PENGARUH LAYANAN BIMBINGAN KELOMPOK TEKNIK MUTUAL STORYTELLING UNTUK MEREDUKSI KECEMASAN KORBAN BULLYING

Risya Maulidinda, Raudah Zaimah Dalimunthe, Bangun Yoga Wibowo

Abstract


The purpose of this study was to give the effect of the mutual storytelling technique group guidance services to reduce the anxiety of victims of bullying in class VIII students at SMP Negeri 5 Cilegon City. This study is a quantitative study using a pre-experimental method of one group pre-test and post-test design, with a population of 252 class VIII students and the research sample was taken by purposive sampling technique, namely 6 students who have high anxiety due to bullying behavior. The research data analysis technique uses the Wilcoxon hypothesis test, with an average decrease of 3.50 and a sum of ranks of 21.00, and it is known that Asymp. Sig (2-tailed) is worth 0.028 which is smaller than <0.05. From the results of these calculations, it can be stated that there is an effect of using mutual storytelling technique group guidance in reducing the anxiety of bullying victims in students.

Keywords


Anxiety; Bullying; Group Guidance; Mutual Storytelling.

Full Text:

PDF

References


Coloroso, B. (2006). Penindas, Tertindas, dan Penontonc; Resep Memutus Rantai Kekerasan Anak dari Prasekolah hingga SMU. Jakarta: Serambi Ilmu Semesta

Departemen Pendidikan Nasional. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta : Depdiknas.

Fauzan, H. (2018). Pengaruh Teknik Kursi Kosong terhadap Penurunan Kecemasan Korban Bullying. Skripsi Sarjana pada Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Universitas Muhammadiyah Magelang: tidak terbitkan.

Folastri, S., dan Rangka, I. B. (2016). Prosedur Layanan Bimbingan dan Konseling Kelompok. Bandung : Mujahid Press.

Jannatung, A. M. (2018). Faktor-Faktor penyebab Terjadinya Perilaku Bullying di SMAN 2 Barru. Skripsi Sarjana pada Fakultas Keperawatan Universitas Hasanuddin Makassar : tidak diterbitkan.

Kasih, A. P. (2021). 41 Persen Murid Indonesia Alami “Bully”, Siswa SMA buat Aplikasi atasi Trauma. Kompas.com [Online], halaman 1. Tersedia: https://www.kompas.com/edu/read/2021/03/20/084259871/41-persen-murid-indonesia-alami-bully-siswa-sma-buat-aplikasi-atasi-trauma?page=all. [20 Maret 2021].

Kurnia., Astuti, I., & Yusuf, A. (2019). Perilaku Bullying Verbal pada Peserta Didik Kelas IX SMP LKIA Pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 8(3).2-3.

Nabila, A. I. (2013). Penerapan Metode Storytelling untuk Mengurangi Rasa Takut pada Korban Bullying Siswa Sekolah Menengah Pertama (SMP) X. Masters Thesis, Universitas Padjadjaran Bandung. Diakses dari http://pustaka.unpad.ac.id/wp-content/uploads/2015/06/Jurnal-Tesis-Anisa.pdf

Prayitno., et al. (2017). Layanan Bimbingan Kelompok dan Konseling Kelompok. Bogor : Ghalia Indonesia.

Rinaldi, F. J. (2021). Pengaruh Kontrol Diri terhadap Perilaku Bullying pada Siswa di SMP “X” Bukittinggi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 559.

Samudra, E. A. (2016). Hubungan antara Pola Asuh Otoriter dengan Kecenderungan Perilaku Bullying pada Remaja SMP. Skripsi Sarjana pada Fakultas Psikologi Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya : tidak diterbitkan.

Siswanto, I., et al. (2017). Awas Bahaya Bullying :Kenali dan Tolak Perbuatannya. Depok : Khalifah Mediatama.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&B. Bandung : Alfabeta.

Widiyanti, E., Mamesah, M., & Intan, M. (2013). Pengaruh Penggunaan Teknik Storytelling dalam Bimbingan Kelompok terhadap Kemampuan Berkomunikasi Anak (Studi Eksperimen pada Siswa Kelas I A di SDN Rambutan 06 Pagi Jakarta Timur). Jurnal Bimbingan Konseling, 2(1), 34-35.




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/je.v7i2.11478

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Edukasi : Jurnal Bimbingan Konseling
Under Licensed CC-BY-SA
© Published by Prodi Bimbingan Konseling  FTK UIN Ar-Raniry Collaboration with Asosiasi Bimbingan Konseling Indonesia (ABKIN);
All rights reserved 2020. ISSN 2460-4917 (Print); 2460-5794 (Online)

 

Indexed By: