Pemanfaatan Model Bahan Ajar pada Materi Menulis Cerpen
DOI:
https://doi.org/10.22373/jm.v11i2.6973Keywords:
teaching material, model, short story writingAbstract
Short story writing skills are considered complex skills and difficult to master. The obstacles when learning to write short stories are in students who tend to be lazy to read, while external factors lie in the availability of teaching materials, media, and strategies used by the teacher. The research objective was to determine the model of teaching materials in short story writing material. This type of research uses qualitative research with literature review methods. The library selection technique is based on the keywords of the teaching material model in short story writing material. The literature comes from accredited national journals on Google Scholar with a publication limit of the last 10 years. The literature study technique uses a synthetic matrix based on reference sources, sample types, methods, interventions, and findings. The conclusion is that the teaching material model in writing short story materials can be done using the storyboard learning method, experience, paraphrasing, short stories gram, audiovisual media, documentary films, and adobe flash.References
Endraswara, S. 2003. Membaca, Menulis, Mengajarkan Sastra. Yogyakarta: Kota Kembang.
Fitriana, Dyah Ayu., Sulton, dan Agus Wedi. 2020. Pengembangan Bahan Ajar Keterampilan Menulis Cerita Pendek untuk Santri. Jurnal Pendidikan. Vol. 5(1) 101-106.
Herawati, Nanik. 2016. Pengembangan Bahan Ajar Menulis Cerpen untuk Siswa Kelas VII SMP/ MTS. NOSI. Vol. 4(2) 210-218
Himang, Veronika H. Widyatmike Gede Mulawarman, dan M. Ilyas. 2019. Pengembangan Bahan Ajar Menulis Cerpen Berbasis Pengalaman Siswa Kelas XI SMK. Diglosia. Vol. 2(2) 93-102
Irfan, Muh. 2018. Pemanfaatan Cerita Rakyat Mbojo (Bima-Dompu) sebagai Sumber Bahan Ajar Pembelajaran Menulis Cerpen pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. NUANSA. Vol. 6 (2) 47-62
Khulsum, Umi., Yusak Hudiyono, dan Endang Dwi Sulistyowati. 2018. Pengembangan Bahan Ajar Menulis Cerpen dengan Media Storyboard pada Siswa Kelas X SMA. Diglosia. Vol. 1(1) 1-12
Kusnida, Faris., Mimi Mulyani, dan Astini Su’udi. 2015. Keefektifan Penggunaan Media Audiovisual dan Media Komik Strip dalam Pembelajaran Menulis Cerpen yang Bermuatan Nilai-nilai Karakter Berdasarkan Gaya Belajar. SELOKA. Vol. 4(2) 111-117
Lestari, Uji. 2015. Pengembangan Bahan Ajar Menulis Cerpen Berbasis Proyek dengan Pendekatan Kontekstual untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa Menulis Cerpen. METAFORA. Vol. 2(1) 153-179
Mujianto, Gigit., Fida Pangesti, dan Sudjalil. 2019. Penerapan Model Sinektik Berbantuan LKPD dalam Pembelajaran Menulis Cerpen Kelas IX MTs. Muhammadiyah 1 Malang. KEMBARA. Vol. 5(1) 182-194
Musyafa, Nurvani Fitriawati. 2019. Penggunaan Model Picture and Picture dalam Pembelajaran Menulis Cerpen. ALINEA. Vol. 9 (1) 37-46
Nenoliu, Tince Taela M., Dawud, dan Endah Tri P. 2020. Penggunaan Media Film Dokumenter dalam Pengembangan Bahan Ajar Menulis Cerita Pendek untuk Siswa Kelas XI. Jurnal Pendidikan. Vol. 5(9) 1308-1313
Nurhana, M. Siddik, dan Ahmad Ridhani. 2020. Pengembangan Bahan Ajar Menulis Cerpen dengan Teknik Parafrase pada Peserta Didik Kelas XI MAN 2 Samarinda. Diglosia. Vol. 3(3) 211-220
Nurhayati, Nunik. 2015. Model Pembelajaran Menulis Cerita Pendek dengan Menggunakan Teknik Brainwriting yang Berorientasi pada Kreativitas Siswa. Riksa Bahasa. Vol. 1(1) 14-26
Owon, Robertus Adi S. 2017. Pengembangan Bahan Ajar Menulis Berbagai Jenis Teks Bertema Kearifan Lokal Sikka Bagi Siswa SMP. Jurnal Inovasi Pembelajaran. Vol. 3(1) 528-541
Rajja, M. Bahri Arifin, dan Mursalim. 2020. Pengembangan Bahan Ajar Menulis Teks Cerpen dengan Metode Cerpen-Gram untuk Siswa Kelas IX di Kecamatan Muara Wahau. Diglosia. Vol. 3(1) 24-32
Subaidah, Siti., Susilo, dan Mohammad Siddik. 2020. Pengembangan Bahan Ajar Menulis Cerita Pendek dengan Media Adobe Flash. Diglosia. Vol. 3 (4) 423-434.
Suroto. 1989. Apresiasi Sastra Indonesia (Ulfah, Ed). Jakarta: Erlangga.
Yarmi, G. 2014. Meningkatkan Kemampuan Menulis Kreatif Siswa melalui Pendekatan Whole Language dengan Teknik Menulis Jurnal. Perspektif Ilmu Pendidikan, 28(1), 8-16.
Abidin, Y., Mulyati, T., & Yunansah, H. 2017. Pembelajaran Literasi: Strategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika, Sains, Membaca dan Menulis. Jakarta: Bumi Aksara.
Sutama, I. M. 2013. Pembelajaran Menulis Berbasis Penemuan. Konferensi Nasional Bahasa dan Sastra III, (1), 446–450.
Wahyuningtyas, R.N., MAryaeni, Roekhan. 2016. Pengembangan Bahan Ajar Menulis Cerpen Dengan KOnversi Teks Untuk Siswa Kelas VII SMP. Jurnal Pendidikan, 1(7): 1330-1336.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam allows the author(s) to hold the copyright and to retain the publishing rights without restrictions. Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.