An Analysis of High School Students’ Understanding Ability of Mathematical Concepts in Online Learning During the Pandemic
Abstract
The purpose of this research is to determine the level of students’ understanding ability of mathematical concepts at the high school level who carry out full online learning during the pandemic. The type of research used is the descriptive research method with a qualitative approach. The subjects used as samples were 3 students. The sampling technique used is the purposive sampling technique. In order to achieve the research objectives, the instruments prepared were test instruments related to the problem of understanding mathematical concepts which were then presented to subjects who were doing full online learning during the pandemic. Based on the results of research that has been carried out, it is known that the level of ability to understand mathematical concepts of students at the high school level who are doing full online learning during the pandemic is classified as good, and no decline has been detected, this is evidenced by the results of the answers carried out by the 3 subjects in test instruments that have been presented
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aledya, Vivi. (2019). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Pada Siswa. https://www.researchgate.net/publication/333293321_Kemampuan_Pemahaman_Konsep_Matematika_Pada_Siswa. Diakses dari laman web tanggal 14 April 2022.
Alfina, S., & Sutirna, S. (2022). Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Mts Pada Materi Aljabar. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 5(2), 405-416.
Anam, S., & Hanik, E. U. (2020). Problematika Kebijakkan Pendidikan di Tengah Pandemi dan Dampaknya Terhadap Proses Pembelajaran di Sekolah Dasar. Qiro'ah: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 10(2), 73-81.
Argawi, A. S., & Pujiastuti, H. (2021). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Sekolah Dasar Pada Masa Pandemi Covid-19. Al Khawarizmi: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 5(1), 64-75.
Basa, Z. A., & Hudaidah, H. (2021). Perkembangan Pembelajaran Daring terhadap Minat Belajar Matematika Siswa SMP pada Masa Pandemi COVID-19. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 943–950.
Ernawati, S. (2016). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa MTs Negeri Parung Kelas VII dalam Materi Segitiga dan Segi Empat. Skripsi. Universitas Islam Negeri (UIN) Syarif Hidayatullah: Jakarta.
Fadilla, A. N., Relawati, A. S., & Ratnaningsih, N. (2021). Problematika Pembelajaran Daring Pada Pembelajaran Matematika Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal jendela pendidikan, 1(02), 48-60.
Hasanah, A., Sri Lestari, A., Rahman, A. Y., & Danil, Y. I. (2020). Analisis Aktivitas Belajar Daring Mahasiswa Pada Pandemi COVID-19. Karya Tulis Ilmiah (KTI) Masa Work From Home (WFH) Covid-19 UIN Sunan Gunung Djati Bandung Tahun 2020, 4–8.
Indonesia, P. R. (2006). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Khairani, B. P., Maimunah, M., & Roza, Y. (2021). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas XI SMA/MA Pada Materi Barisan Dan Deret. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 1578-1587.
Marfiah, D. Y., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis Pengaruh Kecerdasan Intrapersonal Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Pada Materi Bentuk Aljabar. Al Khawarizmi: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 4(1), 1-15.
Mawaddah, S., & Maryanti, R. (2016). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP dalam Pembelajaran Menggunakan Model Penemuan Terbimbing (Discovery Learning). EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 76–85.
Nila, K. (2008). Pemahaman konsep matematik dalam pembelajaran Matematika. Prosiding SeminarNasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, Jurusan Pendidikan Matematika Fakultas Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Negeri Yogyakarta.
Oktasya, I., Turmuzi, M., & Setiawan, H. (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Soal Cerita Matematika Siswa Kelas V SDN 01 Tempos. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2), 351-353.
Purwanto, A., Asbari, M., Choi, C. H., Pramono, R., Purwanto, A., Putri, R. S., … Wijayanti, L. M. (2020). Studi Eksploratif Dampak Pandemi COVID-19 Terhadap Proses Pembelajaran Online di Sekolah Dasar. EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling, 2(1), 1–12.
Rahmah, N., M.Imamuddin, & Rahmat, T. (2020). Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Talk Write Di Kelas XI MIPA SMA N 5 Bukittinggi Tahun Pelajaran 2019 / 2020. 4(1), 81–94.
Raihanah, S. (2022). STRATEGI PEMBELAJARAN SEJARAH ABAD 21. Journal of Social Sciences and Technology for Community Service, 3(1), 43-48.
Sibarani, J. D., Gusmania, Y., & Hanggara, Y. (2020). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Dalam Materi Trigonometri Kelas X IPS 2 SMAN 17 Batam. Cahaya Pendidikan, 6(2), 128–138.
Umam, M. A., & Zulkarnaen, R. (2022). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Dalam Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(1), 303-312.
Zevika, M., Yarman, & Yerizon. (2012). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Padang Panjang Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Disertai Peta Pikiran. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 45–50.
DOI: http://dx.doi.org/10.22373/jppm.v6i1.13233
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Al Khawarizmi
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika
© Author
Published by Center for Research and Publication UIN Ar-Raniry and Department Mathematics Education UIN Ar-Raniry.