PENGARUH LAYANAN BIMBINGAN KELOMPOK DENGAN TEKNIK HOMEROOM TERHADAP MINAT BELAJAR SISWA

Adi Marsono, Evi Afiati, Putri Dian Dia Conia

Abstract


The background of this study is based on an interview and when a preliminary study was done by the researcher, the results found that there are still occurred low learning interest by some student in class X student of SMA Negri 1 Baros kabupaten serang academic year 2021/2022). The purpose of this study is to determine the effectiveness of group guidance with homeroom technique to upgrade the student learning interest. This study used a pre-experimental method with one group pre-test and post-test design. The sample selection used a purposive sampling method. The subject research consists of 8 students with low learning interest category. The method of data selection got by questionnaire. The results of this study showed that the average value before treatment/pre-test is 38 with 34% presentations and the average value after treatment/post-test is 81 with 82% percentations. Based on pre-test and post-test results, obtained an average gain score of 44, its definite that the homeroom technique is effective to upgrade student learning interest to class X students of SMA Negri 1 Baros kabupaten serang academic year 2021/2022.


Keywords


Minat Belajar;Bimbingan Kelompok; Teknik Homeroom

Full Text:

PDF

References


Alisuf, S. (2005). Kegitiran Hati Seorang Ibu. Bandung: Putra Grafika.

Dewi, T. R. (2013). Pelaksanaan Layanan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Home Room untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa dalam Bidang Akademik Di SMK Kartika 2 Surabaya (Doctoral dissertation, State University of Surabaya).

Kartilah, K. (2018). Upaya Meningkatkan Self Concept Siswa Dalam Layanan Bimbingan Kelompok Melalui Tehnik Homeroom Pada Siswa Kelas XI IPS 1 SMA Negeri 1 Ambarawa, Kabupaten Semarang Tahun Pelajaran 2017/2018. Empati-Jurnal Bimbingan dan Konseling, 5(1).

Musariffah, N. A. (2018). Hubungan Penggunaan Smartphone dengan Minat Belajar Siswwa SMA Negeri 1 Gedangan Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 6(3).

Putri, A. R., Fakhruddin, M., & Yanuardi, M. H. (2021). Pengaruh Penggunaan Model Blended Learning Berbasis Microsoft Teams terhadap Minat Belajar Siswa pada Pembelajaran Sejarah di SMA Negeri 3 Bukittinggi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 3119-3128.

Samben, S. (2014). Pengaruh Minat dan Kebiasaan Belajar Terhadap Prestasi Belajar. Eklektika: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Administrasi Pendidikan, 2(1), 60-66.

Satria, M., & Ibrahim, S. T. (2021). Efektivitas Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Homeroom Dalam Meningkatkan Kemandirian Belajar di SMPN 12 Bandar Lampung (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Shaleh, M. 2 Abu Ahmadi, Widodo Supriyono, Psikologi Belajar,(Jakarta: PT. Rieneka Cipta, 1991), hlm. 74.

Simbolon, N. (2014). Faktor-faktor yang mempengaruhi minat belajar peserta didik. Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed, 1(2).

Sukemi, S. (2014). Peningkatan Minat Belajar Siswa Kelas Va SD Negeri Jetis 1 Yogyakarta Melalui Problem Solving Systematic. Jurnal Ilmiah Guru Caraka Olah Pikir Edukatif, (1).Susanto, S., Dewi, N. R., & Irsadi, A. (2013). Pengembangan multimedia interaktif dengan education game pada pembelajaran IPA terpadu tema cahaya untuk siswa SMP/MTs. Unnes Science Education Journal, 2(1).

Susanto, T. (1998). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Belajar. Jurnal Online. Portal Garuda. Jakarta.

Utami, R. L., Syahrial, S., & Rimba, A. (2020). Peran Orang Tua dalam Menumbuhkan Minat Belajar Anak selama Pembelajaran secara Daring (Doctoral dissertation, Universitas Jambi).




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/je.v8i2.13127

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Edukasi : Jurnal Bimbingan Konseling
Under Licensed CC-BY-SA
© Published by Prodi Bimbingan Konseling  FTK UIN Ar-Raniry Collaboration with Asosiasi Bimbingan Konseling Indonesia (ABKIN);
All rights reserved 2020. ISSN 2460-4917 (Print); 2460-5794 (Online)

 

Indexed By: