 2) (knowledge construction), 3) (prejudice reduction), 4) (equitable pedagogy), and 5) (empowering school culture social structure).


Keywords


Student Character; Curriculum 2013; Multicultural Education;

Full Text:

PDF

References


Afifah, Nurul. Implementasi Pembelajaran Berbasis Multikultural dan Budaya di SD/MI, (Ar-Riayah: Jurnal Pendidikan Dasar vol. 1 no. 01 2017).

Ahmadi, Abu dan Nur, Uhbiyati. Ilmu Pendidikan, (Jakarta: Rineka Cipta) , 2007.

Ainurrafiq, Dawam. Emoh Sekolah, (Yogyakarta: Inspeal Ahimsa Karya Press), 2003.

Ambaruddin, Ibnu R. Pendidikan Multikultural Untuk Membangun Bangsa Yang Nasionalis Religius, (Jurnal Civics Vol. 13 No. 1), (2016).

Anafiah, Siti. Pelaksanaan Pendidikan Inklusi di SD Tumbuh 2 Yogyakarta, (Wacana Akademika Volume. 2 No. 1), 2018.

Chomsah, Mabadiul, 2008. Pluralism Dalam Perspektif Islam, Dalam Http://Penabutut.Com, diakses pada tanggal 08 Desember 2018.

Fadillah, Muhammad. Model Kurikulum Pendidikan Multikultural di taman Kanak-Kanak, (Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi 5 (1)), (2016).

Hakiman Hakiman. Penguatan Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Dalam Menangkal Bahaya Radikalisme, (Nur El-Islam: Jurnal Pendidikan dan Sosial Keagamaan 5 (1)), (2018).

Hermawan, Agung. Mengetahui Karakteristik Peserta Didik Untuk Memaksimalkan Pembelajaran, (jurnal pendidikan, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas negeri Yogyakarta).

Irham. Pendidikan Berwawasan Multikultural, (Jakarta: Tesis Pascasarjana UI N Syarif Hidayatullah), 2016.

James, Banks. A. Educating Citizens In Multicultural Society, (New York: Teacher College Columbia University), secound edition, 2007.

Kadir, Abdul, dkk. Dasar-Dasar Pendidikan, (Jakarta: Kharisma), 2012.

Kamal, Muhiddinur. Pendidikan Multikultural Bagi Masyarakat Indonesia Yang Majemuk, (Jurnal Al-Ta’lim, Jilid. 1 No. 6), (2013).

Kurniaman, Otang & Eddy noviana. Penerapan Kurikulum 2013 Dalam Meningkatkan Keterampilan, Sikap, dan Pengetahuan, (Jurnal Primary Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan dan ilmu Pendidikan Universitas Riau Volume 6. No. 2), (2017).

Kuswaya, WiharditPendidikan Multikultural: Suatu Konsep, Pendekatan Dan Solusi, (Jurnal Pendidikan, Volume 11, No. 2), (2010)..

Mulyasana, Dedi. Pendidikan Bermutu dan Berdaya Saing. (Bandung: Rosdakarya), 2012.

Mursetyadi, Yuli Sadono & Muhsinatun, Siasan Masruri. Keefektifan VCT Dalam Pembelajaran Sejarah Untuk Meningkatkan Nilai Nasionalisme, Demokrasi dan Multikultural, (Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS 1 (1)), (2014).

Muslim, Hasibuan. Diktat: Dasar-Dasar Kependidikan, (Padangsidimpuan: Sekolah tinggi Agama Islam), 2014.

Naim, Ngainun & Achnad, Sauqi. Pendidikan Multikultural Konsep dan Aplikasi, (Jogjakarta: Ar-Ruzz Media), 2014.

Rahmadonna, Sisca & Hanum. Implementasi Model Pembelajaran Multikultural Di Sekolah Dasar Propinsi Daerah Istimewa Yogyakarta, (Jurnal penelitian Ilmu Pendidikan 3 (1)), (2010).

Samani, Muchlas. Konsep dan Model Pendidikan Karakter, (Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2011).

Sholichah, Aas Siti. Teori-Teori Dalam Al-Qur’an, (Jurnal Edukasi Islami Jurnal Pendidikan Islam Vol. 07 No. 1), (2018).

Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D, (Bandung: Alfabeta, 2010).

Tenri, Andi. Multikulturalisme Dan Pendidikan Multikultural, (Jurnal Predestinasi Vol. 1, No. 2, 2008) .

Umi, Chotimah. Membangun Karakter Peserta Didik Melalui Penerapan Beberapa Alternatif Pendekatan Pembelajaran, (Palembang: Universitas Sriwijaya, 2011).

Undang-undang Guru dan Dosen, No, 14. 2005.

Yahya, Muhammad. Pendidikan Islam Pluralis Dan Multikultural, (lentera Pendidikan, Vol. 13 No. 2, (2010).

Yusuf, Syamsu LN. Psikologi Perkembangan Anak, (Bandung: Remaja Rosdakarya, 2004).




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/jm.v9i1.4469

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Nafisa Feriana Feli, Syaiful lslam

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Membership:
       

The Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam (ISSN 2089-5127, e-ISSN 2460-0733) is published by the Center for Research and Community Service (LP2M) Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh, Indonesia. The content of this website is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Copyright © 2019 LP2M UINAR or its licensors or contributors.