KEMAMPUAN SINTESIS SISWA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN AIR (AUDITORY, INTELLECTUALLY, REPETITION) DI SMA NEGERI 3 KEJURUAN MUDA

Sri Muliati

Abstract


This study aims to find out how the students' synthesis ability in learning mathematics through the AIR (Auditory, Intellectually, Repetition) learning model in SMA Negeri 3 Kejuruan Muda. The method used in this research is descriptive quantitative method. The population in this study were all students of class X MIA. Using a simple random sampling technique, class X MIA 1 was selected as a sample. Data collection techniques using test and interview instruments. Data analysis techniques using percentages. The results showed that the average value of the pretest was 33.16, and the average value of the percentage of students' synthesis abilities was 10.67%. While the average posttest score was 60.16, and the average value of the percentage of students' synthesis abilities was 61.33%. So it can be concluded that the synthesis ability of students in class X MIA 1 of SMA Negeri 3 Vocational Youth before using the AIR learning model is in the low category but after using the AIR learning model there is an increase.


Keywords


Synthesis Ability; AIR Learning (Auditory, Intellectually, Repetition)

Full Text:

PDF

References


Amalia, Riski. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Pembuktian Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Matematis Tingkat Tinggi Siswa SMA Tahun Ajaran 2012/2013. Skripsi pada Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung.

Azhari, B., & Irfan, A. (2019). Model-Eliciting Activities dalam Menganalisis Kreativitas Pemecahan Masalah Matematika Pada Mahasiswa Pendidikan Matematika di PTKIN Aceh. Al Khawarizmi: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 2(1), 1-18.

Burhan, A. V. (2014). Penerapan Model Pembelajaran AIR Pada Pembelajaran Matematika Siswa Kelas VIII SMPN 18 Padang. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1).

Daryanto, H. (2008). Evaluasi pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Fahrina, F., Jamal, A., & Salam, A. (2018). Meningkatkan Kemampuan Analisis Sintesis Siswa Kelas X MIA 6 SMA Negeri 2 Banjarmasin Melalui Model Pengajaran Langsung dengan Metode Problem Solving. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, 6(1), 98-117.

Fernandes, H. J. X. (1984). Testing and measurement. Jakarta: Depdikbud.

Hamzah, N. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Auditory Intellectually Repetition (AIR) untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa dalam Pembelajaran Fisika Kelas X IPA 3 SMA Negeri 3 Purworejo Tahun Pelajaran 2013/2014. Radiasi: Jurnal Berkala Pendidikan Fisika, 4(1), 26-29.

Mulyono, D., & Hidayati, A. N. (2020). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Melalui Model Pembelajaran Auditory, Intellectualy, Repetition. INOMATIKA, 2(1), 22-37.

Nuralam, N., & Maulidayani, M. (2020). Capaian Kemampuan Penalaran Matematis Siswa dengan Model AIR. Numeracy: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika STKIP Bina Bangsa Getsempena. 7(1), 35-48.

Septianingsih, S., & Jazimah, I. (2020). Penerapan Problem Based Learning (Pbl) untuk Meningkatkan Kemampuan Analisis dan Sintesis Mahasisiswa Pada Mata Kuliah Kajian Kurikulum Dan Buku Teks. KHAZANAH PENDIDIKAN, 13(2).

Sudijono, A. (1998). Pengantar evaluasi pendidikan. PT RajaGrafindo.

Sudjana, N. (2009). Penilaian hasil belajar mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sutamo, Heri. (2012). Penerapan Strategi Auditory Intellectually Repetition untuk Meningkatkan Komunikasi Matematika (Jurnal). Universitas Pendidikan Indonesia 4(1).

Wardaya, P. (2008). Peningkatkan Kemampuan Analisis, Sintesis, dan Evaluasi melalui Pembelajaran Problem Solving. Cakrawala Pendidikan, (3), 87286.

Yudhanegara, M. R., & Lestari, K. E. (2015). Meningkatkan kemampuan representasi beragam matematis siswa melalui pembelajaran berbasis masalah terbuka. Majalah Ilmiah Solusi, 1(03).

Yusuf, R., Hayati, E., & Fajri, I. (2019, October). Meningkatkan Literasi Digital Siswa Sekolah Menengah Atas Melalui Model Project Citizen. In Prosiding Seminar Nasional “Reaktualisasi Konsep Kewarganegaraan Indonesia” (Vol. 1, pp. 185-200). Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan.




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/jppm.v4i1.6311

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Al Khawarizmi
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika
© 
Author
Published by Center for Research and Publication UIN Ar-Raniry and Department Mathematics Education UIN Ar-Raniry.