THE USE OF CANVA-BASED LEARNING ANIMATION MEDIA IN GRADE V SCIENCE SUBJECTS IN ELEMENTARY SCHOOLS
DOI:
https://doi.org/10.22373/pjp.v13i1.21468Keywords:
Ipas, Information technology, canva-based animation mediaAbstract
This study aims to see how the learning process occurs using Canva-based animation media in science learning at SD IT Al-Fatih Peusangan. The subjects in this study were class teachers and class V students. Qualitative research is research that produces descriptive information in the form of written and spoken words. Data collection techniques are by interviews via mobile phones and filling in google from. The results of the study show that by using animation media, students like and feel happy because they can easily understand the material, learning, and also learning becomes more interesting. The difficulty of teachers in using animation media is the lack of projectors, LCDs, internet in schools and the difficulty of choosing characters when creating animation media.
Keywords: IPAS, Information technology, canva-based animation media
References
Abidin, Y. 2015. Pembelajaran multiliterasi. Bandung: Refika Aditama.
Andi Kristanto. 2016. Media Pembelajaran. Jawa Timur.
Andi Prastowo. 2011. Pengembangan Sumber Belajar. Yogyakarta.
Anshori, S. 2018. "Pemanfaatan teknologi informasi dan komunikasi sebagai media pembelajaran". Civic-Culture: Jurnal Ilmu Pendidikan PKn dan Sosial Budaya, 2(1).
Anwar, S.Pd., S. P. I. 2015. Management Of Student Development. Indragiri TM.
Arifin, H. Z. 2017. "Perubahan perkembangan perilaku manusia karena belajar". SABILARRASYAD: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Kependidikan, 2(1).
Atep Sujana. 2014. Dasar-Dasar IPA : Konsep dan Aplikasinya. Bandung.
Azhar Arsyad. 2019. MediaPembelajaran. Depok Rajawali.
Azqiyya, M. R., dkk. 2023. "Pengembangan Media Pembelajaran Animasi Berbasis Canva pada Mata Pelajaran IPA Materi Bentuk Tubuh Hewan dan Fungsinya". Tematik: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 2(1).
Batubara, H. 2020. Media pembelajaran efektif. Semarang: Fatawa Publishing.
Devila, R., Akib, I., & Agung, E. A. 2023. "Pelatihan Pengembangan Media Pembelajaran Melalui Aplikasi Quizizz Dan Canva Di SDS Semen Tonasa II Kabupaten Pangkep". INCIDENTAL: Journal Of Community Service and Empowerment, 2(01 Juni).
Falahudin, I. 2014. "Pemanfaatan media dalam pembelajaran". Jurnal Lingkar Widyaiswara, 1(4).
Hanafy, M. S. 2014. "Konsep belajar dan pembelajaran". Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 17(1).
Hapsari, G. P. P., & Zulherman, Z. 2021. "Pengembangan media video animasi berbasis aplikasi canva untuk meningkatkan motivasi dan prestasi belajar siswa". Jurnal Basicedu, 5(4).
Hasan, M., Milawati, dkk. 2021. Media pembelajaran.
Lestari, D., Rochadi, D., & Maulana, A. 2017. "Pengaruh media pembelajaran berbasis animasi terhadap hasil belajar siswa pada materi pelajaran menggambar bentuk bidang kompetensi keahlian teknik gambar bangunan di SMK 4 Tangerang Selatan".
Mashuri, D. K. 2020. "Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Materi Volume Bangun Ruang untuk SD Kelas V".
Moh. Suardi. 2018. Belajar dan Pembelajaran. Budi Utama.
Ningsih, S. 2020. Problematika Guru Dalam Menggunakan Teknologi Informasi Dan Komunikasi (Tik) Dan Implikasinya di Sekolah Dasar.
Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. 2022. "Pengertian Pendidikan". Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6).
Rulviana, V., Yadita, I. R., & Yulianti, M. 2022. "Analisis Penggunaan Media Animasi Dalam Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar".
Suardi, M. 2018. Belajar & pembelajaran. Deepublish.
Sudarsana, I. K. 2015. "Peningkatan mutu pendidikan luar sekolah dalam upayapembangunan sumber daya manusia". Jurnal Penjaminan Mutu, 1(1).
Sugiono. 2021. Metode Penelitian Kualitatif (3rd ed.). Alfabeta. www.cvalfabeta.com
Sukadari & Sulistyono. 2017. Ilmu Pendidikan. Cipta Bersama.
Syafrina, A., & Farhan, A. 2016. "Efektifitas Media Animasi Dalam Pencapaian Nilai Kriteria Ketuntasan Minimal". Jurnal Pesona Dasar, 2(4).
Tejo, Nurseto. 2011. Membuat Media Pembelajaran Yang Menarik.
Triwiyanto, T. 2021. Pengantar pendidikan. Bumi Aksara.
Wahyu, Y., Edu, A. L., & Nardi, M. 2020. "Problematika pemanfaatan media pembelajaran IPA di Sekolah Dasar". Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 6(1).
Wulandari, T., & Mudinillah, A. 2022. "Efektivitas Penggunaan Aplikasi Canva sebagai Media Pembelajaran IPA MI/SD". Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah, 2(1).
Downloads
Published
Issue
Section
License
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).