ANALISIS MINAT SISWA TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN IPA
Abstract
This study aims to determine the Student Interest Analysis of Student Learning Outcomes In Learning of Natural Sciences. The things that want to be discussed in this study are: How student interest in learning affects student learning outcomes in science subjects at SD Muhammadiyah Durian Sebatang, Kedurang District. So this study uses a quantitative approach with a survey method. Sampling research amounted to 27 respondents. The results of this study are student interest in learning has a positive effect on student learning outcomes and causes good learning outcomes, interest in learning in terms of all indicators that influence, student interest in learning is included in one of the internal factors also has a close relationship to student learning outcomes. With the percentage of students who are very interested there are 4 (14.81%) with high learning outcomes, 12 students (44.4%) with moderate learning outcomes, 8 students who are quite interested (29 ,63%) with moderate learning outcomes, 3 students who are less interested (11.11%) with low learning outcomes. High learning interest in students will lead to good learning outcomes, and good learning outcomes are caused by high student interest in learning.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ahmad, Susanto. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Apriyanto, M. T., & Herlina, L. (2020). Analisis prestasi belajar matematika pada masa pandemi ditinjau dari minat belajar siswa. Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika, 6(1).
Arikunto, Suharsini. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta PT.Rineka Cipta
Fadillah, A. (2016). Analisis minat belajar dan bakat terhadap hasil belajar matematika siswa. Mathline: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 1(2), 113-122.
Fatimah, Siti. 2016. Minat dan motivasi belajar matematika siswa kelas V SD Negeri 03 Banda Aceh. Skripsi. Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Fakultas
Hamdani. 2011. Strategi Belajar Mengajar. Bandung : Pustaka Setia.
Harefa, N., Tafonao, G. S., & Hidar, S. (2020). Analisis Minat Belajar Kimia Siswa Melalui Pembelajaran Berbasis Multimedia. Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan, 11(2), 81-86.
Hidayat, P. W., & Widjajanti, D. B. (2018). Analisis kemampuan berpikir kreatif dan minat belajar siswa dalam mengerjakan soal open ended dengan pendekatan CTL. Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 13(1), 63-75.
Hidayat, P. W., & Widjajanti, D. B. (2018). Analisis kemampuan berpikir kreatif dan minat belajar siswa dalam mengerjakan soal open ended dengan pendekatan CTL. Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 13(1), 63-75. Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Universitas Syiah Kuala.
Kurniawan, D. E. (2017). Pengaruh intensitas bermain game online terhadap perilaku prokrastinasi akademik pada mahasiswa bimbingan dan konseling universitas PGRI Yogyakarta. Jurnal Konseling GUSJIGANG, 3(1).
Nisa, A., & Renata, D. (2018). Analisis Minat Belajar Siswa dan Implikasinya Terhadap Layanan Bimbingan dan Konseling. KONSELI: Jurnal Bimbingan dan Konseling (E-Journal), 5(2), 119-130.
Pagarra, H. (2016). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Model Pembelajaran Problem Solving Pada Siswa Kelas V SDN Kakatua Kecamatan Marisokota Makassar. Publikasi Pendidikan, 6(3).
Pagarra, H., & Idrus, N. A. (2018). Pengaruh Penggunaan Video Pembelajaran IPA Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas III SD Inpres Lanraki 2 Kecamatan Tamalanrea Kota Makassar. Publikasi Pendidikan, 8(1), 30-40.
Rahim, H. C. K. (2020). ANALISIS MINAT BELAJAR SISWA TERHADAP MATA PELAJARAN FISIKA DI SMA NEGERI 1 SAKTI. Jurnal Sains Riset, 9(3), 68-79.
Ridwanulloh, A. (2016). Pengaruh model pembelajaran contextual teaching and learning (CTL) terhadap hasil belajar siswa Kelas V pada materi pesawat sederhana (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS PENDIDIKAN INDONESIA).
Rojabiyah, A. B., & Setiawan, W. (2019). Analisis Minat Belajar Siswa MTs Kelas VII dalam Pembelajaran Matematik Materi Aljabar Berdasarkan Gender. Journal on Education, 1(2), 458-463.
Rijal, F. (2018). Guru profesional dalam konsep kurikulum 2013. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 8(2), 328-346.
Rojabiyah, A. B., & Setiawan, W. (2019). Analisis Minat Belajar Siswa MTs Kelas VII dalam Pembelajaran Matematik Materi Aljabar Berdasarkan Gender. Journal on Education, 1(2), 458-463.
Saleh, M. S., & Malinta, S. S. (2020). Survei Minat Belajar Siswa Dalam Mengikuti Pembelajaran Pendidikan Jasmani Di Smpn 30 Makassar. Kinestetik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Jasmani, 4(1), 55-62.
Sari, F. M., & Harini, E. (2015). Hubungan persepsi siswa terhadap mata pelajaran matematika minat belajar dan kemandirian belajar dengan hasil belajar matematika. Jurnal Pendidikan Matematika UNION, 3(1), 61-68.
Sari, N., & Dewi, U. P. (2020). Analisis sikap terhadap penyelidikan IPA, kesenangan dalam IPA dan ketertarikan berkarir bidang IPA di SMPN 3 Batanghari. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 8(2), 72-80.
Slameto, (2016). Belajar dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya, Jakarta: Rineka Cipta
Slameto. (2013). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Sugihartono, dkk, 2007. Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: UNY Pers.
Taufiq, A., Siantoro, G., & Khamidi, A. (2021). Analisis Minat Belajar Dan Motivasi Belajar Siswa Terhadap Pembelajarandaring Pjok Selama Pandemi Coronavirus Disease (Covid-19) Di Man 1 Lamongan. Jurnal Education and Development, 9(1), 225-225.
Wahyuni, I., Maison, M., & Pathoni, H. (2021). ANALISIS MINAT BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN FISIKA DI SMA NEGERI 2 KOTA JAMBI. Physics and Science Education Journal (PSEJ), 22-28.
DOI: http://dx.doi.org/10.22373/pjp.v11i1.13087
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Piska Ayu Andira, Andriani Utami, Mirli Astriana, Ahmad Walid
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.