PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE JIGSAW TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS V DI UPTD SDN LANDAK 1 TANAH MERAH

Aullia Dewi Safitri, Yunita Hariyani, Rendra Sakbana Kusuma

Abstract


This study aims to determine the effect of the jigsaw type cooperative learning model on mathematics learning outcomes for class V at UPTD SDN Landak 1 Tanah Merah. This research uses a quantitative approach, the type of research is Pre-Experimental Designs One Group Pretest-Postest. The population in this study were all 15 students of class V UPTD SDN Landak 1 Tanah Merah. The t-test shows the correlation coefficient value of 0.796 with a sig value of 0.000 <0.05, it can be interpreted that the hypothesis is accepted. So in this study it can be concluded that there is an effect of the jigsaw type cooperative learning model on the learning outcomes of fifth graders.


Keywords


Learning Outcomes, Jigsaw Cooperative Learning Model

Full Text:

PDF

References


Christina, L. V., & Kristin, F. (2016). Efektivitas Model Pembelajaran Tipe Group Investigation (Gi) Dan Cooperative Integrated Reading and Composition (Circ) Dalam Meningkatkan Kreativitas Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Ips Siswa Kelas 4. Scholaria : Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(3), 217. https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2016.v6.i3.p217-230

Doddy, I., Masyithoh, S., & Setiawati, L. (2018). Analisis overreaction pada harga saham perusahaan manufaktur di bursa efek indonesia. Jurnal Manajemen, 9(1), 31. https://doi.org/10.29264/jmmn.v9i1.2473

Hidayah, F. (2016). Penerapan Teknik Predict Observe Explaint Dalam Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Dan Analisis Siswa Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak Di Mts Natijatul Islam Sumberejo Jaken Pati Tahun Pelajaran 2015/2016. 8–35. http://eprints.stainkudus.ac.id/225/

Ilmiah Kesehatan Sandi Husada, J., & Wardani, H. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Hasil Belajar Mata Kuliah Asuhan Kebidanan Komunitas Effect of Jigsaw Cooperative Learning Model on Learning Outcomes Subject of DIII Community Midwifery Study Program Midwifery Artikel info Arti. Jiksh, 10(2), 90–94. https://doi.org/10.35816/jiskh.v10i2.120

Junaidi, R., & Susanti, F. (2019). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Dan Budaya Organisasi Terhadap Kinerja Pegawai Pada Uptd BalPitriyani, Halim, A., & Hasibuan, D. (2019). Pengaruh Pengalaman Kerja, Latar Belakang Pendidikan Dan Kompensasi Terhadap Kinerja Karyawan Pada Pt. Pegadaian Persero Ca. 1–13.

Kamarullah, K. (2017). Pendidikan Matematika Di Sekolah Kita. Al Khawarizmi: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 1(1), 21. https://doi.org/10.22373/jppm.v1i1.1729

Kosilah, & Septian. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Assure Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(6), 1139–1148.

Lestari, I. (2015). Pengaruh Waktu Belajar dan Minat Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(2), 115–125. https://doi.org/10.30998/formatif.v3i2.118

Nurfitriyanti, M. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Hasil Belajar Matematika ditinjau dari Kecerdasan Emosional. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 7(2), 153–162. https://doi.org/10.30998/formatif.v7i2.2229

Rosyidah, U. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 6 Metro. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(2), 115–124. https://doi.org/10.30998/sap.v1i2.1018

Studi, P., & Pembelajaran, T. (2016). e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Teknologi Pembelajaran (Volume 6 Tahun 2016). 6(2).

Sueni, N. M. (2019). Metode, Model dan Bentuk Model Pembelajaran. Wacana Saraswati,19(2),1–16. https://jurnal.ikipsaraswati.ac.id/index.php/wacanasaraswati/article/view/35

Wati, E., & Saragih, M. J. (2018). Kesulitan Belajar Matematika Berkaitan dengan Konsep pada Topik Aljabar: Studi Kasus pada Siswa Kelas VII Sekolah ABC Lampung. Polyglot: Jurnal Ilmiah, 14(1), 53–64.

Yazidi, A. (2014). Memahami Model-Model Pembelajaran Dalam Kurikulum 2013 (the Understanding of Model of Teaching in Curriculum 2013). Jurnal Bahasa, Sastra Dan Pembelajarannya, 4(1), 89. https://doi.org/10.20527/jbsp.v4i1.3792




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/pjp.v11i3.16770

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Aullia Dewi Safitri, Yunita Hariyani, Rendra Sakbana Kusuma

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.