KURIKULUM PENDIDIKAN TERPADU MASA ISLAM KLASIK
Abstract
Knowledge developed in Islam has only one hierarchical goal, namely to Allah SWT. Arrangement of the concept of the educational curriculum, formulated and developed integrally, both aqliyah and naqliyah sciences which need integration so that the status of khalifatullah is truly realized. This research library research examines comprehensively the integrated education curriculum. The findings state that the final and integrated curriculum process will produce productive and creative students in the global struggle, especially in the field of education as well as having a good character.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdul Halim Ramli, Pembaharuan Sistem Pendidikan Tradisional Islam dan Gerakan Islamisasi Ilmu. Datum http://ww.pustakamaya.net
Abdul Halim Ramli, Pembaharuan Sistem Pendidikan Tradisional Islam dan Gerakan Islamisasi Ilmu. Dalam http://www.pustakamaya.net.
Abdurrahman Abdurrahman Mas’us, Menggagas Format Pendidikan Nondikotomik: Humanisme Religius sebagai Paradigma Pendidikan Islam, (Yogyakarta Gama Media, 2002), hal. 4.
Abdurrahman Al-Baghdadi, Sistem Pendidikan di Masa Khalifah Islam, (Surabaya: Allzzah: 1996), hal. 109.
Amrullah Achmad,, Pendidikan Islam di Indonesia (Yogyakarta: 1991), hal. 52-53; Abdurrahman Mas’ud, Menggagas Format Pendidikan Nondikotomik Humanisme Religius sebagai Paradigma Pendidikan Islam, (Yogyakarta: Gama Media, 2002), hal. 4748.
Armai Arief, Pengantar Ilmu dan Metodologi Pendidikan Islam, (Jakarta Selatan: Ciputan Pres, 2002), hal. 32.
Azyumardi Azra, Pendidikan Tinggi dan Kemajuan Sains. Dalam Pengantar, Charles Michael Stanton, Pendidikan Tinggi dalam Islam: Sejarah dan Peranannya dalam Kemajuan Ilmu Pengetahuan, (Jakarta: Logos, 1994), hal. XI.
Hamid Hasan Bilgrami dan Sayid All Asyraf, Konsep Universitas Islam, (Yogyakarta: Tiara Wacana: 1989), hal. 84.
Mehdi Nakosteen, History of Islamic Original of Western Education (Colorado: 1964), hal. 61. Dalam Abdurrahman Mas’us, Menggagas Format Pendidikan Nondikotomik: Humanisme Religius sebagai Paradigma Pendidikan Islam, (Yogyakarta: Gama Media, 2002), hal. 3940.
Warul Walidin, Ak. KBK: Sebagai Suatu Alternatif Dalam Pelaksanaan Pendidikan Makalah Hasil Semiloka (Banda Aceh: Fakultas Tarbiyah UNMUHA, tanggal 29 tahun 2004), hal. 2.
Warul Walidin Ak, Konstelasi Pemikiran Pedagogik Ibnu Khaldun Perspektif Pendidikan Modern, (Lhokseumawe: Nadiya Foudation, 2003), hal 139
DOI: http://dx.doi.org/10.22373/jm.v10i3.8247
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 Tihalimah Tihalimah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This journal has been indexed by:
except where otherwise noted.