PENGEMBANGAN SIKAP SOSIAL SISWA MELALUI LAYANAN BIMBINGAN KELOMPOK
Abstract
Abstract: This study aims to determine the development of students' social attitudes through group guidance services at SMAN 4 Rejang Lebong, where there are still students who show poor social attitudes, such as lack of empathy, indifferent, do not care even to the point of bullying their friends, so that efforts are needed to improve or the formation of good social attitudes through group guidance services, because group guidance services can train good social attitudes such as respecting the opinions of others, empathy and cooperation in helping to complement the opinions of others.This study used a descriptive approach, with data collection in the form of observations, interviews and data documentation, the research subject was the counseling teacher and 10 students of class XI IPS IV 10 students of SMA N 4 Rejang Lebong who were categorized as having problems with social attitudes and data analysis techniques, namely data reduction, data presentation, conclusion drawing, and data validation.The results of the study showed changes in students' social attitudes before the service and after group guidance. Students respect other people more, are patient and do not impose their will and are able to cooperate with others. group guidance services were held 2 times with the theme of how to appreciate and the importance of cooperation. In the activity stage the discussion develops by discussing respecting teachers, parents and friends, and being able to collaborate in class and live in society. At the end of the activity stage the supervising teacher provides motivation to students and students are committed to applying good social attitudes, respecting others and being able to cooperate well
Keywords: Group Guidance Services; Social Attitudes.
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengembangan sikap Sikap sosial siswa melalui layanan bimbingan kelompok di Sekolah Menengah Atas Negeri 4 Rejang Lebong, yang masih ada siswa yang menunjukkan sikap sosial yang kurang baik, seperti kurang empati, cuek, tidak peduli bahkan sampai membully temannya, sehingga diperlukan upaya perbaikan atau pembentukan sikap sosial yang baik melalui layanan bimbingan kelompok, karena layanan bimbingan kelompok bisa melatih sikap sosial yang baik seperti menghargai pendapat orang lain, empati dan kerjasama dalam membantu melengkapi pendapat orang lain. Penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif, dengan pengumpulan data berupa observasi, wawancara dan dokumentasi data, subjek penelitian guru BK dan 10 orang siswa kelas XI IPS IV 10 siswa SMA N 4 Rejang Lebong yang dikategorikan beramasalah pada sikap sosial dan teknik analisis data yaitu reduksi data, penyajian data, penarikan kesimpulan, dan validasi data. Hasil penelitian adanya perubahan sikap sosial siswa sebelum layanan dan setelah bimbingan kelompok. Siswa lebih menghargai orang lain, sabar dan tidak memaksakan kehendak dan mampu Kerjasama dengan orang lain. layanan bimbingan kelompok dilaksanakan sebanyak 2 kali dengan tema cara menghargai dan pentingnya kerjasama. Dalam tahap kegiatan berkembang diskusi dengan membahas menghargai guru, orang tua serta teman-temannya, serta bisa kerjasama dalam kelas dan hidup bermasyarakat. Di akhir tahap kegiatan guru pembimbing memberikan motivasi pada siswa dan siswa berkomitmen akan menerapkan sikap sosial yang baik, menghargai orang lain serta dapat Kerjasama dengan baik.
Kata Kunci: Layanan Bimbingan Kelompok; Sikap Sosial.Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ahmad, Tanzeh. Pengantar Metode Penelitian. Yogyakarta: Teras, 2009.
Ahmadi, Abu. “Psikologi Sosial.” Jakarta: Rineka Cipta, 2009.
Amirudin, Hadi, and Dan Haryono. “Metodologi Penelitian Pendidikan.” Jakarta: Pustaka Setia, 1998.
Arikunto, Suharsimi. “Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik.” Jakarta: Rineka Cipta, 2013.
Az-Za’balawi, Sayyid Muhammad. “Pendidikan Remaja: Antara Islam Dan Ilmu Jiwa, Terj.” Abdul Hayyie et Al., Jakarta: Gema Insani, 2007.
Azwar, Beni. Konseling Islam. Curup: LP2 IAIN Curup, 2018.
Damayanti, Nidya. Buku Pintar Panduan Bimbingan Konseling. Yogyakarta: Araska, 2012.
Elfi, Muawanah, and Hidayah Rifa. Bimbingan Konseling Islami Di Sekolah Dasar. Jakarta: PT. Bumi Aksara, 2009.
Gerungan, W A. “Psikologi Sosial (Edisi Ke-3).” Bandung: PT Refika Aditama, 2010.
Lexy, J Moleong. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2002.
Mahmudah, Siti. “Psikologi Sosial: Teori Dan Model Penelitian.” UIN-Maliki Press, 2011.
Muktamaroh, Nadzifatul. “Upaya Guru IPS Dalam Pengembangan Sikap Sosial Siswa Di MAN 1 Kabupaten Malang.” Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim, 2019.
Prayitno. Layanan Bimbingan Kelompok Dan Konseling Kelompok (L6&L7). Padang: Jurusan Bimbingan Konseling FIP UNB, 2004.
———. Pelayanan Bimbingan Dan Konseling Sekolah Dasar. Jakarta: PT. Ikrar Mandiriabadi, 1997.
Prayitno, Erman Amti. Layanan Bimbingan Dan Konseling Kelompok (Dasar Dan Profil). Jakarta: Ghalia Indonesia, 1995.
Priyatno, and Erman Anti. Dasar-Dasar Bimbingan Dan Konseling. PT Rineka Cipta, 1999.
Rulam, Ahmadi. Metodologi Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2014.
Sari, Dewi Purnama, and Dina Hajjah Ristianti. Bimbingan Konseling Kelompok. Curup: LP2 IAIN Curup, 2013.
Sarwono Sarlito, W. “Pengantar Psikologi Umum.” Jakarta: Rajawali Pers, 2012.
Singarimbun, Masri, and Sofian Effendi. “Metode Penelitian Survai.” LP3ES, 1982.
Sugiyono. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2013.
Sukardi, Dewa Ketut. Pengantar Pelaksanaan Program Bimbingan Dan Konseling Disekolah. Rineka Cipta, 2016.
Syamsurijal. “Pengaruh Sikap Sosial Dan Motivasi Berafiliasi Terhadap Keaktifan Mengikuti Kegiatan Ekstrakurikuler Murid Kelas V Sekolah Dasar Negeri Di Kecamatan Marioriwawo Kabupaten Soppeng.” Pascasarjana, 2016.
Tohirin. “Bimbingan & Konseling Di Sekolah & Madrasah (Berbasis Integrasi).” PT. Raja Grafindo Persada, Jakarta, 2011.
Wibowo, Mungin Eddy. “Konseling Kelompok Perkembangan.” Semarang: UNNES Press, 2005.
Zuchdi, Darmiyati. “Pembentukan Sikap.” Jurnal Cakrawala Pendidikan 3, no. 3 (1995).
DOI: http://dx.doi.org/10.22373/je.v9i2.13046
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
© Published by Prodi Bimbingan Konseling FTK UIN Ar-Raniry Collaboration with Asosiasi Bimbingan Konseling Indonesia (ABKIN);
All rights reserved 2020. ISSN 2460-4917 (Print); 2460-5794 (Online)
Indexed By: