OPTIMIZING PANCASILA LEARNING IN CLASS V WITH THE LITERATURE CIRCLE MODEL ON LIFE NORMS MATERIAL
Abstract
This research aims to improve the learning outcomes of fifth grade students in the Pancasila Education subject, especially regarding norms in life, by implementing the Literature Circle learning model. This model is designed to encourage active student participation through group discussions with specific roles. The research was conducted in two cycles involving 31 students at SD Negeri 3 Sekarteja, using observation sheets and learning outcomes tests as data collection tools, which were analyzed using interpretation. The results of the research showed that there was a significant increase in student learning outcomes, where in the first cycle the majority of students got a score between 70 and 80 with 16% achieving a score of 100, while in the second cycle the number of students who achieved a perfect score increased to 29%, and all students got score above 80. Student participation in discussions also increased, with students who were previously passive becoming more active in asking critical questions and relating the material to personal experiences. Overall, the application of the Literature Circle model is effective in improving learning outcomes and student engagement, so that this model can be used as a suitable learning alternative for Pancasila Education, especially for material that requires in-depth understanding.
Keywords: Optimization, Classroom Action Research, Learning Outcomes, Literature Circle
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdulatif, S., & Dewi, D. A. (2021). Peranan pendidikan kewarganegaraan dalam membina sikap toleransi antar siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar (JPPGuseda), 4(2), 103–109.
Abdullah, M. (2022). Lembaga Pendidikan Sebagai Suatu Sistem Sosial (Studi Tentang Peran Lembaga Pendidikan di Indonesia Dalam Perspektif Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional). Mamba’ul’Ulum, 38–48.
Agus, C., & Anwar, A. A. (2021). Pengembangan Model Pembelajaran Kooperatif Berbasis Literature Circle Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca. Nusantara: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 8(7), 2359–2372.
Alam, A. F. A., & Rukaya, S. P. (2019). Korelasi Layanan Bimbingan Karier dengan Bahasa dan Sastra di Era Revolusi Industri 4.0. Guepedia.
Asmar, M. A., Muhiddin, N. H., & Rante, P. (2024). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar IPA menggunakan Model Pembelajaran Literature Circle pada Peserta Didik Kelas VII SMPN 20 Makassar. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Pembelajaran, 6(2), 375–380.
Della Ardhani, M., Utaminingsih, I., Ardana, I., & Fitriono, R. A. (2022). Implementasi nilai-nilai Pancasila dalam kehidupan sehari-hari. Gema Keadilan, 9(2), 81–92.
Hakim, A. R. (2023). Konsep Landasan Dasar Pendidikan Karakter di Indonesia. Journal on Education, 6(1), 2361–2373.
Halkah, A., Kasmad, M. R., & Hartono, H. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Kebugaran Jasmani Melalui Pendekatan TaRL Dan Model Pembelajaran Literature Circle Pada Pembelajaran PJOK. Global Journal Sport Science, 1(4), 786–790.
Hamzah, M. R., Mujiwati, Y., Khamdi, I. M., Usman, M. I., & Abidin, M. Z. (2022). Proyek profil pelajar pancasila sebagai penguatan pendidikan karakter pada peserta didik. Jurnal Jendela Pendidikan, 2(04), 553–559.
Husein, W. M. (2022). Disrupsi Pendidikan Di Era New Normal Jenjang Pendidikan Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(4), 2064–2072.
Istianah, A., & Susanti, R. P. (2021). Pendidikan pancasila sebagai upaya membentuk karakter pelajar pancasila. Jurnal Gatranusantara, 19(2), 202–207.
Istiqomah, N., Lisdawati, L., & Adiyono, A. (2023). Reinterpretasi Metode Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam: Optimalisasi Implementasi dalam Kurikulum 2013 di Madrasah Aliyah. IQRO: Journal of Islamic Education, 6(1), 85–106.
Kurniasih, W. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Learning dengan Teknik Inside Outside Circle untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Thaharoh. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(3), 2030–2038.
Kusumawati, N., & Maruti, E. S. (2019). Strategi belajar mengajar di sekolah dasar. CV. Ae media grafika.
Mashudi, E. A. (2016). Bimbingan dan Konseling di Sekolah Dasar. Proseding Didaktis: Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 1(1), 86–105.
MENDIKBUD. (2013). Manajemen Pendidikan Dasar Menurut Peraturan Perundang-Undangan Di Indonesia. Al-Mabsut: Jurnal Studi Islam Dan Sosial, 6(1), 35–45.
Muttaqin, M. F., Mufidah, N. Z., Rahmawati, A., Bungas, A., Fadhilatun, F., Azzahra, N. A., Arfian, M., Mutia, N., Faton, N. A., & Fakhirah, T. Y. (2024). Dasar-Dasar Pembelajaran Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Cahya Ghani Recovery.
Nantara, D. (2022). Pembentukan karakter siswa melalui kegiatan di sekolah dan peran guru. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 2251–2260.
Patmawati, P., & Meilinda, M. (2023). Meningkatkan Keaktifan Belajar pada Pelajaran Biologi Menggunakan Model Problem Based Learning disertai Media Video. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 8(3), 569–576.
Pratama, D. A., Ginanjar, D., & Solehah, L. S. (2023). Penerapan Nilai-Nilai Pancasila Dalam Kehidupan Sehari-Hari Sebagai Pendidikan Karakter Di Mts. Darul Ahkam Sukabumi. Sanskara Pendidikan Dan Pengajaran, 1(02), 78–86.
Rahman, M. H., Kencana, R., & NurFaizah, S. P. (2020). Pengembangan nilai moral dan agama anak usia dini: panduan bagi orang tua, guru, mahasiswa, dan praktisi PAUD. Edu Publisher.
Sulastri, S., Hamengkubuwono, H., & Supardan, D. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Inside-Outside Circle (Ioc) Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas V Pada Pembelajaran PKN. Institut Agama Islam Negeri Curup.
Sulistiawati, S. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Cooperatif Learning Tipe Make A Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Aqidah Akhlak Pada Siswa Kelas Iii Mi Ypi Umbul Bandung Desa Tanjung Ratu Kec. Katibung Tahun Pelajaran 2018/2019. UIN Raden Intan Lampung.
Supriyanto, H., & Luailik, E. (2022). Peningkatan Kompetensi Melalui Program Magang (Studi Kasus di Perpustakaan UIN Sunan Ampel Surabaya). AL Maktabah, 7(1), 53–69.
Susantiningdyah, H., Dirgantari, A. S., & Clararisa, H. (2021). Pengenalan Keterampilan Berpikir Kritis Dengan Media Film Anak Indonesia (Literature Circle For Kids). Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat (Sepakat), 2.
Susilo, H., Chotimah, H., & Sari, Y. D. (2022). Penelitian tindakan kelas. Media Nusa Creative (MNC Publishing).
Tangaray, R. (2023). Peningkatan Minat Belajar Siswa, Melalui Penerapan Model Literatule Circle Pada Mata Pelajaran Penjasorkes. Global Journal Sports, 1(1), 12–24.
Wahyudin, A., & Zohriah, A. (2023). Ruang Lingkup Manajemen Pendidikan. Journal on Education, 6(1), 3822–3835.
Wibowo, H. (2020). Pengantar Teori-teori belajar dan Model-model pembelajaran. Puri cipta media.
Widayani, A. A. (2019). Penggunaan Model Circle Question Game Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Keadaan Alam Dan Aktivitas Penduduk Indonesia (Ptk Di Kelas VII-D SMP Negeri 14 Tasikmalaya). Jurnal Wahana Pendidikan, 5(1), 41–49.
DOI: http://dx.doi.org/10.22373/pjp.v14i1.25996
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Yuniartining Tiyas Tiyas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.









