IDENTIFIKASI PROKASTINASI AKADEMIK MAHASISWA DENGAN MEMBANGUN KESADARAN DIRI MELALUI KONSELING ISLAMI

Sulthon Sulthon, Muhammad Misbahul Munir

Abstract


Procastination is a habit that is often carried out by final year students and is detrimental to academics. This research aims to: 1) knowing the causes of academic procastination of final year students; 2) know how to overcome academic procastination in final year students by building self-awareness through Islamic counseling. The method used in this research is field research with a qualitative approach, data collection techniques using interviews, observation and documentation. Data analysis uses data display, data reduction and clarification steps. The research results show that;1) Factors that trigger academic procrastination in final year students are personality factors, namely self-interest and motivation, self-order, self-efficacy, low self-control, fear of failure, unimportant activities, lack of communication with supervisors, and cultural factors: 2) How to overcome the occurrence of student academic procastination with Islamic counseling, namely:(1) building self-awareness through 7 steps, namely repentance, wara', asceticism, qona'ah, gratitude, patience and sincerity;(2) strengthening aspects of student personality,(3) build good communication with the final assignment supervisor,(4) control the progress of the final assignment as feedback, provide humanist guidance, and strengthen awareness.


Keywords


Procastination, Building awareness, Islamic Counseling

Full Text:

PDF

References


Agus Sujanto, Dkk. Psikologi Kepribadian. Jakarta: Bumi Aksara, 1981.

As, Irvan. “Prokrastinasi Akademik Ditinjau Dari Konsep Diri Pada Mahasiswa Semesetr V Fakultas Psikologi Universitas X Di Kota Medan.” Psikologia : Jurnal Psikologi 4, no. 1 (2019): 1–6.

Azzahra, et al. “Self-Management Untuk Mengatasi Perilaku Prokrastinasi Akademik Pada Peserta Didik: Studi Kepustakaan.” Psikoedukasi Dan Konseling, 6, no. 2 (2022): 92–103.

Baharudin. “Paradigma Psikologi IslamiNo Title.” Pustaka Pelajar, 2004.

Basri. “Prokastinasi Akademik Mahasiswa Ditinjau Dari Religiusitas.” HISBAH: Jurnal Bimbingan Konseling Dan Dakwah Islam 14, no. 2 (2017): 54–77.

Fani, Reza. “Hubungan Antara Motivasi Akademik Dengan Prokastinasi Akademik Pada Mahasiswa.” Humanitas 12, no. 1 (n.d.): 39–44.

Fatimaullah, Et. All. “Faktor-Faktor Penyebab Prokastinasi Akademik Terhadap Penyelesaian Tugas Akhir Mahasiswa Jurusan Bimbingan Dan Konseling FKIP Universitas Halu Oleo Kendar.” 2019 3, no. 1 (n.d.): 113–21.

Fauziyah. “Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Prokastinasi Akademik Pada Mahasiswa Fakultas Psikologi UIN Sunan Gunung Djati Bandung.” Psympathic, Jurnal Ilmiah Psiko 2, no. 2 (2015).

Framanta. “Pengaruh Lingkungan Keluarga Terhadap Kepribadian Anak.” JURNAL PENDIDIKAN Dan KONSELING 2, no. 1 (2020): 126–29.

Haryanti. “Sukma : Jurnal Penelitian Psikologi Juni 2020, Vol. 1, No. 01, Hal 41-47 Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa Yang Aktif Berorganisasi.” Sukma : Jurnal Penelitian Psikologi 1, no. 1 (2020): 41–47.

Ikhwanuddin, Et. All. “Self Regulated Learning With A Module To Improve Learning Achievement.” Jurnal Pendidikan Teknologi Kejuruan 24, no. 2 (2018): 213–21.

Jamila. “Konsep Prokastinasi Akademik Mahasiswa.” Jurnal EduTech 6, no. 2 (2020).

Kustiani, et al. “Fenomena Bunuh Diri Pada Mahasiswa Dalam Tekanan Akademik Dipandang Dari Perspektif Teori Bunuh Diri (Suicide) Menurut Emile Durkheim.” Nusantara: Jurnal Pendidikan, Seni, Sains Dan Sosial Humaniora 1, no. 2 (2023): 1–13.

Kusuma Dewi, Erdianto. “Hubungan Antara Efikasi Diri Dengan Prokastinasi Akademik Pada Siswa Kelas XI SMA10.” Character: Jurnal Penelitian Psikologi 8, no. 8 (2020): 32–43.

Lubis, Indah Sari Liza. “Hubungan Regulasi Diri Dalam Belajar Dan Efikasi Diri Dengan Prokrastinasi Akademik Mahasiswa.” Jurnal Diversita 4, no. 2 (2018): 90-98.

Lubis, Liza. “Hubungan Regulasi Diri Dalam Belajar Dan Efikasi Diri Dengan Prokrastinasi Akademik Mahasiswa.” Jurnal Diversita 4, no. 2 (2018): 90–98.

Mangestuti. “Pengaruh Tipe Kepribadian, Jenis Kelamin, Tingkat Pendidikan Pendidikan Terhadap Prokastinasi Pada Karyawan Universitas Islam Negeri Maang.” Journal of Human Capital 1, no. 3 (2009): 277–94.

Muhammad Ihsan, Dalimunth. “Hubungan Antara Konsep Diri Dan Regulasi Diri Terhadap Tingkat Prokrastinasi Mahasiswa Pendidikan Agama Islam.” Darul ’Ilmi 8, no. 1 (2020): 133–50.

Muyana, Siti. “Prokrastinasi Akademik Dikalangan Mahasiswa Program Studi Bimbingan Dan Konseling” Prodi BK.” , Jurnal Ilmiah Counsellia 8, no. 1 (2018).

Nabila, Sugiarti. “Kontrol Diri Dan Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa Tingkat Akhir.” Reswara Journal of Psychology 2, no. 1 (2023): 18–25.

Nafeesa. “Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Prokrastinasi Akademik Siswa Yang Menjadi Anggota Organisasi Siswa Intra Sekolah.” Jurnal Antropologi Sosial Dan Budaya 4, no. 1 (2018): 53–67.

Ningsih, Hayati. “Dampak Efikasi Diri Terhadap Proses & Hasil Belajar Matematika.” Journal on Teacher Education 1, no. 2 (2020): 27.

Novita Sari, Kholifah. “Hubungan Antara Kesadaran Diri Dan Penyesuaian Diri Dengan Edisiplinan Menerapkan Protokol Kesehatan Di Era New Normal.” Academic Journal of Psychology and Counseling 2, no. 2 (2021): 189–21.

Puspa Aristuti, Noviekayati. “Mengatasi Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa Di Masa Pandemi Dengan Teknik Goal Setting Dan Time Management.” Jurnal Psikologi MANDALA 6, no. 1 (2022): 23–38.

Puspitasari. “Mengembangkan Kesadaran Diri Pada Siswa Untuk Mencegah Tindak Perundungan Di Sekolah Dasar.” DE_JOURNAL (Dharmas Education Journal) 4, no. 1 (2023): 16–22.

Reza Fahlevi, Et.All. Psikologi Kepribadian Anak. Sumatra Barat: GET PRESS INDONESIA, 2022.

Rohmaniyah. “Hubungan Antara Self Regulated Learning Dengan Prokrastinasi Akademik Pada Anggota BEM Universitas X.” Character: Jurnal Penelitian Psikologi 5, no. 2 (2018): 1–6.

Rohmatun. “PSISULA : Prosiding Berkala Psikologi.” In Prokrastinasi Akademik Dan Faktor Yang Mempengaruhiny, 97. semarang: Universitas Sultan Agung, 2021.

Rumiani. “ProkatinasiAkademik Ditinjau Dari Motivasi Berprestasi Dan Stres Mahasiswa.” Jurnal Psikologi Universitas Diponegoro 3, no. 2 (2006): 37–48.

Rusmaini, et al. “Mengatasi Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Prokrastinasi Akademik” 1, no. 1 (2021): 30–39.

Rusmaini, Et.all. “Mengatasi Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Prokrastinasi Akademik.” Pekodimas : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat 1, no. 1 (2021): Pp 30-39.

Sagita, Et. All. “Hubungan Self Efficacy, Motivasi Berprestasi, Prokastinasi Akadmik Dan Stress Akademik Mahasiswa.” Jurnal Bikotetik 1, no. 2 (2017): 43–51.

Samad, Duski. Konseling Sufistik. Jakarta: Raja Grafin Persada, 2017.

Sholihah, et al. “Konseling Islam Dengan Dzikir Tarekat Qadiriyah

Naqsabandiyah: Mengatasi Kegelisahan Jiwa Dan Bathin.” Al-Afkar 4, no. 2 (2021): 299–317.

Sobur, Alex. Psikologi Umum. Jakarta: Pustaka Setia, 2011.

Sugiyono. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta, 2010.

Suhadianto, Pratitis. “Eksplorasi Faktor Penyebab, Dampak, Dan Strategi Untuk Penanganan Prokastinasi Akademik Pada Mahasiswa.” Jurnal RAP UNP 10, no. 2 (2019): 204–23.

Sukmadinata, Nana Syaodih. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakaya, 2007.

Syarafina, et al. “Pengaruh Optimisme Dan Kesadaran Diri Terhadap Adversity Quotient Mahasiswa Skripsi Sambil Bekerja.” C o g n i c i A 7, no. 3 (2019): 295–307.

Utaminingsih, Setyabud. “Tipe Kepribadian Dan Prokastinasi Akademik Pada Siswa SMA ‘X’ Tangerang.” Jurnal Psikologi 10, no. 1 (2012): 48–57.

Wangid. “Prokastinasi Akademik: Perilaku Yang Harus Dihilangkan.” TAZKIYA Journal of Psychology 2, no. 2 (2014): 235–48.

Wicaksono, Luhur. “Prokastinasi Akademik Mahasiswa.” Jurnal Pembelajaran Prospektif 2, no. 2 (2017).

Yusuf, Nurihsan. Teori Kepribadian. Bandung: Remaja Rosdakaya, 2008.




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/taujih.v7i1.23306

Copyright (c) 2024 Sulthon

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


     

View My Stats

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Editorial Office:

Prodi Bimbingan dan Konseling Islam
Fakultas Dakwah dan Komunikasi
Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh
Jl. Syech Abdur Rauf Darussalam,
Banda Aceh - Aceh 2311

Telp: -
HP: +62 853 7927 0086/ 0823 6823 8600
Email : fdk.prodibki@ar-raniry.ac.id

Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh
www.ar-raniry.ac.id