HUBUNGAN ANTARA EFIKASI DIRI DENGAN PROKRASTINASI AKADEMIK PADA MAHASISWA BIMBINGAN KONSELING ISLAM UNIVERSITAS SAYYID ALI RAHMATULLAH TULUNGAGUNG
Abstract
This study has a purpose, namely knowing the level of student self-efficacy, knowing the level of student academic procrastination, and seeing the relationship between self-efficacy and academic procrastination of Islamic Counseling Guidance students at Sayyid Ali Rahmatullah University Tulungagung. The correlational quantitative method is the method used in research. The sample is 138 students using a simple random sampling technique. The scale of self-efficacy and academic procrastination becomes a means of collecting data in research, and data analysis in research uses descriptive statistics, classical assumption tests, and product moment correlation hypothesis testing. This study showed the level of student self-efficacy in the medium category at 33.3% and the level of student academic procrastination in the medium category at 40.6%, and found a relationship between self-efficacy and academic procrastination with a significance value of 0.000 (p <0.05), which means Ho is rejected and Ha is accepted. And obtained a recount of -0.759, which indicates a negative and strong correlation. So, if students have high self-efficacy, the level of academic procrastination will be low, and vice versa.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
REFERENSI
Afriyeni, N. (2014). Hubungan antara efikasi diri dengan prokrastinasi akademik pada siswa kelas XI SMA negeri 9 padang. Jurnal Antropologi: Isu-Isu Sosial Budaya, 16(2).
Alfaiz, A., Zulfikar, Z., & Yulia, D. (2017). Efikasi diri sebagai faktor prediksi kesiapan mahasiswa dalam mengerjakan tugas kuliah. Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori Dan Praktik Kependidikan, 2(2), 119–124.
Alwisol. (2018). Psikologi Kepribadian (Edisi Revisi). Penerbit Universitas Muhammadiyah Malang.
Baskoro, D. (2016). Berubah Itu Mudah. PT. Gramedia.
Cahyadi, W. (2022). Pengaruh Efikasi Diri Terhadap Keberhasilan. PT Inovasi Pratama Internasional.
Dewi, N. N. L. P. T., Kep, M., Wati, N. N. M. N., & Kep, M. (2021). PENERAPAN METODE GAYATRI MANTRA & EMOTIONAL FREEDOM TECHNIQUE (GEFT) PADA ASPEK PSIKOLOGIS. Penerbit Qiara Media.
Erdianto, A. A., & Dewi, D. K. (2020). Hubungan Antara Efikasi Diri Dengan Prokrastinasi Akademik Pada Siswa Kelas Xi Di Sma X. Character: Jurnal Penelitian Psikologi HUBUNGAN, 8(8).
Fahira, F. (2020). Identifikasi Efikasi Diri (Self efficacy) dan Motivasi Belajar Mahasiswa Program Sarjana Fakultas Keperawatan Universitas Sumatera Utara.
Fauziah, H. H. (2015). Fakor-faktor yang mempengaruhi prokrastinasi akademik pada mahasiswa fakultas psikologi uin sunan gunung djati bandung. Psympathic: Jurnal Ilmiah Psikologi, 2(2), 123–132.
Ghufron, M. N., & Risnawita S, R. (2010). Teori-teori psikologi.
Gunawan, S. R. (2004). Analisis Regresi Linear Ganda dengan SPSS. 1th. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Hadi, S. (2000). Statistik. Jilid 2. Yogyakarta: Andi Offset 2001. Statistik. Jilid, 3.
Hidayah, N., & Atmoko, A. (2014). Landasan sosial budaya dan psikologis pendidikan. Penerbit Gunung Samudera [Grup Penerbit PT Book Mart Indonesia].
Idrus, M. (2009). Metode penelitian ilmu sosial. Yogyakarta: Erlangga.
Jannah, M. (2014). Prokrastinasi akademik (perilaku penundaan akademik) mahasiswa fakultas ilmu pendidikan universitas negeri surabaya. Jurnal BK Unesa, 4(3).
Kristiyani, T. (2020). Self-Regulated Learning: Konsep, Implikasi dan Tantangannya Bagi Siswa di Indonesia. Sanata Dharma University Press.
Mawaddah, H. (2021). Analisis Efikasi Diri pada Mahasiswa Psikologi Unimal. Jurnal Psikologi Terapan (JPT), 2(2), 19–26.
Mujahidin, N. F. (2021). Studi Korelasi Antara Efikasi Diri Dan Prokrastinasi Akademik Di Smpn Sidoarjo. PD ABKIN JATIM Open Journal System, 20, 97–103. https://www.ojs.abkinjatim.org/index.php/ojspdabkin/article/view/104
Muyana, S. (2018). Prokrastinasi akademik dikalangan mahasiswa program studi bimbingan dan konseling. Counsellia: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 8(1), 45–52.
Rumiani, R. (2006). Prokrastinasi Akademik Ditinjau dari Motivasi Berprestasi dan Stres Mahasiswa. Jurnal Psikologi Undip, 3(2), 128210.
Rustika, I. M. (2012). Efikasi diri: tinjauan teori Albert Bandura. Buletin Psikologi, 20(1–2), 18–25.
Saman, A. (2017). Analisis prokrastinasi akademik mahasiswa (studi pada mahasiswa jurusan psikologi pendidikan dan bimbingan fakultas ilmu pendidikan). Jurnal Psikologi Pendidikan Dan Konseling: Jurnal Kajian Psikologi Pendidikan Dan Bimbingan Konseling, 55–62.
Septiana, Y. (2020). Survei Efikasi Diri Mahasiswa Prodi Pendidikan Akuntansi Pada Masa Pembelajaran Jarak Jauh. Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 17(2), 83–97. https://doi.org/10.21831/jep.v17i2.35008
Shihab, M. Q. (2003). Wawasan Al-Qur’an: Tafsir Maudhu’i atas Berbagai Persoalan Umat (Bandung: Mizan, 1996). Tafsir Al-Misbah: Pesan, Kesan Dan Keserasian Al-Qur’an, 1.
Sudijono, A. (2011). Pengantar Statistik Pendidikan (hal 175), PT. Raja Grafindo Persada, Jakarta.
Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D.
Syaikh Muhammad Ali Ash-Shabuni. (2001). Shafwatut Tafãsir: Tafsir-tafsir pilihan, terj. KH.Yasin. Pustaka Al-Kautsar.
Syukur, M., Tenri Awaru, A. O., & Megawati, M. (2020). FENOMENA PROKRASTINASI AKADEMIK DI KALANGAN MAHASISWA. Jurnal Neo Societal, 5(4), 374–380.
Triyono, R. M. E. (2018). Efikasi Diri dan Regulasi Emosi dalam mengatasi Prokrastinasi Akademik.
Turmudi, I., & Suryadi. (2021). Manajemen perilaku prokrastinasi akademik. Al-Tazkiah, 10(1), 39–58.
Wangid, M. N. (2019). Prokrastinasi akademik: perilaku yang harus dihilangkan. TAZKIYA: Journal of Psychology, 2(2).
Westri, P. (2016). Efektivitas Layanan Bimbingan Kelompok Diskusi Melalui Pendekatan Konseling Behavioristik Untuk Mengatasi Prokrastinasi Akademik Siswa Kelas Viii Smp Negeri 2 Tasikmadu Tahun Pelajaran 2016/2017. JURNAL ILMIAH KONSELING, 16(2).
Yapono, F. (2013). Konsep-Diri, Kecerdasan Emosi Dan Efikasi-Diri. Persona: Jurnal Psikologi Indonesia, 2(3).
Zuraida, Z. (2019). Hubungan Prokrastinasi Akademik Dengan Prestasi Belajar Pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Potensi Utama. Jurnal Psikologi Kognisi, 2(1), 30–41.
DOI: http://dx.doi.org/10.22373/je.v8i2.13063
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
© Published by Prodi Bimbingan Konseling FTK UIN Ar-Raniry Collaboration with Asosiasi Bimbingan Konseling Indonesia (ABKIN);
All rights reserved 2020. ISSN 2460-4917 (Print); 2460-5794 (Online)
Indexed By: