PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN TEMATIK BERBASIS KOMIK BERSERI TERHADAP MINAT BACA SISWA KELAS IV DI MIN KOTA MEDAN

Rora Rizky Wandini, Emeliya Sukmadara Damanik, Nirwana Anas

Abstract


This comic design aims to determine students' interest in reading related to thematic learning during the pandemic. This research was developed using the Brog & Gal model which was simplified into 5 stages, namely: researchers collecting data, product analysis developed, developing initial products, expert validation and design and revision, small field trials and product revisions, large scale field trials and the final product. Taking questionnaires, interviews, data were analyzed using descriptive analytic is data collection. The results of this study are thematic learning media based on comic series are declared valid with a very feasible category with a percentage of 97.83%. It was declared practical with a percentage of 76.49% in the very practical category, and effective with a percentage of 79.56%.


Keywords


Thematic Comics, Reading Interests, Elementary School Age Children.

Full Text:

PDF

References


Abbas, Nurhayati (2009). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah Dengan Penilaian Portopolio di SMPN 10 Kota Gorontalo. Jurnal Pendidikan Pembelajaran 16(2): 125-130.

Abi Al Hasan, Ibn Farisi, Ibn Zakaria, Al Lughawi, Mujam Al lighab (1986). Juz III (Iraq Muassasah Ar Risalah).

Arsyad, Azhar (2005). Media Pembelajaran. PT Raja Grafindo Persada. Jakarta. Media pembelajaran Kelas IV. 2004. Tim Abdi Guru Erlangga.

Ary, D, Jacobs, L.C & Razavieh, A (2005). Introduction to rescarch In Education 3rd.New York: Holt, Riner Hart and Wington

Anderson, Ronald (1987). Pemilihan dan Pengembangan Media Untuk Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Ahmad Susanto (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Grup.

Ahmad Sunarto (1999). Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Rinelir Cipta.

A. H. Hujair Sana Ky (2004). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Safiria Insania Press.

Agung, Iskandar (2010). Meningkatkan Kreativitas Pembelajaran Bagi Guru. Jakarta.Penerbit Bustari Buana Murni.

Arsyad, Azhar (2009). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Ahmad Rivai (2002). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Batu Algesindo.

Andi Prastowo (2013). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: DivaPress.

Ardhana “Metode Penelitian Studi Kasus”. www.ardhana12.wordpress.com(14-04-2009)

Depdiknas (2012). Kamus Besar Indonesia. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama. Depdiknas (2006). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Depdiknas

Darmawan D (2012) Pendidikan Teknologi Informasi dan Komunikasi. Bandung. PT Remaja Rosdakarya.

Daryanto (2010). Media Pembelajaran. Bandung: Satu Nusa

Dalman (2014). Keterampilan Membaca. Jakarta. Raja Grafindo.

Efendi, Ferry & Makhfud (2009). Keperawatan Kesehatan Komunitas Teori dan Praktik Dalam Keperawatan. Jakarta, Salemba Medika.

Farida Rahim (2008). Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar. Jakarta. Bumi Aksara

Heidjrachman, Ranupandojo, dan Suad Husman (2000). Manajemen Personalia. Edisi Keempat. BPFE UGM. Yogyakarja

John W Sanhock, Ufe, Span Development (2012) Perkembangan Masa Hidup (Jilid 1).Edisi 13. Erlangga.

Nuriadi (2008). Pembaca Teknik Jitu Menjadi Terampil. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Nurva Kurniawan (2012). Pengembangan Media Komik Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Kelas VI di SD Negeri 1 Demangan Yogyakarta. Tidak Diterbitkan.

Nana Syaudih (2006). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.Cetakan Kedua.

Musfiqon (2012). Pengembangan Media Belajar dan Sumber Belajar. Jakarta: Prestasi Pustaka Karya.

M, Clond (2008). Making Comics. Jakarta. Kepustakaan Populer Gramedia.

Mudlofir, Ali & Rusdiyah, Efi Fatimatur (2016). Desain Pembelajaran Inovatif dari Teori ke Praktek. Jakarta: Raja Grafindo.

Marno dan M. Idris (2009). Strategi dan Metode Pengajaran. Yogyakarta: Ar- RuzzMedia.

Prahmadia, A. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berbentuk Komik Untuk Menghasilkan Motivasi Belajar Akutansi Pada Kompetisi Menyusun Lap Keu. UNY.

Rosydah, Umi (2013). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD dan TPS Terhadap Hasil Belajar. Tulangagung. Skripsi Tidak Diterbitkan.

Rusman (2012). Model-model Pembelajaran Mengembang Profesionalisme Guru. Raja Grafindo Persada. Jakarta.

Shinag M. Quraish (2010). Membumikan Al- Qur‟an, Fungsi dan Peran Wahyu Dalam Masyarakat. Bandung: Mizan Media Utama.

Sanjaya, Wina (2008). Perencanaan & Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Grup.

Sukmadinata (2004). Kurikulum dan Pembelajran Kompetisi. Bandung. Kesuma Karya. Gumelar, M. S. (2011). Comic Making. Jakarta: PT Indeks.

Subyantoro (2011). Pengembangan Keterampilan Membaca Cepat. Yogyakarta: GrahaIlmu.

Taufik, A. N. (2017). Pengembangan Komik Sebagai Media Pembelajaran SKI Berbasis Karakter di MTSN 3 Sleman Yogyakarta.

Trianto (2013). Mendesain Pembelajaran Inovatif, Progresif. Jakarta: Kencana.

Trianto (2007). Model-model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Kontruktivistik.Prestasi Pustaka. Jakarta.

Tarigan, Henny Guntur (2008). Membaca Sebagai Keterampilan Berbahasa. Bandung. Angkasa.

Tim Puslitjaknov (2008). Metode Penelitian Pengembangan Pusat Penelitian Kebijakan dan Inovasi Pendidikan. Badan Penelitian dan Pengembangan Departemen Pendidikan Nasional.

Warsita, B. (2008). Teknologi Pembelajaran Landasan dan Aplikasinya. Rineka Cipta.

Wahid Murni, dkk (2008) Cara Menulis Proposal dan Laporan Penelitian Lapangan Pendekalatan kualitatif dan kuantitatfi (Skripsi, Tesis dan disertasi). MALANG UM. PRESS

Zuhrowati, M. (2018). Pengembangan Komik Sebagai Media Pembelajaran IPA Pada Materi Pemanasan Global. Universitas Lampung.

Rijal, F. (2018). PENGGUNAAN MEDIA AUDIO VISUAL DALAM PENINGKATAN HASIL BELAJAR MATERI RUKUN IMAN PADA SISWA KELAS I SD NEGERI 49 KOTA BANDA ACEH. PIONIR: Jurnal Pendidikan, 7(1).




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/pjp.v11i1.13084

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Rora Rizky Wandini, Emeliya Sukmadara Damanik, Nirwana Anas

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.