KONTRIBUSI KEHARMONISAN KELUARGA TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA

Kharisma Novitasari, Raudah Zaimah Dalimunthe, Bangung Yoga Wibowo

Abstract


The purpose of this study was to find out how the relationship between family harmony with the learning motivation of class X students of SMA Negeri 6 Serang City. This type of research is quantitative with correlational methods. The population in this study numbered 396 and to calculate the number of samples using the Slovin formula and produce a sample of 198 students. Data collection technique using random sampling. Data analysis using correlation analysis. Based on the results of the correlation test, the result of r is 0.426 with a significance level of 0.00 (p <0.05), which can be concluded that there is a positive relationship between family harmony and learning motivation. The effect of family harmony on learning motivation can also be seen from the results of the determination coefficient R = 0.181, and it can be concluded that the effective contribution made by the family harmony variable to learning motivation is 18.1%.

Keywords


Family Harmony; Motivation; Learning; Student.

Full Text:

PDF

References


Awi, V. M., Mewengkang, N., & Golung, A. (2016). Peranan Komunikasi antar Pribadi dalam Menciptakan Harmonisasi Keluarga di Desa Kimaam Kabupaten Merauke. E-Journal “Acta Diurna”, 5 (2), 1-12.

Djaali. (2018). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Ermawati. (2016). Hubungan antara Keharmonisan Keluarga dengan Perilaku Siswa Sekolah Dasar. Suara Guru: Jurnal Ilmu Pendidikan sosial, Sains, dan Humaniora, 2 (3), 183-187.

Fais, F (2019). Pengaruh Keharmonisan Keluarga Terhadap Perilaku Anak Di Desa Sember Mulyo Dusun IV Kecamatan Sumberejo Kabupaten Tanggamus. Skripsi. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Metro.

Harahap, E. (2017). Keharmonisan Keluarga dengan Motivasi Belajar Siswa dan Implikasinya terhadap Layanan Bimbingan dan Konseling. Ristekdik: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 3(2), 114-122.

Isminayah, A., & Supandi. (2016). Relasi Tingkat Keharmonisan Keluarga dengan Konsep Diri Remaja. Jurnal Dakwah dan Komunikasi, 1(2), 233–247.

Isnaeni, S, N., & Sumilah. (2018). Hubungan Motivasi Belajar dan Disiplin Belajar Terhadap Hasil Belajar PKN. Jurnal Kreatif, 9(1). 12-20.

Kompri. (2016). Motivasi Pembelajaran Perspektif Guru dan Siswa. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.

Nasrah & Muafiah. A. (2020). Analisis Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Daring Mahasiswa Pada Masa Pandemik Covid-19. Jurnal Riset Pendidikan, 3(2), 207- 213.

Nur’ainun. (2017). Pengaruh Kebiasaan Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Akidah Akhlak Siswa Kelas VII MTS Yayasan Pendidikan Pesantren Rahmat Hamparan Perak. Skripsi. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.

Permatasari, R. (2018). Faktor-Faktor Penyebab Rendahnya Motivasi Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMP Guna

Dharma Bandar Lampung. Skripsi. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Rahmawati, R. (2016). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Motivasi Belajar Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Piyungan Pada Mata Pelajaran Ekonomi Tahun Ajaran 2015/2016. Skripsi. Universitas Negeri Yogyakarta.

Suharni, P. (2018). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. G-COUNS: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 3(1), 131-145.

Willyana, Merry. (2015). Hubungan Antara Dukungan Keluarga Dengan Motivasi Belajar Pada Siswa SMA. Skripsi. Universitas Muhammadiyah Surakarta.




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/je.v9i1.13504

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Edukasi : Jurnal Bimbingan Konseling
Under Licensed CC-BY-SA
© Published by Prodi Bimbingan Konseling  FTK UIN Ar-Raniry Collaboration with Asosiasi Bimbingan Konseling Indonesia (ABKIN);
All rights reserved 2020. ISSN 2460-4917 (Print); 2460-5794 (Online)

 

Indexed By: