The Contribution of Islamic Religious Leaders to the Spiritual and Social Life of the Community in Ledong Timur Village

Authors

  • M. Tondi Namora Siregar Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan, Indonesia
  • Maulana Andi Surya Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.22373/arj.v5i2.32196

Keywords:

Religious Leaders, Spirituality, Social Life, Muslim Community

Abstract

This study aims to analyze the contribution of Islamic religious leaders in improving the spiritual and social life of the community in Ledong Timur Village, Aek Ledong District, Asahan Regency. The research employed a qualitative case study approach, using in-depth interviews, participant observation, and documentation. Twelve informants were selected through purposive sampling, including religious leaders, village officials, non-formal educators, and community members. Data were thematically analyzed through reduction, presentation, and conclusion drawing, and validated by triangulation and member-checking. The findings indicate that religious leaders play a crucial role in strengthening community spirituality through regular study sessions, worship guidance, and youth moral development. In the social sphere, they contribute through mutual cooperation, conflict mediation, and fundraising for the poor. These results highlight the role of religious leaders as educators, mediators, and social mobilizers who strengthen cohesion in rural communities.

References

Abdussamad, Z. (2021). Metode Penelitian Kualitatif (1 ed.). CV. syakir Media Press.

Anjarahmi, M. D., & Alamin, T. (t.t.). Peran Tokoh Agama dalam Meningkatkan Spiritualitas Masyarakat di Kabupaten Bojonegoro.

Barutu, S. L. S., Simbolon, P. D., Simarmata, E. H., & Nababan, D. (2024). MENELUSURI JEJAK DAMAI: KONTRIBUSI TOKOH AGAMA DALAM MEWUJUDKAN KEHIDUPAN BERAGAMA YANG HARMONIS. 3.

Dalimunthe, D. S. (2023). Transformasi Pendidikan Agama Islam: Memperkuat Nilai-nilai Spiritual, Etika, dan Pemahaman Keislaman dalam Konteks Modern. Al-Murabbi Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 75–96. https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v1i1.426

Dewi, N. R. S., & Fazal, K. (2024). Comparative Analysis of Religious Moderation and Inclusivity in SMAN 2 and MAN Tanjungpinang. Jurnal Sosiologi Agama Indonesia (JSAI), 5(2), 311–323. https://doi.org/10.22373/jsai.v5i2.4536

Djaelani, H. M. S. (t.t.). PERAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM KELUARGA DAN MASYARAKAT.

Fernando, A. (t.t.). Peran Tokoh Agama dalam Penyuluhan Hukum Perkawinan Islam.

Hasan, D. M., Pd, S., Pd, M., Harahap, D. T. K., Si, M., Hasibuan, S., Rodliyah, I., Si, S., Pd, M., Thalhah, S. Z., Pd, S., Pd, M., Ratnaningsih, P. W., Pd, S., & Hum, M. (t.t.). METODE PENELITIAN KUALITATIF.

Hidayat, R. (2019). PERAN PENYULUH AGAMA DALAM KEHIDUPAN BERAGAMA GUNA MENINGKATKAN KELUARGA SAKINAH (STUDY KASUS PADA MAJELIS TA’LIM AL-MUHAJIRIN SUKARAME II BANDAR LAMPUNG). 1(1).

Hutabalian, R. A. S., Nainggolan, E., Tampubolon, W. N., Sinamo, D., & Zebua, P. (2025). KONTRIBUSI AJARAN AGAMA ISLAM TERHADAP PENGUATAN SOLIDARITAS DAN TOLERANSI SOSIAL DI TARUTUNG. 4.

Izzah, I. (2018). PERAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM MEMBENTUK MASYARAKAT MADANI. 05(01).

Khair, M., Tang, M., & Alwi, U. (2024). PERAN TOKOH AGAMA DALAM MENANAMKAN NILAI-NILAI PENDIDIKAN ISLAM PADA REMAJA DI DESA NARU BARAT KECAMATAN SAPE KABUPATEN BIMA. LEARNING : Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 4(3), 711–724. https://doi.org/10.51878/learning.v4i3.3188

Malindra, M., Muslimin, A., & Syaifullah, M. (2024). Pendidikan keagamaan di masyarakat multikultural: Peran sosial dan keagamaan Kyai Muhammad Sukemi di Yosodadi Metro. Indonesian Journal of Educational Management and Leadership, 3(1), 9–26. https://doi.org/10.51214/ijemal.v3i1.1100

Mazid, S., Prabowo, W., & Hakim, S. (2021). Peran Penyuluh Agama Islam Dalam Pelayanan Pembangunan Mental Spiritual Masyarakat di Era Pandemi Covid 19. 5.

Mawardi, M., Juwaini, J., & Fazal, K. (2024). RELIGIOUS TOLERANCE IN BANDA ACEH AND KEDIRI: CHALLENGES AND OPPORTUNITIES IN DIGITAL SPACE. Jurnal Sosiologi Dialektika Sosial, 10(2), 183. https://doi.org/10.29103/jsds.v10i2.18538

Mulyana, A., Vidiati, C., Danarahmanto, P. A., & Agussalim, A. (2024). METODE PENELITIAN KUALITATIF (I). WIDINA MEDIA UTAMA.

Muslimin & Fathul Amin. (2020). PERAN TOGAMAS (TOKOH AGAMA DAN MASYARAKAT) DALAM KEHIDUPAN SOSIAL KEAGAMAAN DI DESA BOTO SEMANDING TUBAN. Tadris : Jurnal Penelitian dan Pemikiran Pendidikan Islam, 14(2), 80–103. https://doi.org/10.51675/jt.v14i2.103

Neliwati, N., Rizal, S., & Hemawati, H. (2022a). PERANAN TOKOH AGAMA DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI PELAKSANAAN KEAGAMAAN MASYARAKAT. Geneologi PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 9(1), 32–43. https://doi.org/10.32678/geneologipai.v9i1.6233

Neliwati, N., Rizal, S., & Hemawati, H. (2022b). PERANAN TOKOH AGAMA DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI PELAKSANAAN KEAGAMAAN MASYARAKAT. Geneologi PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 9(1), 32–43. https://doi.org/10.32678/geneologipai.v9i1.6233

Ramdhani, M. G., Ramdani, T., & Nasrullah, A. (t.t.). PERAN TOKOH AGAMA DALAM MENCIPTAKAN KEPATUHAN SOSIAL MASYARAKAT DI DESA DASAN TAPEN KECAMATAN GERUNG KABUPATEN LOMBOK BARAT.

Rohman, M., & Rachmah, L. L. (2025). Kontribusi Tokoh Agama Sebagai Figur Teladan Dalam Pendidikan Karakter Di Lingkungan Sekolah. 4(1).

Roosinda, F. W., Lestari, N. S., & Siahaan, A. L. S. (2021). METODE PENELITIAN KUALITATIF (I). ZAHIR PUBLISHING.

Subasman, I., & Nasyiruddin, F. (2024). Sistem Pendidikan Islam Dalam Membangun Karakter: Evaluasi Program Ajengan Masuk Sekolah Di Pangandaran. Journal on Education, 6(4), 18147–18160. https://doi.org/10.31004/joe.v6i4.5732

Sugiyono, S. (2016). Metode Penelitian Kualitatif,Kualitatif, dan R&D,”. alfabeta.

Tampubolon, M. (2023). METODE PENELITIAN (I). PT GLOBAL EKSEKUTIF TEKNOLOGI.

Titin Wulandari Malau. (2023). Dialog Antaragama Dan Kontribusi Tokoh Agama Dalam Penyelesaian Konflik Dan Implementasinya Untuk Memperkuat Toleransi. Jurnal Magistra, 2(1), 01–18. https://doi.org/10.62200/magistra.v2i1.70

Umami, I. (2018). Peran Tokoh Agama dalam Pembinaan Harmonisasi Kehidupan dan Akhlak Masyarakat di Kota Metro Lampung. FIKRI : Jurnal Kajian Agama, Sosial dan Budaya, 3(1), 259. https://doi.org/10.25217/jf.v3i1.220

Uswatun Hasanah & Ainur Rofiq Sofa. (2024). Strategi, Implementasi, dan Peran Pengasuh dalam Pengembangan Pendidikan Agama di Pondok Pesantren Zainul Hasan Genggong Probolinggo. Jurnal Manajemen dan Pendidikan Agama Islam, 3(1), 152–172. https://doi.org/10.61132/jmpai.v3i1.836

Wibowo, T. (2016). PERAN TOKOH AGAMA DALAM MENJAGA KERUKUNAN ANTAR UMAT BERAGAMA DI DESA SEKARAN KECAMATAN KAYEN KIDUL KABUPATEN KEDIRI. 02.

Wijaya, D. A. L., & Parwanto, W. (t.t.). PERAN DAN PEMIKIRAN TOKOH MASYARAKAT DAN TOKOH AGAMA DALAM MELESTARIKAN HARMONISASI KEAGAMAAN DI KALIMANTAN BARAT.

Winata, A. (2023). PERAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM KEHIDUPAN BERMASYARAKAT. 1.

Zuhriah, A. M. (2020). Tokoh Agama dalam Pendidikan Toleransi Beragama di Kabupaten Lumajang. TARBIYATUNA : Jurnal Pendidikan Islam, 13(1), 56. https://doi.org/10.36835/tarbiyatuna.v13i1.609

Downloads

Published

2025-09-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

The Contribution of Islamic Religious Leaders to the Spiritual and Social Life of the Community in Ledong Timur Village. (2025). Abrahamic Religions: Jurnal Studi Agama-Agama, 5(2), 240-249. https://doi.org/10.22373/arj.v5i2.32196

Similar Articles

21-30 of 83

You may also start an advanced similarity search for this article.