MERDEKA CURRICULUM AT SDIT IRSYADUL ‘IBAD FROM THE PERSPECTIVE OF RECONSTRUCTIONISM PHILOSOPHY
Abstract
Keyword: Independent Curriculum, Philosophy Of Education, Reconstructionism.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Amin Putri, R. K., & M Yunus Abu Bakar. (2023). Konsep Essensialisme Dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam. Dirasah : Jurnal Studi Ilmu Dan Manajemen Pendidikan Islam, 6(1), 112–124. https://doi.org/10.58401/dirasah.v6i1.752
Assyakurrohim, D., Ikhram, D., Sirodj, R. A., & Afgani, M. W. (2022). Case Study Method in Qualitative Research. Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer, 3(01), 1–9.
Dalmeri, D. (2014). Pendidikan untuk Pengembangan Karakter (Telaah terhadap Gagasan Thomas Lickona dalam Educating For Character). Al-Ulum, 14(1), 271.
Hafidh, M., Yulia, G., R, F. Y. A., & Anggraeni, A. (2023a). Evolusi Teknologi dalam Pembelajaran menurut Pandangan Aliran Filsafat Rekonstruksionisme. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7, 24467–24473.
Hafidh, M., Yulia, G., R, F. Y. A., & Anggraeni, A. (2023b). Evolusi Teknologi dalam Pembelajaran menurut Pandangan Aliran Filsafat Rekonstruksionisme. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7, 24467–24473.
Maksum, K. (2021a). Democratic Education in “Merdeka Belajar” Era. Progres Pendidikan, 2(2), 107–114. https://doi.org/10.29303/prospek.v2i2.144
Maksum, K. (2021b). Democratic Education in “Merdeka Belajar” Era. Progres Pendidikan, 2(2), 107–114. https://doi.org/10.29303/prospek.v2i2.144
Mazumdar, S. (2021). Education and Social Change: The Basis of Evolution and Development of a Contemporary Society. International Journal of Multidisciplinary Research and Analysis, 04(09), 1303–1310. https://doi.org/10.47191/ijmra/v4-i9-16
Mubin, A. (2018). Pengaruh Filsafat Rekonstruksionisme Terhadap Rumusan Konsep Pendidikan Serta Tinjauan Islam Terhadapnya. Rausyan Fikr : Jurnal Pemikiran Dan Pencerahan, 14(1). https://doi.org/10.31000/rf.v14i1.681
Mutaqin, Z., & Iryana, W. (2018). Perubahan Sosial Budaya Masyarakat Kasepuhan Adat Banten Kidul-Kabupaten Sukabumi. Religious: Jurnal Studi Agama-Agama Dan Lintas Budaya, 2(2), 92–106. https://doi.org/10.15575/rjsalb.v2i2.3098
Nikma, S., & Rozak, A. (2023a). Kurikulum merdeka dalam tinjauan filsafat pendidikan. Qiro’ah: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 13(1), 36–48.
Nikma, S., & Rozak, A. (2023b). Kurikulum merdeka dalam tinjauan filsafat pendidikan. Qiro’ah: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 13(1), 36–48.
Pratama, R., & Nursikin, M. (2024a). SOSIAL DALAM FILSAFAT PENDIDIKAN. 06(04), 939–959.
Pratama, R., & Nursikin, M. (2024b). SOSIAL DALAM FILSAFAT PENDIDIKAN. 06(04), 939–959.
Pujawardani, H. H., Hasan, M., & Saefurridjal, A. (2023). Implikasi Paradigma Aliran-Aliran Filsafat Terhadap. KOMITMEN: Jurnal Ilmiah Manajemen, 4(1), 209–224.
Puspitasari, I., Surbakti, A., & Darmayanti, N. (2023). Students’ Moral Intelligence in the Perspective of Peer Interaction and Self Esteem. Psikostudia : Jurnal Psikologi, 12(4), 482. https://doi.org/10.30872/psikostudia.v12i4.11868
Qomariyah, N. (2017). Pendidikan Islam Dan Aliran Filsafat Pendidikan Rekonstruksionisme. Al-Falah: Jurnal Ilmiah Keislaman Dan Kemasyarakatan, 17(2), 197–217. https://doi.org/10.47732/alfalahjikk.v17i2.23
Ramadani, I. R., Firman, F., & Ahmad, R. (2021). Basic concepts and curriculum theory in education. SCHOULID: Indonesian Journal of School Counseling, 6(1), 9. https://doi.org/10.23916/08741011
Rois, Y. A., Putri, M. M., & Fatmawati, E. (2024). Implikasi Pendekatan Filsafat Rekonstruksionisme terhadap Tujuan Pendidikan. 3.
Shodiq, S. F. (2017). Pendidikan Karaktermelalui Pendekatan Penanaman Nilai Danpendekatan Perkembangan Moral Kognitif. At-Tajdid : Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 1(01), 14–25. https://doi.org/10.24127/att.v1i01.332
Tembang, Y., Sulton, & Suharjo. (2017). Peningkatan Motivasi dan Hasil Belajar Melalui Model Pembelajaran Think Pair Share Berbantuan Media Gambar di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan.
Undari, M., & Desyandri. (2022). Pandangan Aliran Rekonstruksionisme Terhadap Gaya Belajar Dalam Penerapan Kurikulum Merdeka. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(2), 1252–1261.
Vhalery, R., Setyastanto, A. M., & Leksono, A. W. (2022). Kurikulum Merdeka Belajar Kampus Merdeka: Sebuah Kajian Literatur. Research and Development Journal of Education, 8(1), 185. https://doi.org/10.30998/rdje.v8i1.11718
Wang, D., & Zuo, Y. (2023). Study on the Cultivation of Cognitive Strategies for Junior High School Students from the Perspective of “Viewing” Ability. Journal of Education and Educational Research, 6(2), 123–129. https://doi.org/10.54097/jeer.v6i2.14975
Yusuf, M., Somadi, F., Haris, A., & Anwar, R. (2023). Aliran Filsafat Pendidikan Barat: Sebuah Telaah Pustaka. Attractive : Innovative Education Journal, 5(2).
DOI: http://dx.doi.org/10.22373/pjp.v14i1.26693
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Fauzi Fadliansyah, Arita Marini, Linda Zakiah, Fauzi Fadliansyah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.









