FORMATION OF CHILDREN'S CHARACTER THROUGH SOCIO-EMOTIONAL LEARNING WITH TEACHER CREATIVITY AT MI NURUL ULUM BANTUL

Samsudin Samsudin, Chery Julida Panjaitan, Ahmad Shofiyuddin Ichsan

Abstract


This research discussed the importance of teacher creativity in shaping children's character through socio-emotional learning at the Elementary School / Madrasah Ibtidaiyah level. This research aimed to emphasize teachers' role in helping develop children's social and emotional skills through collaborative learning and moral teaching in schools. The research location was at MI Nurul Ulum Bantul Yogyakarta. This research used a qualitative approach with interview, observation, and documentation techniques. The research results showed that teacher creativity in forming children's character through socio-emotional learning at MI Nurul Ulum was 1) generating motivation to learn with technology, 2) making the material relevant to everyday life, 3) presenting an interesting impression when learning, 4) making teachers as a role model for children, 5) creating a communicative learning atmosphere, and 6) understanding children's moods when learning.

Keywords


Teacher Creativity

Full Text:

PDF

References


Albab, U. (2018). Teori Mutakhir Pembelajaran: Konsep Edutainment dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. El-Tarbawi, 11(1), 51–62. https://doi.org/10.20885/tarbawi.vol11.iss1.art4

Alga, R. K., Amalia, A., Hsb, A., Azhara, S., Herliza, E., & Hasibuan, I. S. (2023). Etika Interaksi Guru dan Murid. ALACRITY : Journal Of Education, 3(2), 58–65.

Ananda, R. (2017). Implementasi Nilai-nilai Moral dan Agama pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi, 1(1). https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i1.28

Aqib, Z. (2012). Pendidikan Karakter di Sekolah (Membangun Karakter dan Kepribadian Anak). Yrama Widya.

Creswell, J. W. (2015). Penelitian Kualitatif dan Desain Riset. Pustaka Pelajar.

Fahrudin, F., Ansari, A., & Ichsan, A. S. (2021). Pembelajaran Konvensional dan Kritis Kreatif dalam Perspektif Pendidikan Islam. Hikmah, 18(1), 64–80. https://doi.org/10.53802/hikmah.v18i1.101

Hamruni. (2019). Strategi dan Model-Model Pembelajaran Aktif Meyenangkan. Fak. Tarbiyah UIN Sunan Kalijaga.

Harlina, H., & Wardarita, R. (2020). Peran Pembelajaran Bahasa dalam Pembentukan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Bindo Sastra, 4(1).

Helaludin, & Alamsyah. (2019). Kajian Konseptual tentang Social Emotional Learning dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Al Islah: Jurnal Pendidikan, 11(1).

Herdananto, B. (2011). Mejadi Guru Bermoral Profesional. Kreasi Wacana.

Herry, W. K., & Rosemary, W. T. (2019). Menjadi Guru Efektif The First Days of School. Pustaka Pelajar.

Hibana, Kuntoro, S. A., & Sutrisno. (2015). Pengembangan Pendidikan Humanis Religius di Madrasah. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 3(1).

Huzuwah, Shofiyuddin Ichsan, A., & Dwi Yunianta, R. (2021). Strategi Membangun Karakter Anak Usia Sekolah Dasar (Telaah Kritis Buku “Alhamdulillah Anakku Nakal” Karya Miftahul Jinan dan Choirus Syafruddin). Al-Fikru: Jurnal Ilmiah, 15(2), 78–96. https://doi.org/10.51672/ALFIKRU.V15I2.53

Ichsan, A. S. (2019). Konstruksi Pendidikan Relasi Kiai dan Santri di Pondok Pesantren Lintang Songo Piyungan Yogyakarta. Jurnal Darussalam: Jurnal Pendidikan, Komunikasi Dan Pemikiran Hukum Islam, 11(1), 199–221. https://doi.org/10.30739/darussalam.v11i1.458

Ichsan, A. S., & Samsudin, S. (2019). Penanaman Pendidikan Karakter Anak dalam Struktur Sosial Keluarga Desa di Yogyakarta. Jurnal Basicedu, 3(2), 514–523. https://doi.org/10.31004/BASICEDU.V3I2.34

Idrus, S.. I. Al. (2020). Pengembangan Kecerdasan Emosional Peserta Didik di Sekolah Dasar melalui Pendidikan Karakter. Pendasi: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 4(1).

Isjoni. (2012). Gurukah yang Dipersalahkan. In Pustaka Pelajar. Pustaka Pelajar.

Islamuddin, H. (2011). Psikologi Pendidikan. Pustaka Pelajar.

Khairiyah, U., Gusmaniarti, G., Asmara, B., Suryanti, S., Wiryanto, W., & Sulistiyono, S. (2023). Fenomena Penerapan Kurikulum Merdeka dalam Pembentukan Karakter Profil Pelajar Pancasila Siswa Sekolah Dasar. ELSE Journal, 7(2). https://doi.org/https://doi.org/10.30651/else.v7i2.16924

Miftahurrohman, M., Ichsan, A. S., & Yunianta, R. D. (2021). Upaya Guru Al-Qur’an Hadis dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas 2 MI Sananul Ula Piyungan Bantul Yogyakarta pada Masa Pandemi. QuranicEdu: Journal of Islamic Education, 1(1), 19–39. https://jurnalannur.ac.id/index.php/QuranicEdu/article/view/112

Moleong, L. J. (2013). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.

Murniyetti. (2016). Pola Pelaksanaan Pendidikan Karakter Terhadap Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 6(2).

Neviyarni, A. (2020). Perkembangan Kognitif, Bahasa, Perkembangan Sosio-Emosional, dan Implikasinya dalam Pembelajaran. Inovasi Pendidikan, 7(2). https://doi.org/https://doi.org/10.31869/ip.v7i2.2380

Pramono, O. (2015). Temukan Sedini Mungkin Keajaiban Potensi Anak. In Azna Books.

Rizki, M. (2021). Pengaruh Kompetensi Pedagogik Guru PAI terhadap Motivasi Belajar Siswa di Kelas XI IPA SMA Negeri 1 Banggai Sulawesi Tengah. QuranicEdu: Journal of Islamic Education, I(1), 94–114. https://jurnalannur.ac.id/index.php/QuranicEdu/article/view/204

Rukin. (2019). Metodologi Penelitian Kualitatif. Yayasan Ahmar Cendekia Indonesia.

Samsudin, S. (2019). Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti dalam Membangun Kerukunan Beragama (Tinjuan Kurikulum 2013 di SD Tegalsari, Srigading, Bantul). Ibtida’iy : Jurnal Prodi PGMI, 4(2), 119–124. https://doi.org/10.31764/IBTIDAIY.V4I2.1243

Sarnoto, A. Z., & Romli, S. (2019). Pengaruh Kecerdasan Emosional (Eq) dan Lingkungan Belajar terhadap Motivasi Belajar Siswa SMA Negeri 3 Tangerang Selatan. Andragogi, 1(1). https://doi.org/https://doi.org/10.36671/andragogi.v1i1.48

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Alfabeta.

Surani, D. (2019). Studi Literatur: Peran Teknologi dalam Pendidikan 4.0. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 456–469. https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/psnp/article/view/5797

Syam, S. (2023). Pembentukan Karakter melalui Pendidikan Agama Islam. Al-Masdar: Jurnal Hukum Islam, 1(1).

Widodo, M. M., & Ruhaena, L. (2018). Lingkungan Literasi di Rumah pada Anak Pra Sekolah [Universitas Muhammadiyah Surakarta]. In Indigenous: Jurnal Ilmiah Psikologi (Vol. 3, Issue 1). https://doi.org/10.23917/INDIGENOUS.V3I1.3059

Wuriyani, W., Samsudin, S., Asrofi, M., & Ichsan, A. S. (2021). Gaya Belajar Siswa Kelas III A dalam Pembelajaran Tematik di MIN 3 Bantul Yogyakarta. Primary : Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Dasar, 13(1), 43–58. https://doi.org/10.32678/PRIMARY.V13I1.3769

Yani, M. (2021). Konsep Dasar Karakteristik Kepemimpinan Dalam Pendidikan Islam. AL-HIKMAH (Jurnal Pendidikan Dan Pendidikan Agama Islam), 3(2), 157–169. https://ejournal.uniks.ac.id/index.php/Alhikmah/article/view/1668

Yusuf, S. (2011). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Remaja Rosdakarya.




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/pjp.v12i3.20817

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Samsudin Samsudin, Chery Julida Panjaitan, Ahmad Shofiyuddin Ichsan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.