PENGARUH ORIENTASI KEWIRAUSAHAAN, ORIENTASI PASAR DAN MANAJEMEN KUALITAS TOTAL TERHADAP KINERJA BISNIS UMKM DI KABUPATEN BANDUNG
DOI:
https://doi.org/10.22373/al-ijtimaiyyah.v9i2.19679Abstract
Abstract: The number of MSMEs in Bandung Regency will reach 17,755 in 2022. This shows that the interest of MSME business actors is quite high, but the numbers are stagnant based on existing data. If we look at the increase every year in terms of numbers, it is not certain that the quality level of MSMEs in Bandung Regency is good. With the increase every year, it is a good and positive thing or just an increase in numbers without looking at the quality and business performance of MSME business actors in Bandung Regency. This research aims to see how much influence entrepreneurial orientation, market orientation and total quality management have on the business performance of MSMEs in Bandung Regency. The method used in research on the influence of entrepreneurial orientation, market orientation and total quality management on MSME business performance in Bandung Regency is to use quantitative methods with descriptive objectives, individual analysis units, no data intervention by researcher involvement and cross sectional data collection methods. The sampling technique uses the Slovin/Yamane formula so that the sample size of 400 MSME business actors can be determined. Based on the research results, it is stated that entrepreneurial orientation, market orientation and total quality management have a positive effect on the business performance of MSMEs in Bandung Regency. The main factor that has a significant positive influence is total quality management on business performance.
Keywords: Entrepreneurial Orientation; Market Orientation; Total Quality Management; Business Performance.
Abstrak: Jumlah UMKM Kabupaten Bandung menyentuh angka 17.755 pada tahun 2022. Hal ini menunjukan bahwa minat para pelaku usaha UMKM sudah cukup tinggi namun terjadi angka yang stagnan berdasarkan data yang ada. Jika dilihat dari naiknya tiap tahun dalam segi angka, belum pasti menentukan bahwa tingkat kualitas UMKM di Kabupaten Bandung itu baik. Dengan naiknya tiap tahun itu menjadi hal yang baik dan positif atau hanya sekedar kenaikan angka tanpa melihat kualitas dan kinerja bisnis dari pelaku usaha UMKM di Kabupaten Bandung. Penelitian ini bertujuan untuk melihat seberapa besar pengaruh orientasi kewirausahaan, orientasi pasar dan manajemen kualitas total terhadap kinerja bisnis UMKM di Kabupaten Bandung. Metode yang digunakan dalam penelitian pengaruh orientasi kewirausahaan, orientasi pasar dan manajemen kualitas total terhadap kinerja bisnis umkm di Kabupaten Bandung adalah menggunakan metode kuantitatif dengan tujuan deskriptif, unit analisis secara individu, keterlibatan peneliti tidak ada intervensi data dan metode pengumpulan data dengan cara cross sectional. Teknik pengambilan sampel menggunakan rumus slovin/yamane sehingga dapat diketahui jumlah sampel sebanyak 400 pelaku usaha UMKM. Berdasarkan hasil penelitian menyatakan bahwa orientasi kewirausahaan, orientasi pasar dan manajemen kualitas total berpengaruh positif terhadap kinerja bisnis UMKM di Kabupaten Bandung. Faktor utama yang mempengaruhi signifikan positif yaitu manajemen kualitas total terhadap kinerja bisnis.
Kata Kunci: Orientasi Kewirausahaan; Orientasi Pasar; Manajemen Kualitas Total; Kinerja Bisnis.
References
Anggadwita, Grisna, and Ramo Palalić. “10. Entrepreneurship in Indonesia: Some Contextual Aspects.” Research Handbook on Entrepreneurship in Emerging Economies: A Contextualized Approach (2020): 179.
Ghozali, Imam. Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 25. 9th ed. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro, 2018.
Halim, Abdul. “Pengaruh Pertumbuhan Usaha Mikro, Kecil dan Menengah Terhadap Pertumbuhan Ekonomi Kabupaten Mamuju.” GROWTH jurnal ilmiah ekonomi pembangunan 1, No. 2 (2020): 157–172.
Nashear, D. “Pengembangan UMKM di Kabupaten Bandung Dinilai Masih Banyak Kendala.” Inisumedang.Com. Last modified 2022. https://inisumedang.com/pengembangan-umkm-di-kabupaten-bandung-dinilai-masih-banyak-kendala/.
Prasetyo, Andri, and Andi Wijaya. “Pengaruh Orientasi Kewirausahaan dan Orientasi Pasar Terhadap Kinerja UMKM Pada Bidang Kuliner di Pasar Lama Tangerang.” Jurnal Manajerial dan Kewirausahaan 1, No. 3 (2019): 383–393.
Purba, Mery Lani, and Tia Novira Sucipto. “Potensi dan Kontribusi UMKM Terhadap Peningkatan Kesejahteraan Keluarga (Studi Kasus Pelaku UMKM Kelurahan Dwikora Kecamatan Medan Helvetia).” Jurnal Mutiara Manajemen 4, No. 2 (2019): 430–439.
Putri, Mediany Kriseka, and Nadya Salsabila Nur Azizah. “Pengaruh Orientasi Kewirausahaan Terhadap Kinerja Internasionalisasi fengan Moderasi Kemitraan Pada UMKM Kategori Siap Ekspor Binaan Dinas Koperasi dan Usaha Kecil Provinsi Jawa Barat.” SEIKO: Journal of Management & Business 6, No. 1 (2023): 802–808.
Putri, Mediany Kriseka, Grisna Anggadwita Yonatan, and Ratih Hendayani. “Eksplorasi Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Ketahanan Bisnis Pada Masa Pandemi Covid-19: Studi Kasus Pada UMKM di Kabupaten Garut.” Image: Jurnal Riset Manajemen 11, No. 1 (2022): 54–68.
Ratnasari, Kania, and Levyda Levyda. “Pengaruh Orientasi Kewirausahaan Terhadap Kinerja Perusahaan: Studi Kasus UMKM Pendukung Wisata Kuliner di Provinsi Kepulauan Bangka Belitung.” JMK (Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan) 6, No. 2 (2021): 1–10.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in Jurnal Al-Ijtimaiyyah agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. (See The Effect of Open Acces)