USING INTERACTIVE LECTORA INSPIRE SOFTWARE TO IMPROVE LEARNING OUTCOMES DURING PANDEMIC COVID-19

Uus Toharudin

Abstract


One of the obstacles to the development of interactive learning media is the lack of mastery of interactive media development technology by teachers, so that the development of interactive learning materials with computers is not optimal. The purpose of this study was to test the effectiveness of interactive learning on motion system material assisted by the Lectora inspire software in improving learning outcomes. Using the pre-experimental method, this study involved 36 participants. Data collection techniques using test questions and questionnaires. Data analysis used the Wilcoxon test. The results of this study indicate that the effectiveness of using interactive Lectora Inspire software on motion material can improve student learning outcomes with a p-value of 0.006 where the p-value < α = 0.05. Thus the application of the Lectora Inspire software can be used as a solution, especially in online learning as a form of learning innovation.


Full Text:

PDF

References


Danim, S. (2010). Profesionalisasi dan Etika Profesi Guru. Bandung: Alfabeta. Bandung: Alfabeta.

Hamalik, Oemar. (1990.). Evaluasi Kurikulum. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Mas’ud, M. (2014.). Membuat Multimedia Pembelajaran dengan Lactora. Yogyakarta: Pustaka Shonif: cet.ke-3.

Mahmudah, A. & Pustikaningsih, A. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Lectora Inspire Pada Materi Jurnal Penyesuaian Untuk Siswa Kelas X Akuntansi Dan Keuangan Lembaga Smk Negeri 1 Tempel Tahun Ajaran 2018/2019. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia. Vol. XVII, No. 1.

Mandasari, D. Rahman, K. & Faishol, R. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Multimedia Interaktif Lectora Inspire. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Islam. Volume 13, Nomor 1, Februari 2020; p-ISSN: 2085-6539, e-ISSN: 2242-4579; 37-55.

Simamora, R. A., & Yogica, R. (2022). Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Lectora Inspire tentang Materi Jaringan Hewan untuk Peserta Didik Kelas XI SMA. JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN PROFESI GURU. Volume 5 Nomor 1 2022, pp 125-133 E-ISSN: 2621-5705; P-ISSN: 2621-5713 DOI: https://doi.org/10.23887/jippg.v5i1.43688

Mas’ud, Muhammad. . (2012). Multimedia Pembelajaran dengan Lectora. Yogyakarta: Pustaka Shonif.

Telaumbanua, P. J., Fatah, A. H., Berkat, N., Sadiana, I. M., Sari, A. R. P., & Angreani, M. E. (2023). Meta-Analisis Pengembangan Multimedia Pembelajaran Lectora Inspire Berbasis Multipel Representasi Pada Pembelajaran Kimia. Jurnal Ilmiah Kanderang Tingang Vol.14 No.1 Januari-Juni 2023. DOI: https://doi.org/10.37304/jikt.v14i1.183

Kurniawati, D. & Afdina. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Menggunakan Lectora Inspire pada Materi Larutan Penyangga Kelas XI SMA. Jurnal Pendidikan MIPA. Vol. 13, No. 1, Maret 2023. https://doi.org/10.37630/jpm.v13i1.836.

Karno, J. C. F. M.,, Muhammad Turhan Yani2, Raden Roro Nanik Setyowati. (2023). Lectora Inspire Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran. Vol. 4, 1 (June 2023): 313-324

Adoe, T. Y. N., & Manane, H. G. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan Lectora Inspire Untuk Meningkatkan Motivasi Berprestasi Siswa Kelas Iv Sd Inpres Oeba 1 Kupang. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi (JUKANTI). Volume (5) No (1) April 2022–eISSN : 2621-1467

Zuhri, M. S., & Rizaleni, E. A. (2016). Pengembangan Media Lectora Inspire Dengan Pendekatan Kontekstual Pada Siswa Sma Kelas X. PYTHAGORAS. 5(2): 113-119 Oktober 2016 ISSN Cetak: 2301-5314.

Prasetyo, S. (2015). Pengembangan Media Lectora Inspire dalam Pembelajaran Sains di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pendidikan Islam :: Volume IV, Nomor 2, Desember 2015. DOI : 10.14421/jpi.2015.42.319-337.

Anharuddin, M. I. M. & Andi Prastowo, A .(2023). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Dengan Media Pembelajaran Lectora Inspire. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah. Vol. 7, No. 1, 2023. DOI 10.35931/am.v7i1.1467. P-ISSN: 2620-5807; E-ISSN: 2620-7184.

Mahfudhah, A., Hamidah, D. & Wulan, E. R. (2022). E-Modul Interaktif Lectora Inspire dengan Pendekatan Realistik untuk Memfasilitasi Pemahaman Konsep Matematis. Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Maret-2022, Vol.10, No.1, hal.35-60.

Dalimunte, R., & Rohani, R. (2022). Development of Interactive Learning Media Based on Lectora Inspire on Excretion System Materials. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 8(5), 2159–2167. https://doi.org/10.29303/jppipa.v8i5.2243

Nursidik, H. & Suri, I. R. A. (2018). Media Pembelajaran Interaktif Berbantu Software Lectora inspire. Desimal: Jurnal Matematika. 1 (2), 2018, 237-244

Shalikhah, N. D., Primadewi, A., & Iman, M. S. (2017). Media Pembelajaran Interaktif Lectora Inspire Sebagai Inovasi Pembelajaran. WARTA LPM. Vol. 20, No. 1, Maret 2017: 9-16.

Latifah, S., Yugesti & Agestiana, V. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis HOTS Menggunakan Aplikasi Lectora Inspire. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika. Vol. 11 No. 1 – April 2020, p9-16. p-ISSN 2086-2407, e-ISSN 2549-886X. DOI: 10.26877/jp2f.v11i1.3851

Karnoto, Efendi, N. & Ramadhani, W. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Dasar Listrik dan Elektronika Berbasis Lectora Inspire di SMK Taruna Pekanbaru. EDUTEACH: Jurnal Pendidikan dan Teknologi Pembelajaran. Volume 4, Nomor 1, Januari 2023: 12-22.

Yulianto, D., & Juniawan, E. A. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Lectora Inspire Dengan Pendekatan Saintifik Untuk. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Volume 15 Nomor 1 Tahun 2022.

Nesti, E. W., Medriati, R., & Purwanto, A. (2022). Analisis kebutuhan pengembangan media pembelajaran fisika berbasis aplikasi lectora inspire. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 6(2), 379-385.

Lase, Y., & Siregar, T. M. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika dengan Menggunakan Aplikasi Lectora Inspire untuk Meningkatkan Minat Belajar siswa di SMP Gema Buwana. Jurnal Pendidikan Tambusai. Volume 7 Nomor 1 Tahun 2023. Halaman 687-697.

Randa, Y., & Slamet, L. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Software Lectota Inspire dalam Pembelajaran PPPAV di SMKN 1 Ranah Ampek Hulu. Jurnal Pendidikan Tambusai. Volume 7 Nomor 1 Tahun 2023. Halaman 1046-1053.

Nora, Y., Jusar, I. R., Rahmadani, A. F. & Safitri, T. A. (2022). Validitas E-Modul Ips Lectora Inspire Berbasis Discovery Learning Untuk Kelas Iv Sekolah Dasar. MUALLIMUNA : JURNAL MADRASAH IBTIDAIYAH. Vol. 7, No. 2, April 2022 Halaman: 31- 46

Setyorini, A. I., & Carolina, N. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif berbantuan Software Lectora Inspire untuk Siswa SMP. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika) 6(3), 431-442.

Wibawa, S. C., Harimurti, R., Anistyasari, Y., & Sumbawati, M. S. (2017). The Design And Implementation Of An Educational Multimedia Interactive Operation System Using Lectora Inspire. Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education). Volume 2, Nomor 1, Mei 2017.




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/biotik.v11i1.17654

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

All works are licensed under CC BY-SA

Index By

       

Office Address

Jl. Syeikh Abdul Rauf Komplek Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Ar-Raniry Darussalam, Banda Aceh 23111, Email: jurnal.biotik@ar-raniry.ac.id

Contact Person

Samsul Kamal (HP. 0813-6003-0895), Elita Agustina (HP. 0852-7741-7176), Mulyadi (HP. 0812-6909-431)